2026-08-17, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Med din definition ovan så var alltså farten säker om man hade kunnat undvika olyckan i den farten. Hade Misje Verde kunnat undvika köra in i snipan om man hade sett snipan?

Var det farten eller brist på utkik som var orsaken till olyckan?
Men nu undveks ju inte olyckan, den var ett faktum.
Tycker du farten var rätt bedömd av kaptenen?
Ska kaptenen frikännas från dödsolycksn han orsakat genom att 1, köra för fort, 2 att inte ha uppsikt, 3 att inte kolla på radarn?
Citera
2026-08-17, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Inte konstigt det händer olyckor om man ska hållakoll lika mycket bakåt som i din huvidsakliga färdriktning.

Kan det vara därför fritidsbåten blev överkörd av fartyget?

Jag menar ,kaptenen stod och titttade bakåt efter något?

Logiken är följande, om alla tittar framåt i sin färdriktning så behöver ingen hålla koll bskåt överhuvudtaget...

Logiken är att reglerna säkerställer att ett misstag från ett fartyg inte ursäktar någon annans passivitet för att undvika olycka. Reglerna är skrivna på det viset för att antalet olyckor ska minimeras så mycket som möjligt.
Citera
2026-08-17, 03:19
Medlem
Citat:
Men nu undveks ju inte olyckan, den var ett faktum.
Tycker du farten var rätt bedömd av kaptenen?
Ska kaptenen frikännas från dödsolycksn han orsakat genom att 1, köra för fort, 2 att inte ha uppsikt, 3 att inte kolla på radarn?

Jag har aldrig sagt att han ska frikännas din tröga mupp.

Min poäng är att mest troligt har både snipans och Misje Verdes befälhavare har båda orsakat olyckan men med olika fördelning av ansvaret.

Hur du, med dina 125 IQ, får det till att skepparen för Misje Verde ska frikännas kan nog bara din svensklärare svara på.

Nu menar du ju att farten var osäker just för att de kolliderade. Precis som jag tidigare skrev och som du då kritiserade. Du vet ju inte ens själv var du är längre!

Ingen hade klagat på att Misje Verdes fart var osäker om de hade sett snipan och därmed girat och undkommit kollision. Eller om snipan lagt hårt styrbord eller babord någon minut innan kollision och därmed undvikit olyckan.
Citera
2026-08-17, 03:23
Medlem
Citat:
Du hittar på...
Så har han inte sagt.
Det är ju din muppiga tolkning av vad han sa.
Dessutom, märk att han sa DÅ, INTE uteslutet, men hur gick det?

Inte konstigt att du inget begriper under dessa, vad är det, 50 inlägg, om du tolkar din omvärld så...

"Den förolyckade fritidsbåten

Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel."

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Citera
2026-08-17, 03:31
Medlem
Citat:
"Den förolyckade fritidsbåten

Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan. Lagstöd för en sådan bedömning finns i rättegångsbalkens 20 kapitel."

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/
Det är väl en missuppfattning av någon journalist.
Åklagaren bestämmer inte detta, det kommer att överklagas eller anmälas.
Ingen får straffrihet pga en sån sak.
Citera
2026-08-17, 03:33
Medlem
Citat:
Men...
Nu är jag allvarlig!
Vad är det för fel på dig, trollar du mig?

Din ståndpunkt har ju hela tiden från inlägg ett varit att kaptenen inte gjort något fel, att lagarna inte behöver följas till punkt och pricka, att de är skrivna så.
Men varför har vi lagar då, onödig kostnad med att ha ett rättsväsende om lagarna bara ska följas ibland, av vissa...

Dessutom, svara du på mina inlägg jag skrivit 2 gånger?

Nej. Jag har konsekvent, genom hela tråden hävdat att Misje Verde med största sannolikhet brutit mot sjövägsregler.

Jag har reagerat mot ditt friskrivande av snipan, vilket du felaktigt tolkar som att jag vill friskriva Misje Verde.

Jag har inte skrivit att reglerna inte behöver följas utan att det kan vara svårt att följa en del regler i praktiken. Man kan göra felaktiga bedömningar om man har otillräcklig information. Men det fråntar ju en ändå inte från skyldigheten från att följa regeln. Förstår du inte skillnaden? Du säger ju själv att farten inte var säker eftersom de kolliderade. Det innebär ju att endast 0 knop är säker fart eftersom det alltid finns en risk att kollidera när man gör minsta lilla fart i vattnet.

