Igår, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mussekanin
Jag undrar en sak. Om vi antar att det var till Lycke småbåtshamn som familjen i snipan var påväg till vilken väg hade dom tagit då från olycksplatsen? Har knappt någon båtvana så jag ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar men passerar man på höger eller vänster sida om Älgön och hur lång tid tar det till Lycke småbåtshamn?
Jo jag vet att du frågar samma fråga igen och jag tycker det är synd att du inte fått något svar.
Jag kan inte heller ge ett svar på dina frågor. Däremot kan jag försöka hjälpa dig genom att bildligt ställa frågan angående färdvägen. Vilken väg tror Ni att snipan skulle tagit? den gröna eller den röda linjen?.

https://imgur.com/a/PWx0ExH
Citera
Igår, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Hur menar du att ett större handelsfartyg, säg strax under 200m, ens ska kunna ta sig mellan Uddevalla och havet en fin sommardag då leden är fullknökad av fritidsbåtar, om de ska köra så sakta att det är omöjligt att köra på någon?
Ja just det, det är frågan.
Jo enligt kaptenen på fartyget och dig, så kör över de små fritidsbåtsrna bakifrån bara...
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 00:47.
Citera
Igår, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mussekanin
Jag undrar en sak. Om vi antar att det var till Lycke småbåtshamn som familjen i snipan var påväg till vilken väg hade dom tagit då från olycksplatsen? Har knappt någon båtvana så jag ber om ursäkt om jag är helt ute och cyklar men passerar man på höger eller vänster sida om Älgön och hur lång tid tar det till Lycke småbåtshamn?

Man kan köra vilken sida om Älgön man vill, och det tar ca en timme för snipan från olycksplatsen till Lycke småtbåtshamn.

Snipan hade uppenbarligen valt väster om Älgö med tanke på dess position och kurs.

Men den östra vägen hade varit aningen kortare, mer inomskärs och dessutom helt utanför stor farled, så helt klart det bättre alternativet IMO.
Senast redigerad av Veridictores Igår kl. 00:48.
Citera
Igår, 00:39
Medlem
Citat:
Dessa regler är medvetet vagt utformade. På ett sätt kan man säga att en lagöverträdelse inte skett förrän en kollision är ett faktum.
Jämför med att bilister har skyldighet att alltid hålla säker fart. Få kör enligt den säkra hastighet som man använde sig av vid uppkörningen.
Mmm..Kapten är inte skyldig förrän han blir åtalad och överbevisad att kört över fritidsbåten, menar du?
Nä, kör full fart bara...

Just det, man ska inte köra fortare än att man i varje läge kan undvika en olycka.
Har kaptenen gjort så? Eller vad menar du?
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 00:49.
Citera
Igår, 00:46
Medlem
Citat:
Ja. Det är inte nödvändigt att kunna just stanna på sjön av ganska uppenbara anledningar. Det räcker med att kunna gira. I trång farled går det inte gira för stora fartyg och därför är mindre båtar tvungna att hålla sig undan. Oavsett om det stora fartyget är upphinnande eller inte.
Girade kaptenen, körde han lagom fort efter omständigheterna?
Eller struntade han i att hålla koll och bara rände rätt över fritidsbåten?

Nä, att kunna stanna är för losers, att följa lagar och regler är inte för alla.
Det är onödigt när man framför stora fartyg, det räcker att gira, om man ser något vill säga...
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 00:50.
Citera
Igår, 00:56
Medlem
Man kan undra varför det är helt ok att en inte följer reglerna, när det är så förkastligt att en annan inte gör det. Ja, om man nu ska lyssna på trollen i tråden, alltså.

Men det ska man så klart inte

Det är lika förkastligt oavsett vem som gör det.

Och här var det två som gjorde det. Snipans kapten är minst lika skyldig till den här incidenten som skeppets kapten. Och väldigt mycket skyldigare än lotsen.

Han är dessutom skyldig till att inte ha försett ett litet barn med flytväst, som åkte i hans båt, och nu är det barnet avlidet. Medan barnet som hade flytväst, det lever.

Snipans kapten kunde och borde vidtagit fyra olika åtgärder som var för sig kunde ha räddat liv denna kväll.
1. Hållt utkik
2. Undvikit fartygsspåret i farleden
3. Tänt lanternorna
4. Sett till att alla hade flytväst

Alla dessa fyra åtgärder kunde och borde han ha vidtagit, helt utan att ha en aning om Misje Verdes framfart i farleden.

Skeppets kapten kunde och borde ha vidtagit en åtgärd som kunde ha räddat liv denna kväll.
1. Hållt utkik

Det faktum att pappan brustit i fyra olika åtgärder som var för sig kunde räddat liv, visar varför han har ett större ansvar för det skedda, än skeppets kapten, som "bara" brustit i en av de fyra åtgärder som pappan brustit i.

Sic est!
Citera
Igår, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Men din efterblivne.
Särskolan tycks du veta en hel del om...

Du kallar mig dum och jag svarar att jag har 125iq, vad är fel med det, det är ju sant,
vad ska jag svara menar du, ska jag ljuga?

