2026-08-17, 08:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Troligen högre månadskostnad med en hyresrätt eller liknande, men man får inte glömma bort alternativkostnaden för sitt slutamorterade hus eller bostadsrätt.
Visst högre månadskostnad men varför skulle man låsa fast pengarna man fått loss i en bostadsrätt när man börjar bli gammal? Besvärligare att sälja om man skulle misstrivas i området eller gud förbjude få störiga grannar. Mamma var 72 och pappa 80 år när de inte orkade med huset längre.

Huset hade de haft sedan 1972, köptes för strax under 200k då med lån. Lånen var bortbetalda runt 1980 och de båda arbetade heltid. De bodde jävligt billigt där, något dyrare än jag bor eftersom deras var inne i staden med dyrare samfällighetsavgift än jag har.

Tråkiga var att de inte ville går i akter eller fonder efter försäljningen så pengarna åts upp av inflation och rätt dyr hyra i stället, men det var deras val.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-17 kl. 08:55.
Citera
2026-08-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst högre månadskostnad men varför skulle man låsa fast pengarna man fått loss när man börjar bli gammal i en bostadsrätt? Besvärligare att sälja om man skulle misstrivas i området eller gud förbjude få störiga grannar. Mamma var 72 och pappa 80 år när de inte orkade med huset längre.
Förstår inte vad det har med vad jag skrev att göra.

Citat:
Huset hade de haft sedan 1972, köptes för strax under 200k då med lån. Lånen var bortbetalda runt 1980 och de båda arbetade heltid. De bodde jävligt billigt där, något dyrare än jag bor eftersom deras var inne i staden med dyrare samfällighetsavgift än jag har.
Räknar du då med alternativkostnad som en del i vad bostaden faktiskt kostar?

Citat:
Tråkiga var att de inte ville går i akter eller fonder efter försäljningen så pengarna åts upp av inflation och rätt dyr hyra i stället, men det var deras val.
Det där har inte heller något att göra med det jag skrev.
Citera
2026-08-17, 09:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Förstår inte vad det har med vad jag skrev att göra.

Räknar du då med alternativkostnad som en del i vad bostaden faktiskt kostar?

Det där har inte heller något att göra med det jag skrev.
Skrev jag inte att de aldrig skulle spekulerat på börsen? De skulle haft pengarna på Nordeas eller Swedbanks sparkonto till 1% ränta.

Och man måste ju ändå bo någonstans, hur man än vänder sig har man rumpan bak och det kostar att bo någonstans.

Under räntekrisen 92 satt de bara och flinade för de var skuldfria medan andra inte klarade av räntan på lånen och var tvungna att sälja till förlust. Själv köpte jag aktier för allt jag hade över varje månad. ABB kostade då 4-5kr styck som jag har kvar än i dag, ger en rätt fin utdelning (jobbigt att deklarera gamla aktier på depå)
Citera
2026-08-17, 09:18
Medlem
Citat:
Skrev jag inte att de aldrig skulle spekulerat på börsen? De skulle haft pengarna på Nordeas eller Swedbanks sparkonto till 1% ränta.

Och man måste ju ändå bo någonstans, hur man än vänder sig har man rumpan bak och det kostar att bo någonstans.

Under räntekrisen 92 satt de bara och flinade för de var skuldfria medan andra inte klarade av räntan på lånen och var tvungna att sälja till förlust. Själv köpte jag aktier för allt jag hade över varje månad. ABB kostade då 4-5kr styck som jag har kvar än i dag, ger en rätt fin utdelning (jobbigt att deklarera gamla aktier på depå)
Du och dina föräldrar pratar ett annat språk än vad jag gör. Jag förstår inte dig eller dom, och du förstår inte mig.
Citera
2026-08-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

För att kompensera inkomstbortfallet vid pensionen skulle jag tro?

Enbart pensionen sänker i de flesta fall köpkraften med typ en tredjedel.
Citera
2026-08-17, 09:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Du och dina föräldrar pratar ett annat språk än vad jag gör. Jag förstår inte dig eller dom, och du förstår inte mig.
Är du fattigpensionär med ett hus, boendekostnad 3k. Säljer du huset behöver du någonstans att bo och det blir dyrare, svårt att hitta en 3:a häromkring för under 7k om man inte söker i gettoområden där ingen vill bo. Ingen 3:a kostar under 2 miljoner att köpa här, då skulle du ändå ha en avgift på 4-5k även om du cashat den kontant.

Jag förstår ditt sätt att tänka, men valde att inte tänka åt mina föräldrar. Deras pengar, deras val i livet.
Det var svårt nog att få mamma skaffa Bank-id när jag tog över det mesta då hon var för sjuk för att klara sig själv.
Citera
2026-08-17, 09:35
Medlem
Citat:
Är du fattigpensionär med ett hus, boendekostnad 3k. Säljer du huset behöver du någonstans att bo och det blir dyrare, svårt att hitta en 3:a häromkring för under 7k om man inte söker i gettoområden där ingen vill bo. Ingen 3:a kostar under 2 miljoner att köpa här, då skulle du ändå ha en avgift på 4-5k även om du cashat den kontant.
Om man inte har något sparkapital så är det dumt att slutamortera sin bostad, då det enda man har är låst i bostaden.

