2026-08-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Postat av fredagsmyset:

"Jag såg bilen när jag var på väg hem och reagerade över att den hade backats in på den lilla skogsvägen. Ingen satt i bilen. Då var klockan mellan 6.20 och 6.40, uppger vittnet för Expressen. Gunnar Hällgren, granne och kamrat till den 70-årige mannen, säger till Expressen: – Man kan inte åka vilse och hamna på gården av en slump."

Stämmer ju med vad som stod i det anonyma brevet.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.
Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.
Trion går ut på vedbacken för att tala men plötsligt går något över styr och en av besökarna slår en yxa i huvudet på Tor. När de sedan ska täcka över hans kropp så kommer Tors särbo Gerd. Mördaren tar då samma yxa och springer efter Gerd och även hon blir ihjälslagen. Mördaren ska då lämna yxan på backen och gå därifrån.
"Ett logiskt resonerande samtal uppkommer mellan mördaren och medhjälparen om hur de nu ska kunna undvika att åka fast för vad de förorsakat. Medhjälparen, som känner en stark lojalitet till mördaren, vill vara behjälplig på alla sätt. Mordvapnet hämtas och läggs i deras fordon för att sedan kastas. De vet att Tor har anteckningar i en pärm som kan bli en avgörande ledtråd. De bestämmer sig för att hitta rätt på den pärmen innan de lämnar mordplatsen. ... "

Det stämmer ju inte på den punkten att Tor blev rent ut sagt avrättad utan att se det komma. Han verkar ha kommit från den lilla dörren vid vedbacken med skottkärran. Han ska just ställa den ifrån sig så pass att den välter när första slaget kommer. Som att han nästan fortfarande höll i handtagen. Han har hörselkåpor som stänger ute ljus och som rispats av yxan. Angriparen kommer från stora ingången till ladan. Smyger sig på. Han får käken huggen i två delar och går ner på knä och försöker resa sig. En tanke här: det borde väl göra så ont att man vrålar rakt ut som ett djur? Är det så Gerd kommer ut?
Citera
2026-08-16, 22:25
Medlem
Johans syster Elin som är nära honom i ålder och verkar vara den som stått honom närmast, och hennes sambo, tror att Johan flyttat till Härnösand för kärleken. Jag säger ju att Johan var romantiker. Hur skulle dom annars tänka tanken. Han kan som dom tror ha flyttat dit på grund av 38:an eller så är det som jag tror att han träffar henne när han är ute och går. Men det är på henne villkor så dom ses när dom är ute och går eller hemma hos henne. Han vandrar snällt ut till Solumshamn. Dom är unga ingen lägger egentligen märke till dom och efter att brottet skett är det ingen som tänker på att de sett dom springa omkring, alla pratar om litauiska rånligor och romska par.
Citera
2026-08-16, 22:34
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Precis vad jag tänkte fråga: de skriver vid första anblick att de tror att håret Gerd har i handen och på armen är hennes eget från att hon känt på såret av det första slaget ”för att det gör ont”. Men kommer de någonsin fram till att det är det?

I glasrutan vid ingången till glasverandan finns ett hack 160 cm upp och och en en halv meter från den ingången finns en droppe blod. Är det Tors från yxan och han hinner upp Gerd vid i gången där han får en dålig träff så att yxan gör skada men inte mer än att Gerd kan ta sig åt huvudet och att yxan efter att träffa Gerds huvud träffar glaset? Men den stora blodansamlingen är 2.5 m från ingången till ladan varifrån släpspåren är?

Hur tappar man sitt armbandsur för att man blir släpad?
Framgår det att det är Tors blod och nyligen avsatt?
Senast redigerad av Pandalina4 2026-08-16 kl. 22:48.
Citera
2026-08-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Framgår det att det är Tors blod?

Nej så långt jag har läst så står det inte vems blod det är. Men om det är Gerds skulle andra slaget komma när hon backat en meter. För det är där hon blött mest. Förstår jag det som. Det låter märkligt.
Citera
2026-08-16, 23:30
Medlem
Citat:
Det stämmer ju inte på den punkten att Tor blev rent ut sagt avrättad utan att se det komma. Han verkar ha kommit från den lilla dörren vid vedbacken med skottkärran. Han ska just ställa den ifrån sig så pass att den välter när första slaget kommer. Som att han nästan fortfarande höll i handtagen. Han har hörselkåpor som stänger ute ljus och som rispats av yxan. Angriparen kommer från stora ingången till ladan. Smyger sig på. Han får käken huggen i två delar och går ner på knä och försöker resa sig. En tanke här: det borde väl göra så ont att man vrålar rakt ut som ett djur? Är det så Gerd kommer ut?

