2026-08-16, 23:22
Medlem
norther1s avatar
Otroligt pinsamt hur många som är inbitna i branschen som totalt saknar förståelse och sympati för svårigheterna nyexade har. Jag hade själv tur som gick ut innan pandemin och hade själv räkmacka och gräddglass hela vägen upp till mellanchef. Visserligen en bredare universitetsutbildning, men faktumet kvarstår att majoriteten av oss som gick ut då i allra högsta grad hade varit i samma sits som de är nu.

Men oavsett vad man tycker om deras inställning så måste man bekänna vilket enormt slöseri det är att vi lagt otroliga resurser på att utbilda folk till en domän de inte kommer få ett jobb inom. Dels för deras egen räkning, men också förstås för skattebetalarnas. Det är en kris och det borde föreslås åtgärder hur dessa snabbt kan ställa om till något kringliggande. Visst kan detta vara svårt om man läst 3 år enbart programmering, men jag vet att samma problem existerar för exempelvis systemvetare och dylikt som besitter högskolestudier.
Citera
2026-08-16, 23:23
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Har svårt för sånt dravel.
IT är en stor framtidssektor och finns ingen stopp där, hävda annat är ren idioti.

Sen HUR it jobben ser ut har alltid skiftat upp och ner. Vi har gått från väldigt primitiva språk till högnivåspråk som förenklat programmeringsjobben och nu AI som är ytterligare ett trappsteg upp där det räcker med ge instruktioner.

I slutändan handlar allt om samma sak, var kreativ, hitta nisch och skapa mervärde som folk vill betala för. AI är ingen marknads analytiker eller visionär, han försöker bara göra vad han blir tillsagd att göra och oftast väldigt grötigt.
Sen måste någon ta ansvar för vad som används, enorma mängder slop söker sig in i AI kod och ersätts med mer slop när slop blir grundplattan. Folk har sagt upp sig för mindre.

IT är och förblir en säker investering, som all annan hantverk, man måste kunna grunderna för att få jobb, programmering är grunderna, sen kommer jobben mer bli att granska och säkerhetsgranska än själv knappande av kod.
Men man kommer inte dit utan att kunna och skaffa sig stor erfarenhet av stystembyggnad, lagring och modeller.

Här är jag beredd att hålla med. Just kodknackande är ju bara en av delarna i mjukvaruutveckling. Och det kommer ju förändras radikalt, speciellt för ickekritisk mjukvara där det räcker att det gör vad man vill och kodbasen skiter man i.

Man får väl bli nån slags mjukvaruvetare istället som förstår domänen och kan hantera och orkestrera agenter för att uppnå slutmålet man är ute efter.

Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av mjukvaruutveckling de kommande åren. Tror det är mycket svårt att sia. Man får va öppen och anpassa sig på vägen.

Mycket bromsande också för tillfället då AI-räkningarna sticker iväg.
Citera
2026-08-16, 23:28
Medlem
Frågade ironiskt nog AI vad exakt för språk och kurs hon utbildade sig till.

Citat:
Lisa Hägglund-Skörd utbildade sig inte till en traditionell renodlad programvaruutvecklare (som kodar i exempelvis Java eller C#), utan gick yrkeshögskoleutbildningen Customer Data Developer på IHM Business School. [1]
Fokus i hennes utbildning låg på databas Kommunikation, API-integrationer, AI/maskininlärning samt dataarkitektur för att hantera och analysera kunddata. Denna typ av roll arbetar intensivt med databasspråk som SQL för att hämta och strukturera information, vid sidan av CRM-system, datadrivna affärsprocesser och GDPR-efterlevnad. [1]
För att bredda sitt CV under tiden som arbetssökande har hon dessutom valt att läsa till extra kurser och ta certifikat inom data- och molntjänster. [2]

Inget ont om Lisa. Men just databas och SQL är tyvärr bland det första AI kommer att helt ersätta. Hade varit lättare om hon lärde sig till exempel Java, Python eller C. Det är bra att kunna ändå det hon utbildad sig till. Kunskaper att ta med sig om hon väljer att lära sig mer inom programmering.
Citera
2026-08-16, 23:29
Avslutad
Hört från många håll att branschen söker senior programmerare som varit med från handknackningens tid för att Ai programmerare inte kan felsöka och korrigera gammal kod. Även om ai kan lösa problemet förstår dom inte vad dom faktiskt gjorde.