Citat:
Jag förstår ditt sätt att tänka, men valde att inte tänka åt mina föräldrar. Deras pengar, deras val i livet.
Det var svårt nog att få mamma skaffa Bank-id när jag tog över det mesta då hon var för sjuk för att klara sig själv.
Det är bara jättetråkigt när det blir så. Jag känner flera som haft bostad värd ganska mycket men som de inte kan ha kvar just för att allt de äger sitter fast där.
Citera
2026-08-17, 09:39
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Problemet är att du inte borde räkna in bostaden i ditt sparande.
Postade tidigare i denna tråd om pensionärer som har allt sitt "sparande" i bostaden och nu när de väl behöver få ut pengar så finns det inga att få eftersom de inte får låna.

Tror även folk har en tendens till att överskatta sin egen förmögenhet och hur bra/dåligt alla andra ligger till, det hör till att jämföra sig och ingen vill vara sämre direkt

Citat:
Precis.

Och om man har slutamorterat sin bostad och har precis så man klarar varje månad i dag, så kommer det inte räcka när man enbart har pensionen att leva på. Då spelar det ingen roll om bostaden är en hyresrätt eller en Östermalsvåning värd femton miljoner.

Pengarna kommer inte längre räcka. Sedan kan man såklart sälja lägenheten och flytta till Örkelljunga, då kommer de där femton miljonerna att räcka till många hyror, resor, bilar, kläder, middagar med mera.

Min erfarenhet (näe, jag har ingen källa) är dock att de flesta vill bo kvar så länge det fungerar.

Så... Slutamortera aldrig bostaden om man inte samtidigt har ett sparkapital som kan förstärka pensionen.

Idag finns det banker som tillåter pensionärer att långsamt belåna upp sina lågbelånade hus. Ex 60+Banken, NorthMill bank, Svensk Hypotekspension m.fl. Vet inte vad det kostar men förmodar mer än ett vanligt huslån. Dock ger det möjlighet att ha sitt hus som bankomat även när man blir pensionär.

I grunden håller jag dock med er. Man bör inte amortera för mycket på sitt hus. Bättre att investera de pengarna istället. Nu vet jag dock att många äldre inte gillar det. De vill amortera och de litar inte på börsen och då blir det som det blir.

// CC
Citera
2026-08-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Idag finns det banker som tillåter pensionärer att långsamt belåna upp sina lågbelånade hus. Ex 60+Banken, NorthMill bank, Svensk Hypotekspension m.fl. Vet inte vad det kostar men förmodar mer än ett vanligt huslån. Dock ger det möjlighet att ha sitt hus som bankomat även när man blir pensionär.

I grunden håller jag dock med er. Man bör inte amortera för mycket på sitt hus. Bättre att investera de pengarna istället. Nu vet jag dock att många äldre inte gillar det. De vill amortera och de litar inte på börsen och då blir det som det blir.

// CC
Varningen: Extremt dyrt när banken lockar med pensionärslån
– Min oro är att många inte förstår hur mycket de här krediterna egentligen kostar, säger Moa Langemark på Finansinspektionen.
https://www.etc.se/inrikes/varningen-extremt-dyra-laan-naer-banken-lockar-med-pensionaerslaan

Tyvärr bakom betalvägg. Men det finns massor att läsa om fenomenet på webben.

Så helt klart smartast att inte slutamortera sin bostad, om man kan tänkas vilja frigöra kapital den dagen man blir pensionär.
Citera
2026-08-17, 09:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Om man inte har något sparkapital så är det dumt att slutamortera sin bostad, då det enda man har är låst i bostaden.

Det är bara jättetråkigt när det blir så. Jag känner flera som haft bostad värd ganska mycket men som de inte kan ha kvar just för att allt de äger sitter fast där.
Grejen var att de sålde inte huset för de inte kunde ha kvar det av ekonomiska skäl, de orkade helt enkelt inte med gräsklippning, snöskottning, målande och sånt längre. Var dit och hjälpte till så mycket jag orkade men arbetade ju heltid och ofta borta fem dagar i sträck. Så länge de var två hade de ju två pensioner och ett par hundra tusen på banken

De hade bil och ett gott liv. Inte direkt så de ville åka utomlands när pappa var jätteglad om han kunde morgoninka överhuvudtaget.
Morsan tog över bilkörandet efter de flyttat fram till tre år innan hon gick bort. Hon hamnade i rullstol på slutet, då gick det ju inte fysiskt.

De flesta av oss kommer hamna där en dag (om man inte dör knallfall)
Citera
2026-08-17, 09:54
Medlem
Citat:
Grejen var att de sålde inte huset för de inte kunde ha kvar det av ekonomiska skäl, de orkade helt enkelt inte med gräsklippning, snöskottning, målande och sånt längre. Var dit och hjälpte till så mycket jag orkade men arbetade ju heltid och ofta borta fem dagar i sträck. Så länge de var två hade de ju två pensioner och ett par hundra tusen på banken
Om man tänkt sälja huset så spelar det ju ingen roll om man slutamorterar eller inte.

Men om man saknar sparkapital och har tänkt att behålla bostaden, så är det dumt att slutamortera och på så sätt binda kapital som man faktiskt har.
Citera
2026-08-17, 10:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Om man tänkt sälja huset så spelar det ju ingen roll om man slutamorterar eller inte.

Men om man saknar sparkapital och har tänkt att behålla bostaden, så är det dumt att slutamortera och på så sätt binda kapital som man faktiskt har.
Så kan man ju också se det, med dagens ögon. Räntorna var högre förr i tiden. De bodde väldigt billigt och hade två heltidslöner och sedermera två pensioner så det var aldrig några ekonomiska problem.

Själv köpte jag gården jag har kontant väldigt billigt i slutet av 90talet, funderade aldrig ens på att ta ett lån. Visst jag kunde investerat pengarna i stället och tjänat någon procent men brydde mig inte, hade ändå relativt mycket investeringar och i dag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in