Sjöbefälsskolan, vafan har det med mig att göra?

Vad du sagt och inte sagt, eller rättare sagt, skrivit, det får du väl hålla reda på själv.

Hela vår diskussion grundar ju i att du skyddar fartygskaptenen.
Att han har rätt att inte följa reglerna för hans fartyg var störst, att följa reglerna blir för dyrt, att reglerna är skrivna så de kan brytas osv.
Samt alla andra tokigheter du hittat på, helt ologiskt trams.
Som om det vore hämtat från en 12 årings uppfattning om lag och rätt.

Du måste väl förstå att man inte bara kan köra över och ta livet av folk?
Bara för att kapten inte brytt sig om att hålla koll runt sig och sitt fartyg.
Att skylla på att han inget sett eller hört något kommer han inte långt med...

Men tycker du att du har något som helst rätt i dina påståenden, det är kapten och lotsen från fartyget sitter häktade.
Mannen från fritidsbåten är inte misstänkt överhuvudtaget.

Visa mig var jag skrivit att kapten från Misje Verde får köra över snipan.
Citera
Igår, 01:27
Medlem
Citat:
Ja just det, det är frågan.
Jo enligt kaptenen på fartyget och dig, så kör över de små fritidsbåtsrna bakifrån bara...

Om du nu har 125 iq så måste du inse att för att det ska vara omöjligt att kollidera måste fartygen och fritidsbåtarnas fart vara 0 om de alla är i leden.

125 iq men förstår varken svenska eller grundläggande logik. Jo, jag tackar jag!
Citera
Igår, 01:35
Medlem
Citat:
Mmm..Kapten är inte skyldig förrän han blir åtalad och överbevisad att kört över fritidsbåten, menar du?
Nä, kör full fart bara...

Just det, man ska inte köra fortare än att man i varje läge kan undvika en olycka.
Har kaptenen gjort så? Eller vad menar du?

Ja. Och jag har ett flertal gånger skrivit att kaptenen körde för fort. Särskilt om det rådde nedsatt sikt.

Däremot är stoppsträckan på ett handelsfartyg så lång att i vissa fall blir det omöjligt att köra öht om man ska vara 100% säker på att kunna undvika en olika. Särskilt som det potentiellt finns väldigt snabba fritidsbåtar och

Anser du att handelsfartygen ska sakta ner till 0 varje gång de ser en fritidsbåt för att omöjliggöra kollision?

Vilken fart anser du att Misje Verde borde ha hållit istället och vilken stoppstrecka skulle Misje Verde ha med den farten?
Citera
Igår, 01:48
Medlem
Citat:
Ja. Och jag har ett flertal gånger skrivit att kaptenen körde för fort. Särskilt om det rådde nedsatt sikt.

Däremot är stoppsträckan på ett handelsfartyg så lång att i vissa fall blir det omöjligt att köra öht om man ska vara 100% säker på att kunna undvika en olika. Särskilt som det potentiellt finns väldigt snabba fritidsbåtar och

Anser du att handelsfartygen ska sakta ner till 0 varje gång de ser en fritidsbåt för att omöjliggöra kollision?

Vilken fart anser du att Misje Verde borde ha hållit istället och vilken stoppstrecka skulle Misje Verde ha med den farten?

Det här är fel. Stora fartyg seglar även vid nära på noll sikt. De gör det bara långsammare, och ser till att blåsa i mistluren med jämna mellanrum.
Citera
Igår, 01:49
Medlem
Citat:
Girade kaptenen, körde han lagom fort efter omständigheterna?
Eller struntade han i att hålla koll och bara rände rätt över fritidsbåten?

Nä, att kunna stanna är för losers, att följa lagar och regler är inte för alla.
Det är onödigt när man framför stora fartyg, det räcker att gira, om man ser något vill säga...

Det kan ju du svara på, om problemet var att Misje Verde körde för fort eller struntade att ha koll. Du verkar ju ha all information som behövs för att avgöra fallet redan. Det är väl bara att kontakta James von Reis imorgon så kan du berätta hur allt har gått till. De kan ju sätta igång med rättegången i slutet på veckan i så fall!

Hur lång stoppsträcka är det på en fullastad VLCC och vad anser du i så fall är en säker fart för en sådan? Kanske var problemet att Misje Verde glömt att byta bromsklossar senaste verkstadsbesöket så bromsarna tog inte.

Tror du det är lättast att gira när man backar med propellern, kör fullt framåt eller när propellern står still?
Citera
Igår, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ja det är en av sjövägsreglerna och borde för en icke idiot vara självklart om man vill minska risken för olyckor. Hoppas du inte har körkort!!
Inte konstigt det händer olyckor om man ska hållakoll lika mycket bakåt som i din huvidsakliga färdriktning.

Kan det vara därför fritidsbåten blev överkörd av fartyget?

Jag menar ,kaptenen stod och titttade bakåt efter något?

Logiken är följande, om alla tittar framåt i sin färdriktning så behöver ingen hålla koll bskåt överhuvudtaget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in