Ai tar bort många jobb, men är du en riktig progammerare finns det en stol för dig. Fortfarande ett rätt litet och nischat yrke. Så, fabriker fullt med programmerare? Nej.

Men för en genuin kod-knackare finns det en kontorsstol för dig. Någonstans. Leta inte på arbetsförmedlingen.
Citera
2026-08-16, 23:31
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Här är jag beredd att hålla med. Just kodknackande är ju bara en av delarna i mjukvaruutveckling. Och det kommer ju förändras radikalt, speciellt för ickekritisk mjukvara där det räcker att det gör vad man vill och kodbasen skiter man i.

Man får väl bli nån slags mjukvaruvetare istället som förstår domänen och kan hantera och orkestrera agenter för att uppnå slutmålet man är ute efter.

Det ska bli väldigt spännande att se vad det blir av mjukvaruutveckling de kommande åren. Tror det är mycket svårt att sia. Man får va öppen och anpassa sig på vägen.

Ja, mängden 20 000-raders PR:s har åtminstone ökat. Otekniska tror att programmering är ett löst problem. Det är spännande tider. Om något så är det YH-utbildningarna som är ur fas och utbildar folk för en efterfrågan som inte finns längre.
Citera
2026-08-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Detta ^

2020-2021 i samband med corona kom en enorm tsunami med billiga pengar ut från världens centralbanker. En betydande del av dessa pengar letade sig in i diverse företag och projekt som behövde programmerare. Nu visar det sig (föga förvånande) att många av dessa företag levt på lån och levererat drömmar - något som nu håller på att ta slut.

Att företagen hävdar "ersatt av AI" som anledning till personalneddragningar har bara å göra med att inte tappa ansiktet och dessutom för att locka nya investerare. Man kan vända sina egna misstag till att se ut som en styrka genom att skylla på AI

Så ja, marknaden är nog rätt trög

Jag skulle nog vilja påstå att om vi inte hade haft AI-hypen som började i slutet av 2023 så hade det varit ännu värre. Nu finns det trots allt något hopp om att IT inte är stendött. Hade vi inte haft all hype kring AI nu så hade vi nog haft ännu fler uppsägningar.
Citera
2026-08-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men är det inte som vanligt, YH-utbildningar räcker sällan till inom de områden det finns högskole- och universitetsutbildningar? Sedan får man väl definiera "programmerare". Om det är den som sitter och knackar kod så kan jag mycket väl tänka mig att arbetsutbudet är skralt. Det är ju bara den lilla delen av systemutveckling. Är det inte bättre att läsa till systemutvecklare på någon högskola/universitet istället för att bli "programmerare" genom en YH-utbildning?

YH-utbildningar inom IT har varit en av de värsta investeringarna Sverige har gjort. Det skreks efter fler arbetare, men vad som ingen frågade sig var ”vilken kompetens behöver dessa arbetare”. Eller rättare sagt, man frågade HR-personal och chefer utan teknisk kompetens. Som sedan skulle försöka översätta. Så man sa Java, Typescript och C#.

Sedan kom YH-utbildade till intervjuer där 5-års civilingenjörsutbildade programmerare satt och de visste inte vad Ordo var för något. Eller någon relevant logisk bakgrund över huvudtaget. ”Vad är pseudokod för något? När behöver jag det?”

