2026-08-17, 15:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Din fråga var uttryckligen "Bra eller dåligt?" och den har jag svarat på.

Att skapa något som kommer att kräva tydliga gränsdragningar, i ett litet land som Sverige, och att folk ska bli avundsjuka på grannkommuner är inget vi behöver.

Solna, Stockholm och Sundbyberg har redan olika regler t ex vad gäller parkering, och vad gäller när en krog får öppna sin uteservering. Det innebär att från centrala Sumpan är det ca 200 m till Stockholm, med andra regler, och ca 200 m åt andra hållet till Solna, med sina regler. Och det fungerar.
Men när det gäller parkering gäller det att kolla skyltarna, det kan vara olika regler på respektive sida av en gata.
Och på våren kan det kännas fånigt att behöva korsa en kommungräns om man vill sitta ute för att ta en öl.
Citera
2026-08-17, 15:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det funkar ju inom EU.
Fast där är vi skilda med landsgränser och har redan etablerade system och kontrollstationer för passage samt straffrätt. Det är funktioner vi inte har mellan landskapen i Sverige utan allt sånt måste byggas upp, nyskapas samt utarbetas.
Citera
2026-08-17, 15:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Kortfattat om en region röstar för att ha kall öl på bolaget så ska de få ha det, och andra får sköta sitt.
Ungefär som i USA.
Bra eller dåligt?
Ja, betydligt mer skulle kunna decentraliseras. Men politiken går ju åt motsatt håll, med "förstatligande" av ditten och datten, och EU:s allt större makt.
Citera
2026-08-17, 16:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Solna, Stockholm och Sundbyberg har redan olika regler t ex vad gäller parkering, och vad gäller när en krog får öppna sin uteservering. Det innebär att från centrala Sumpan är det ca 200 m till Stockholm, med andra regler, och ca 200 m åt andra hållet till Solna, med sina regler. Och det fungerar.
Men när det gäller parkering gäller det att kolla skyltarna, det kan vara olika regler på respektive sida av en gata.
Och på våren kan det kännas fånigt att behöva korsa en kommungräns om man vill sitta ute för att ta en öl.
Ja, men behöver vi fler särskiljande regionala regler för Systembolaget?

Jag tycker inte det, utan antigen tillåter man försäljning av kylda drycker i hela landet eller inte alls.
Sedan blir det väl upp till var och en av Systembolagets lokala butiker att avgöra om man har plats och behov av att installera en kyl för sina kunders bekvämlighet.
Citera
2026-08-17, 16:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Jag tycker inte det, utan antigen tillåter man försäljning av kylda drycker i hela landet eller inte alls.
Sedan blir det väl upp till var och en av Systembolagets lokala butiker att avgöra om man har plats och behov av att installera en kyl för sina kunders bekvämlighet.
Enklast vore att sälja öl i vanliga butiker, som resten av Europa. Butikens eget val och ansvar. Problem solved
Citera
2026-08-17, 16:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Men om man som du ska hänga upp sig vid det exemplet så kan man fråga sig om vi behöver Systembolaget övht,?

Kall öl på bolaget, som minst två partier har i sina program under detta val, är ett kodord för att släppa på öl och vin till livsmedelsbutikerna.

Men som tråden antyder så varför kan inte varje region ansvara för detta efter sina förmågor

Om man har tio mil till ett systembolag så kanske det vore lämpligt att kunna handla direkt dina bärs på din lokala bensinmack.
Om du bor på Södermalm så kan du spralla iväg och välja mellan tre systembolag inom 500 mt avstånd vartän du befinner dig.
Det finns ingen logik eller rättvisa i detta.
Återigen, kall öl är bara ett exempel på trådens ämne
Vill man lyfta dödshjälp, spannmål eller el priser så går det också bra.
Citera
2026-08-17, 16:30
Medlem
Epimaness avatar
Lagar skall gälla hela Sverige, givetvis. Så ni inte börjar prata straffrätt.

Regler och förordningar- sådant som privatpersoner inte behöver hålla koll på förutom hur länge man får köra tomgång typ, det kan ju tänkas. Kommunalt självstyre behöver stärkas, men på vilket sätt? Bra fråga som jag inte är speciellt insatt i.

Edit: EU tycker ju inte om monopolet så det var väl ett säreget exempel att använda.
Citera
2026-08-17, 16:52
Medlem
Gubbens avatar
Ja absolut och fler folkomröstningar lokalt.
Ned med politiker förtrycket!
Citera
2026-08-17, 16:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Kall öl på bolaget, som minst två partier har i sina program under detta val, är ett kodord för att släppa på öl och vin till livsmedelsbutikerna.
Det är en början. Samtidigt så har man ju dock satt rejäla käppar i hjulet för gårdsförsäljning så det är en väldigt skakig början här och med ett väldigt oklart mål. Dessa två partier har inte sagt något om vare sig gårdsförsäljning eller möjligheten att få börja köpa folköl på den lokala korvmojen kan jag tänka mig?
Citera
2026-08-17, 17:30
Medlem
Dåligt och bra.

Dåligt för att det blir krångligt att hålla koll på vilka lagar som gäller var.
Får du skjuta någon med älgstudsare om dom gör inbrott i ditt hus i Kiruna men knappt får slå dom om det händer i Skåne?

Bra på ett sätt där kultur krockar med lagar.
Tex att det är olagligt att skjuta stora rovdjur över hela landet utanför jaktsäsongen.
Här drabbas samerna betydligt mer än nån som bor i skåne och samerna borde få jaga som dom alltid gjort, det vill säga skjuta en björn, järv eller varg utan länsstyrelsens godkännande.

På det stora hela är jag nöjd med att vi har gemensamma lagar.
Känns som det bli mer rättvist då och lättare att veta vilka lagar som gäller.
Citera
2026-08-17, 17:32
Medlem
Onanikrems avatar
Visst skulle jag tycka det var trevligt med kylskåpskall öl på bolaget för 15 kr i stället för 89 kr på puben tvärs över gatan sommartid. Men inget jag direkt bryr mig om. Har ett kylskåp hemma fullt med kall öl, är jag inte hemma får jag pynta 89 kr och det är inte hela världen.
Citera
2026-08-17, 17:33
Medlem
Citat:
Men om man som du ska hänga upp sig vid det exemplet så kan man fråga sig om vi behöver Systembolaget övht,?

Men som tråden antyder så varför kan inte varje region ansvara för detta efter sina förmågor

Om man har tio mil till ett systembolag så kanske det vore lämpligt att kunna handla direkt dina bärs på din lokala bensinmack.
Om du bor på Södermalm så kan du spralla iväg och välja mellan tre systembolag inom 500 mt avstånd vartän du befinner dig.
Det finns ingen logik eller rättvisa i detta.
Återigen, kall öl är bara ett exempel på trådens ämne
Vill man lyfta dödshjälp, spannmål eller el priser så går det också bra.

Fast har du 10 mil till ett systembolag kanske du får köpa öl när du storhandlar?
Jag har bott 7 mil från närmsta affär förut och då planerade man ju och storhandlade 1 gång i veckan typ.
Är väl bara köpa en låda öl och sen spara några fram till nästa helg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in