Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Men är det inte som vanligt, YH-utbildningar räcker sällan till inom de områden det finns högskole- och universitetsutbildningar? Sedan får man väl definiera "programmerare". Om det är den som sitter och knackar kod så kan jag mycket väl tänka mig att arbetsutbudet är skralt. Det är ju bara den lilla delen av systemutveckling. Är det inte bättre att läsa till systemutvecklare på någon högskola/universitet istället för att bli "programmerare" genom en YH-utbildning?
YH-utbildningar inom IT har varit en av de värsta investeringarna Sverige har gjort. Det skreks efter fler arbetare, men vad som ingen frågade sig var ”vilken kompetens behöver dessa arbetare”. Eller rättare sagt, man frågade HR-personal och chefer utan teknisk kompetens. Som sedan skulle försöka översätta. Så man sa Java, Typescript och C#.
Sedan kom YH-utbildade till intervjuer där 5-års civilingenjörsutbildade programmerare satt och de visste inte vad Ordo var för något. Eller någon relevant logisk bakgrund över huvudtaget. ”Vad är pseudokod för något? När behöver jag det?”
Cheferna började fråga om man inte ville ha några sådana YH-utbildade (de var ju så billiga), och man fick svara att för varje YH-utbildad du tar in får vi räkna bort en halv resurs ett år. Sedan, om personen är vettig, kan du räkna plus en halv resurs ett år. Sedan borde resursen vara uppe och köra på 80% resten av tiden den var anställd. Helt plötsligt fanns det ingen chef som var intresserad längre.
Jag vill dock säga att jag har stött på en riktigt vettig YH-utbildad programmerare. Hans bakgrund var dock som civilingenjör inom ett annat ämne först.