2026-08-15, 19:03
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1
6-0 igen. Komfortabel vinst.
Blivit många stora segrar i serien på sistone. Inte bara hos Häcken utan även Hammarby, MFF och alla matcher med Uppsala sedan uppehållet. Men där går ju målen åt andra hållet...
Jobbigt som Bajare. Frågan om Häcken skulle hacka när Schröder försvann verkar besvaras med ett rungande nej. De verkar starkare än någonsin. Nu har även målskillnadsövertaget försvunnit.
Citera
2026-08-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1
6-0 igen. Komfortabel vinst.
Blivit många stora segrar i serien på sistone. Inte bara hos Häcken utan även Hammarby, MFF och alla matcher med Uppsala sedan uppehållet. Men där går ju målen åt andra hållet...

Var det inte något liknande med IFK I elitettan nyligen? Flygstrul till Umeå så de fick ta buss...

IFK Göteborg? Det blir en rätt lång bussresa till Umeå i så fall. En gång per år går det väl bra men jag kan förstå att Piteå inte vill ha 11-12 timmar bussresa minimum till varje bortamatch. Dåligt av Norwegian att bara ställa in, antar att det blir så ibland om de har något tekniskt fel eller för få bokningar. Fast trodde Luleå - Sthlm var rätt mkt uppbokat, är ju flera avgångar om dagen. Luleås och Skellefteås hockeylag borde väl kunna råka ut för samma problem ibland, men de kanske har lite bättre förutsättningar att boka fler hotellnätter.
Citera
2026-08-15, 19:18
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hammarby - Piteå är uppskjuten till imorgon pga Piteås flyg är inställt.

Ankomst 10:05 från Luleå med Norwegian är inställt enligt Swedavia. Men det kommer ett annat flyg från Luleå 11:10 och ett från Skellefteå 11:40, båda med SAS. De behöver väl ändå minst 20 platser så det kanske inte gick att boka om alla till SAS-flighten. Tråkigt, men inte precis Piteås fel.

Det diskuteras en del om att detta borde vara en wo från Piteås sida om man strikt följer regelverket.

Tycker själv det vore olyckligt men någon som har koll på vad som gäller? Krävs det tex att motståndarlaget går med på att flytta matchen eller beslutas det på annat håll.

Publikmässigt så lär det bli ett nerköp för Bajen men hade matchen ställts in hade väl 0 åskådare registrerats.
Citera
2026-08-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Det diskuteras en del om att detta borde vara en wo från Piteås sida om man strikt följer regelverket.

Tycker själv det vore olyckligt men någon som har koll på vad som gäller? Krävs det tex att motståndarlaget går med på att flytta matchen eller beslutas det på annat håll.

Publikmässigt så lär det bli ett nerköp för Bajen men hade matchen ställts in hade väl 0 åskådare registrerats.

Jag tror nog det kunde varit en walk over. Det är ju inte Piteås fel att flyget ställdes in men det är verkligen inte Hammarbys fel heller, och det skapar problem för dem att matchen flyttas. Piteå är trots allt ansvariga för att ta sig till matchen. Å andra sidan hade Hammarby fått ge tillbaks alla pengar för biljettköp vid WO och helt inställd match antar jag, nu kan många gå på söndagen istället.

Jag tror att Hammarby har valt att vara lite storsinta här och samarbetsvilliga. Piteå tackar dem i sitt inlägg på insta. De vet hur läget är i serien och att det inte är några lag med enorma resurser runt om i landet och de vill väl hellre spela om det än kräva WO när Piteå drabbats av reskrångel ändå utanför deras kontroll. Bra gjort tycker jag för det var sportsligt. Kunde bara ha slagit tillbaka annars för Hammarby och de kunde t o m ha fått kritik om de hade vägrat att flytta matchen även om de haft rätt till det, då det hade kunnat ses lite som att sparka på nån som redan ligger.
Citera
2026-08-15, 19:38
Medlem
Citat:

Haha, klart det inte kan bli WO.
Citera
2026-08-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Haha, klart det inte kan bli WO.