Cheferna började fråga om man inte ville ha några sådana YH-utbildade (de var ju så billiga), och man fick svara att för varje YH-utbildad du tar in får vi räkna bort en halv resurs ett år. Sedan, om personen är vettig, kan du räkna plus en halv resurs ett år. Sedan borde resursen vara uppe och köra på 80% resten av tiden den var anställd. Helt plötsligt fanns det ingen chef som var intresserad längre.

Jag vill dock säga att jag har stött på en riktigt vettig YH-utbildad programmerare. Hans bakgrund var dock som civilingenjör inom ett annat ämne först.
Citera
2026-08-16, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
YH-utbildningar inom IT har varit en av de värsta investeringarna Sverige har gjort. Det skreks efter fler arbetare, men vad som ingen frågade sig var ”vilken kompetens behöver dessa arbetare”. Eller rättare sagt, man frågade HR-personal och chefer utan teknisk kompetens. Som sedan skulle försöka översätta. Så man sa Java, Typescript och C#.

Sedan kom YH-utbildade till intervjuer där 5-års civilingenjörsutbildade programmerare satt och de visste inte vad Ordo var för något. Eller någon relevant logisk bakgrund över huvudtaget. ”Vad är pseudokod för något? När behöver jag det?”

Cheferna började fråga om man inte ville ha några sådana YH-utbildade (de var ju så billiga), och man fick svara att för varje YH-utbildad du tar in får vi räkna bort en halv resurs ett år. Sedan, om personen är vettig, kan du räkna plus en halv resurs ett år. Sedan borde resursen vara uppe och köra på 80% resten av tiden den var anställd. Helt plötsligt fanns det ingen chef som var intresserad längre.

Jag vill dock säga att jag har stött på en riktigt vettig YH-utbildad programmerare. Hans bakgrund var dock som civilingenjör inom ett annat ämne först.

Haha, jag tvivlar på att man behöver veta vad ordo är, men bra inlägg oavsett.
Citera
2026-08-16, 23:40
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet

Civilingenjörerna jag känner är också riktiga resurssänken. Vet flertalet juniorer som är totalt värdelösa trots fina examen. Har så svårt att tro på den där nidbilden av YH:are.

Pseudokod lär dom sig snabbt. Ordo är ändå sällsynt att dom förstår. Satt i ett projekt med en störig besserwisser som forskat på CERN, hon förstod inte varför hennes lösning var så långsam. Problemet var att vi fått i ett NP-svårt problem i knät. Så idioter finns det gått om oavsett utbildning. Svenskar är för jävla insnöade på examen och titlar…
Citera
2026-08-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio

Ett stort problem för många nyexaminerade är att dom senaste åren har varit så fokuserade på kod, många har utbildats till att skriva kod och inget annat. Att kunna specifika språk och ramverk och lösa samma problem om och om igen.
Att förstå domäner, planera projekt, drift, underhåll och support har nästan helt lämnats utanför. Nästan alla former av rekryteringstester för mjukvaruingenjörer de senaste åren har handlat om att implementera olika funktioner.
Man kan jämföra det med en snickare som bara fokuserat på att spika och såga.
Så jag tror det är mycket svårt för många nyexaminerade att ställa om och bli mer generella ingenjörer.
Citera
2026-08-16, 23:42
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Frågade ironiskt nog AI vad exakt för språk och kurs hon utbildade sig till.

Inget ont om Lisa. Men just databas och SQL är tyvärr bland det första AI kommer att helt ersätta. Hade varit lättare om hon lärde sig till exempel Java, Python eller C. Det är bra att kunna ändå det hon utbildad sig till. Kunskaper att ta med sig om hon väljer att lära sig mer inom programmering.

Nja, efterfrågan på dataingenjörer är rätt hög nu. Var har du fått den här uppfattningen ifrån?
Citera
2026-08-16, 23:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Vad säger ni är det ett misstag bli programmerare?
Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?

Hon har valt just det typ av yrke som först kommer att bli ersatta av AI. Automation och Python är just vad AI gör idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in