2026-08-17, 14:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vissa saker regleras ju i den kommunala ordningsstadgan, och den är ju just kommunal, så i vissa frågor kan olika kommuner ha olika regler redan idag.
Vad är det som gör att vissa regler inte får den möjligheten?
Citera
2026-08-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Absolut

Jag tror på byasamhället. De lokala känner sina regioner bäst. Desto längre ifrån de enskilda makten samlas desto jävligare för folk och desto mer verklighetsfrånvända idiotbeslut.

Ja, man kan nog knappast säga att folket i Norrland (som exempel) är helt nöjda med hur makten i Stockholm skött sig de senaste åren?
Citera
2026-08-17, 14:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bra eller dåligt?
Det beror på hur långt vi får gå.
Om jag vill fylla en region med pedofiler och sedan legalisera barnsex, skall vi få det då eller vill du sätta statliga gränser för vad man får lagstifta om?
Citera
2026-08-17, 14:59
Medlem
Giant Squids avatar
Billigare drivmedelspriser i Norrland?

Innan ni nämner smuggling, tänk villaolja smugglingen ifrån Finland förr. Färga den rosa te,x.
Citera
2026-08-17, 15:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om jag vill fylla en region med pedofiler och sedan legalisera barnsex, skall vi få det då eller vill du sätta statliga gränser för vad man får lagstifta om?
Hur många barnfamiljer tror du vill bo i din region då?
Citera
2026-08-17, 15:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur många barnfamiljer tror du vill bo i din region då?
Barnfamiljerna kommer naturligtvis att skapas på plats.
Citera
2026-08-17, 15:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Barnfamiljerna kommer naturligtvis att skapas på plats.
Vilka samarbetspartners kommer ni kunna få ifrån andra regioner, utifrån?
Inga, tror jag,ni hade ju självdött efter några veckor.
Citera
2026-08-17, 15:20
Medlem
Citat:
Sluta nu. Jag har länge läst dina inlägg, har ofta haft höga tankar om dem men det där hade ett så lågt lågvattensmärke att jag misstänker att ditt konto är kapat.

Debattera som en människa igen är du snäll.

I de flesta grupper, byar, föreningar, företag och skolklasser så ser man ofta sammma typer ta sina platser, klassens clown, ledaren, fjollan, tröstaren ... osv detta finns det att läsa om i mängder.
Ifall man har ett byasamhälle så utesluter inte det att nationalstaten tar ansvar för infrastruktur, gränsförsvar, polis, skola och sjukvård för att kordinera det på nationell nivå.

Men desto fler tjänstemän och politiker ( tyckniker) desto tyngre försörjningsbörda för gemene man och desto mer obegriplig byråkrati (idiotokrati) drabar folket.
Citera
2026-08-17, 15:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Kortfattat om en region röstar för att ha kall öl på bolaget så ska de få ha det, och andra får sköta sitt.
Ungefär som i USA.
Bra eller dåligt?
Det blir väldigt svårt att reglera. I USA kan man ju bli dömd för smuggling bara för att man tar med sig en öl över delstatsgränsen. Även giftermål och aborträttigheter har blivit en het fråga där.
Skall regionerna t ex ha rätten att döma människor för sådant som är lagligt i andra regioner men inte i hemregionen?
Citera
2026-08-17, 15:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Börjar man med en tom lagbok och stiftar nya lagar baserat på skydd av individens frihet under ansvar och egendomsrätt så är jag med.

Börjar man med den redan existerande lagboken och gör den ännu tjockare är jag inte lika positiv.

Gränshandeln mellan länen eller rentav kommunerna lär blomstra och Jokkmokk blir landets rikaste kommun om alla exportintäkter tillåts stanna där.
Citera
2026-08-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Din fråga var uttryckligen "Bra eller dåligt?" och den har jag svarat på.

Att skapa något som kommer att kräva tydliga gränsdragningar, i ett litet land som Sverige, och att folk ska bli avundsjuka på grannkommuner är inget vi behöver.

Det kommer att flytta fokus från frågor som är mycket viktigare, men det skulle säkert uppskattas av dom som styr och ställer i viktigare frågor, som dom i så fall får ha ifred från kritik...

Avundsjuka, ja, tråkigt, då får de väl också rösta för kall öl eller flytta om det nu är så viktigt.
Jag tycker det låter toppen med regionala lagar, det hade förhoppningsvis också öppnat upp mer för direktdemokrati.
Citera
2026-08-17, 15:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det blir väldigt svårt att reglera. I USA kan man ju bli dömd för smuggling bara för att man tar med sig en öl över delstatsgränsen. Även giftermål och aborträttigheter har blivit en het fråga där.
Skall regionerna t ex ha rätten att döma människor för sådant som är lagligt i andra regioner men inte i hemregionen?
Det funkar ju inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in