Hörselkåpor stänger ute ljud, inte ljus.

Jag tvivlar på att han skrek som ett djur. smällen borde varit så hård och från ingenstans att han har knappt hunnit reagera. Gärd blev attackerad strax utanför verandan. det troligaste är väl att Gärd gått ut till vedboden för att prata med Tor eller berätta att kaffet är klart, då har hon mött gärningsmannen nerblodad medans han begraver Tor under oljerockar och dylikt. Hon har sprungit mot huset men blivit nerslagen strax utanför den inglasade verandan, kanske i tumultet råkade gärningsmannen slå till glaset i verandan också därav skadorna som talas om i FUP.
Citera
2026-08-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Hörselkåpor stänger ute ljud, inte ljus.

Jag tvivlar på att han skrek som ett djur. smällen borde varit så hård och från ingenstans att han har knappt hunnit reagera. Gärd blev attackerad strax utanför verandan. det troligaste är väl att Gärd gått ut till vedboden för att prata med Tor eller berätta att kaffet är klart, då har hon mött gärningsmannen nerblodad medans han begraver Tor under oljerockar och dylikt. Hon har sprungit mot huset men blivit nerslagen strax utanför den inglasade verandan, kanske i tumultet råkade gärningsmannen slå till glaset i verandan också därav skadorna som talas om i FUP.

Du vet att det skulle stå ljud och att det va en felskrivning. Väldigt märkligt att påpeka.
Citera
2026-08-16, 23:39
Medlem
Citat:
Du vet att det skulle stå ljud och att det va en felskrivning. Väldigt märkligt att påpeka.

Vad jag menade är att vid ingången till huset finns en mindre mängd blod, den stora mängden är längre bak mot ladan, så vad menar du: han slår henne 2.5 m från ladan när hon springer mot huset och då ramlar hon och blöder mycket på marken men hon reser sig och springer mot ingången och där slår han henne igen med nu kommer någon droppe bara och hon står upp?! Sen backar hon en meter och lägger sig på marken så han kan släpa henne in i ladan?
Citera
2026-08-16, 23:47
Medlem
Detta reagerade jag på

Ambulanspersonalen som var först på plats berättar i förhör om mötet med Barbro och Barbros man när dom var först på plats.

"Mannen var uppriven men om han förstod att kvinnan var mördad vet ej Persson. Barbro
verkade, även hon, uppriven och skakad. Hon skrattade dock till några gånger."
Citera
2026-08-16, 23:51
Medlem
Citat:
Vad jag menade är att vid ingången till huset finns en mindre mängd blod, den stora mängden är längre bak mot ladan, så vad menar du: han slår henne 2.5 m från ladan när hon springer mot huset och då ramlar hon och blöder mycket på marken men hon reser sig och springer mot ingången och där slår han henne igen med nu kommer någon droppe bara och hon står upp?! Sen backar hon en meter och lägger sig på marken så han kan släpa henne in i ladan?

Jag menar ingenting?

Det enda jag säger är att släpspåren börjar vid glasverandan vid huset och slutar inne i ladan.
Varför där är mer blod närmre ladan kan ju ha och göra med att han kanske stannade och vilade några sekunder, eller tog ett omtag, eller att kroppen helt enkelt pumpade ut mer blod där?
Citera
2026-08-16, 23:53
Medlem
Citat:
Jag menar ingenting?

Det enda jag säger är att släpspåren börjar vid glasverandan vid huset och slutar inne i ladan.
Varför där är mer blod närmre ladan kan ju ha och göra med att han kanske stannade och vilade några sekunder, eller tog ett omtag, eller att kroppen helt enkelt pumpade ut mer blod där?

Så kan det vara! Påminn mig gärna om hur många slag Gerd får mot huvudet utanför ladan?
Citera
2026-08-16, 23:56
Medlem
Citat:
Så kan det vara! Påminn mig gärna om hur många slag Gerd får mot huvudet utanför ladan?

Hur ska jag veta det ?
Citera
2026-08-16, 23:59
Medlem
Citat:
Hur ska jag veta det ?

Jag fick för mig att du läst FUP eftersom du vet exakt var släpspåren börjar. Du skriver ju också det om att Barbro skrattade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in