Problemet är att du inte kan skilja på olika koncept och klarar inte av att hålla mer än en tanke i huvudet.
Citera
2026-08-17, 03:35
Medlem
Citat:
Det är väl en missuppfattning av någon journalist.
Åklagaren bestämmer inte detta, det kommer att överklagas eller anmälas.
Ingen får straffrihet pga en sån sak.

Det är pressmeddelandet från åklagarmyndigheten ditt dumma särbarn. Tror du inte att åklagaren korrekturläser det innan det skickas ut? Det är dessutom skrivet i FÖRSTA PERSON

Citera
2026-08-17, 03:42
Medlem
Citat:
Det är pressmeddelandet från åklagarmyndigheten ditt dumma särbarn. Tror du inte att åklagaren korrekturläser det innan det skickas ut? Det är dessutom skrivet i FÖRSTA PERSON

Det vet väl varken du eller jag.
Det kan vara fel ändå.

Du får väl meila åklagarmyndigheten och fråga.

Är du så naiv att du tror någon får straffrihet pga något sådant.
Citera
2026-08-17, 03:43
Medlem
Citat:
Du är en fjant som viftar bort dina tidigare inlägg ,de som varit fel, med lagboken i efterhand.
Typ se på mig...jag hade rätt, jag hittade en sjölag som bekräftar detta, kolla här...

Nej. Det är du som är för pantad för att förstå enkla resonemang. Man måste ju förklara saker för dig som om man pratar med en utvecklingsstörd apa och då fattar du ändå bara hälften.

Du har ju hela tiden hävdat att snipan gör helt rätt i att bara köra rakt fram, titta rakt fram och inte göra någonting alls. De behöver enligt dig visst inte ha någon koll alls på var de är, vad som rör sig runt omkring eller göra någon gir oavsett vad sjövägsreglerna säger.

Jag har aldrig skrivit att Misje Verde handlat rätt och riktigt. Tvärtom. Jag har däremot förklarat troliga orsaker till VARFÖR de gjort som de gjort. Det betyder inte att jag legitimerar det.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-17 kl. 03:48.
Citera
2026-08-17, 03:50
Medlem
Citat:
Nej. Det är du som är för pantad för att förstå enkla resonemang. Man måste ju förklara saker för dig som om man pratar med en utvecklingsstörd apa och då fattar du ändå bara hälften.

Du har ju hela tiden hävdat att snipan gör helt rätt i att bara köra rakt fram, titta rakt fram och inte göra någonting alls. De behöver enligt dig visst inte ha någon koll alls på var de är, vad som rör sig runt omkring eller göra någon gir oavsett vad sjövägsreglerna säger.

Jag har aldrig skrivit att Misje Verde handlat rätt och riktigt. Tvärtom
Nä, du ska komma ihåg att det är du som är den ointelligente av oss två, jag sa ju det förut.

Ja det är klart att snipan har all rätt att köra rakt fram, varför inte?

Om kapten gjort sitt jobb, följt lagen att hålla koll framåt, kollat radarn och anpassa farten, då hade snipan inte behövt titta bakåt.
Olyckan hade aldrig inträffat då.
Precis det åklagaren säger...

Eller hände olyckan under tiden kaptenen på fartyget höll uppsikt bakåt?
Citera
2026-08-17, 03:58
Medlem
Citat:
Nä, du ska komma ihåg att det är du som är den ointelligente av oss två, jag sa ju det förut.

Ja det är klart att snipan har all rätt att köra rakt fram, varför inte?

Om kapten gjort sitt jobb, följt lagen att hålla koll framåt, kollat radarn och anpassa farten, då hade snipan inte behövt titta bakåt.
Olyckan hade aldrig inträffat då.
Precis det åklagaren säger...

Eller hände olyckan under tiden kaptenen på fartyget höll uppsikt bakåt?

Varför inte? Enligt sjävägsreglerna regel 17. Läs även regel 5 när du ändå håller på.

Inte behövt titta bakåt? Sjövägsreglerna klargör att alla fartyg ska hålla utkik 360° runt fartyget.

Nu är det uppenbart att du bara trollar eller är fullständigt inkompetent.

Din argumentaion har ingenting med sjövägsreglerna att göra öht
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-17 kl. 04:02.
Citera
2026-08-17, 03:58
Medlem
Citat:
Som sagt, lägg fram bevis på det du påstår annars har du lika mycket rätt/fel som mig...

Nej. Det räcker med Ockhams rakkniv i just detta fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in