Varför inte? Själv definitionen av WO är att ena laget inte kan komma till start, vilket var fallet här. Borde rimligtvis finnas ett regelverk men jag hittar inget varken på Damallsvenskans eller SvFF:s hemsida.
Citera
2026-08-15, 20:06
Medlem
Citat:
Varför inte? Själv definitionen av WO är att ena laget inte kan komma till start, vilket var fallet här. Borde rimligtvis finnas ett regelverk men jag hittar inget varken på Damallsvenskans eller SvFF:s hemsida.
Eftersom det ligger utanför lagets kontroll att flyget blev inställt. WO leder förövrigt även till uteslutning. Hade väl inte varit så kul för de bajare som tycker det borde vara WO om det var Bajens flyg till Piteå som blev inställt och Bajen 2027 fått börja om i Elitettan.
Citera
2026-08-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Eftersom det ligger utanför lagets kontroll att flyget blev inställt. WO leder förövrigt även till uteslutning. Hade väl inte varit så kul för de bajare som tycker det borde vara WO om det var Bajens flyg till Piteå som blev inställt och Bajen 2027 fått börja om i Elitettan.

Vart står de reglerna? Jag hittar bara att man kan få böter. Det är ju ännu mindre Hammarbys fel än Piteås. Alltså jag tycker inte att det skulle bli WO menar bara att jag tror det hade kunnat bli det tekniskt sett. Piteå tackar ju Hammarby för samarbetet.

Tänk om det skulle hända i en Europamatch när Hammarby måste spelas på 3Arena. Då går det kanske inte att flytta matchen till nästa dag. Vad ska man göra då om motståndarlaget ej kan resa?
Citera
2026-08-15, 20:20
Medlem
Citat:
Vart står de reglerna? Jag hittar bara att man kan få böter. Det är ju ännu mindre Hammarbys fel än Piteås. Alltså jag tycker inte att det skulle bli WO menar bara att jag tror det hade kunnat bli det tekniskt sett. Piteå tackar ju Hammarby för samarbetet.

Tänk om det skulle hända i en Europamatch när Hammarby måste spelas på 3Arena. Då går det kanske inte att flytta matchen till nästa dag. Vad ska man göra då om motståndarlaget ej kan resa?
Idag är det ju inte Hammarbys fel alls såklart men matchen kan ju inte spela och måste därför flyttas.

Ja det har ju hänt att Europamatcher på herrsidan fått flyttas med kort varsel pga oförutsedda saker inträffat
Citera
2026-08-15, 20:29
Medlem
Citat:

Såg e4tt IG-inlägg från Piteå att man hade löst det hela och tackaqde speciellt bortalaget Bajen att det hade varit en bra dialog om flytt av matchdag och anledningen till önskemålet.
Är rätt säker på att både Piteå o Bajen kontaktade ScFF Tävlingskommittén om situationen.
Bra löst av parterna.
Citera
2026-08-16, 17:09
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Kristianstad är ett märkligt lag som blandar och ger helt vilt. 4-0 mot AIK följt av 0-1 mot Eskilstuna och nu 5-0 borta mot Norrköping.

Det är inte bara i år det sett ut så. Kristianstad har alltid haft en hög högstanivå men när spelet inte stämmer riktigt så kommer förlusterna.

Norrköping har precis som Rosengård hamnat i en situation de inte borde behöva befinna sig i. Idag fanns ingen organisation alls och Kristianstad kunde faktiskt ha vunnit med större siffror.

Kul att Michelle de Johng fick sätta två bollar. Hon har alltid varit en av mina favoritspelare .
Citera
2026-08-16, 18:07
Medlem
Man undrar lite vad planen är med att satsa (om det ens kan kallas det) på ett damlag för ändå med svenska mått stora klubbar som Djurgården och Norrköping om man ändå inte ens klarar att placera sig bättre än nedflyttningsstrid i en semiprofessionell liga. Fristående lag från småorter utan någon som helst ekonomisk trygghet gör bättre ifrån sig. Menar inte att man bara ska värva in en massa dyra spelare. Men har man inte målet att bygga från grunden och skapa en professionell miljö? Då är det väl bättre att göra som Sirius att strunta helt i att ha något damlag, istället för att ha ett som man ändå struntar i.

Just nu är det mer som att det är fristående damlag under ett känt klubbmärke. Någon satsning ser man inte mycket av. AIK var likadant länge men börjat bli lite skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in