2026-08-17, 10:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Kan vara sant. Men i alla artiklar så är det ju som alla FIRE typer promotar att de lever som kung och drottning. Det står ju aldrig: Vi gick vid 40 och nu ska vi leva extremt snålt, inte ha något onödigt utan leva extremt billigt. Extrapriser och McGuyver lagningar.
Vi får väl även göra en skillnad mellan FIRE-typerna som skriver om sitt liv på internet och de som bara i tysthet väljer att sluta jobb långt före pension. Har en kompis som något år sedan sålde sitt företag och han skulle inte ha några bekymmer att redan idag (vid 45) gå en pension och fortsatt kunna leva ett gott svenssonliv från passiva inkomster. Men detta är ju inget som han skulle nämna på Facebook eller så, utan han skulle bara välja att säga upp sig från sitt befintliga jobb, spendera mer tid i sin stuga i fjällen, kunna ta längre utlandssemestrar med barnen etc. Vi talar inte om lyxliv i Dubai, utan som jag nämnde ett gott svenssonliv med hus, stuga, nyare bil etc.
Citera
2026-08-17, 10:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Själv skulle jag tro jag bor för under 3000 i månaden, det är el och sophämtning och en vägförening som kostar. som kostar. Skulle jag välja att bli sambo så kan du halvera de kostnaderna.
Fast halverade bostadskostnader med en sambo gäller ju oavsett boendeform. Och 3000 kronor är kanske dina löpande utgifter men har svårt att tänka mig att den summan inkluderar större och mindre underhåll. Bor själv i hus och det är fler saker som kostar än man tänker sig. Och som sagt, vi har alltid alternativkostnaden av att binda upp flera miljoner i en byggnad.
Citera
2026-08-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast halverade bostadskostnader med en sambo gäller ju oavsett boendeform. Och 3000 kronor är kanske dina löpande utgifter men har svårt att tänka mig att den summan inkluderar större och mindre underhåll. Bor själv i hus och det är fler saker som kostar än man tänker sig. Och som sagt, vi har alltid alternativkostnaden av att binda upp flera miljoner i en byggnad.

Precis så är det. Som pensionär kanske man har dålig hälsa och orkar inte fixa någonting själv. Med ett gammalt hus kan allt hända. Nytt tak, nya fönster, nytt kök, ny skorsten, nytt badrum nytt avlopp etc.

Tänk på vad en hantverkare kostar i dag!

Med endast pensionen och inga sparade slantar kan det fort bli ett problem att hitta pengarna.
Citera
2026-08-17, 12:09
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Då får de komma till dig och be om pengar!
Funkar nog inte för alla

Vår relation är bra men du har rätt man får ju lite på sin familj.
Citera
2026-08-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandmasterE
Det handlar om att ha ett välskött och avbetalt hus. Sedan är ett hus dyrare i drift än en lägenhet hur man än vänder på det.

Sälja huset och låta avkastningen betala hyran fungerar också.

3MSEK vid 60 är nog minimum sparande om man inte vill jobba till riktåldern.

Vissa har tjpension men 5 årslöner skall täcka nästan allt till 67 eller 68. Sedan vill man också ha lite mer än allmän pension efter riktåldern.

Folk har inte förstått att riktåldern ökar hela tiden och för 70-talister är det 68 år. Man får ut allmän pension från 65 då.

Många tjänstepensioner ändrar också i villkoren och ökar åldern när man kan börja ta ut den.

Det är nog många som fortfarande tror att man kan gå när man vill efter 62
En vanlig missuppfattning, din hyra/avgift är din drift för lägenheten/fastigheten, den är många gånger det dubbla vad en som bor i ett avbetalt hus har.

Hus håller rätt länge innan underhåll, mycket drar lätt över 20år, titta på min kyl/frys, den var från 2004, reflektera ismaskinen gick sönder i sommras, men kylfrys fortsätter ticka på något år till.
Citera
2026-08-17, 12:54
Medlem
MyJustices avatar
2.5 mille bör man ha i eget pensions spar
Annars väntar makaroner magarin och billig falukorv .
Men man ska börja med sparande tidigt annars blir det svårt
Citera
2026-08-17, 13:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det är meningslöst att nämna en så exakt summa eftersom vi alla har individuella behov och önskemål. Och dessutom är olika duktiga på att prioritera utgifterna.
Citera
2026-08-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Annars väntar makaroner magarin och billig falukorv .
Men man ska börja med sparande tidigt annars blir det svårt

Beror ju helt på vad man har i pension, vilka levnadskostnader mm.

Jag behöver inget sparande alls för att leva på samma nivå som nu, det jag sparar är för kunna lyxa till det med resor, hobbybilar mm

Får 37 Brutto från 65 enligt prognosen, och kommer att bo i ett hus med under 500k i lån, alla större underhållsarbeten genomförda.

Och då räknar jag inte inte det frugans drar in.
Citera
2026-08-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
(Kommer att ha 2-3 i huset också, men de räknar jag normalt inte med, men nån gång kommer man ju förmodligen att vilja bo lite enklare, och då faller de ju ut)

Jeg tror nästan det är ett tankefel. Hur många äldre känner vi till som byter ned sig när de blir äldre? Jag ser så många exempel på äldre som tänker att vi säljer villan och flyttar till lägenhet. Då vill vi ha hiss helt upp, gärna ett par balkonger och några extra rum om man får besök osv osv. Och plötsligt får man lägga till en miljon i bytet istället för att man frigör några pengar.

Om man däremot flyttar till hyresrätt eller faktiskt orkar gå ned från dyrt boende till billigt så blir det annorlunda. Men det framstår som ovanligt.
Citera
2026-08-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Jeg tror nästan det är ett tankefel. Hur många äldre känner vi till som byter ned sig när de blir äldre? Jag ser så många exempel på äldre som tänker att vi säljer villan och flyttar till lägenhet. Då vill vi ha hiss helt upp, gärna ett par balkonger och några extra rum om man får besök osv osv. Och plötsligt får man lägga till en miljon i bytet istället för att man frigör några pengar.

Om man däremot flyttar till hyresrätt eller faktiskt orkar gå ned från dyrt boende till billigt så blir det annorlunda. Men det framstår som ovanligt.

Vet många som gjort så.

Men även om man tar de 2-3 miljonerna och köper en bostadsrätt är det ju plus minus noll för ekonomin (lägre driftkostnader förmodligen)

Jag räknar som sagt inte inte de pengarna i min ekonomiska planering för pension, utan en ev flytt som löser ut dem hamnar uppe på som bonus.
Citera
2026-08-17, 16:29
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Alla tillgångar är inräknade, inte enbart sparkonton, aktier, fonder osv. Tycker också att sex årslöner för en 60-åring låter mycket.
Folk lever till 90. Under de kommande 30 åren, med tilltagande fattigdom för svenskarna, är det rimligt att ha sex årslöner att möta nedgången med. Svenskar klagar redan på att allt är dyrt. Allt kommer kännas dyrare i framtiden.
Citera
2026-08-17, 16:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe "enligt fondfirmorna måste alla ha fonder".

Påminner om när dubbdäcksföretagen kommer ut med stora undersökningar i oktober "dubbdäck sparar liv".

Jag jobbade bara några år på 1990-talet, därefter egen företagare. Jag är 60+ och loggade in på min pension för första gången och jag hade 3.7Mkr där som betalas ut under 10 år och precis som jag räknat ut behövde jag inte spara ett enda öre utöver min bostad som jag äger obelånad.

I Sverige behöver ingen spara något utöver sin bostad.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-17 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in