2026-08-16, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Benjamin Netanyahu föddes som Benjamin Netanyahu i Tel Aviv 1949. Hans mor Tzila Netanyahu föddes i Petah Tikva 1912 (då Osmanska riket, idag Israel).

Att du väljer att kalla den judiska staten Israels premiärminister vid ett falskt namn beror på att du är judehatare. Inget annat. Det är ett sätt att delegitimera staten Israel genom att legitimera dess ledare.

Jag känner naturligtvis till Netanyahus familjehistoria mycket väl eftersom Bibi är en av statens viktigaste personer. Jag vet att det bland er judehatare och konspirationsteoretiker är populärt att ge Bibi ett efternamn som härstammar från faderns polska släkt. Det är bra att du gör det. Det visar att du är rasist.

Jo. Terrorattacken börjar där. Exakt där. Och Gazakriget är en följd av Hamas mord och våldtäkter och kidnappningar 7 oktober 2023. Du försöker relativisera illdåd. Äckel.

Att rensa ett område på judar är etnisk rensning, en arabisk specialitet som IDF fick politisk order att genomföra i en förhoppning att åstadkomma fred med araberna. Tacken kom 7 oktober 2023 och några med etniska rensningar av judar kommer aldrig mer äga rum.

Det är du som står för historieförfalskningen. Hans far föddes som Benzion Mileikowsky i Warszawa och ändrade namnet till Netanyahu först efter att han flyttat från Polen. Att kalla en persons faktiska, dokumenterade familjenamn för ett "falskt namn" eller "rasism" är bara ett desperat sätt att dölja det polska och europeiska ursprunget och att du sedan fortsätter att reducera en snart 80-årig konflikt till en enda dag visar bara hur ytlig din analys är. Historien började inte den 7 oktober. Gaza har kvävts under en illegal israelisk blockad sedan 2007 och ockupationen har pågått i decennier i direkt strid med folkrätten. Att påpeka detta är inte att relativisera någonting, det är att beskriva den geopolitiska verkligheten.

Slutligen: Att en stat flyttar på sina egna militära styrkor och olagliga bosättare från ett ockuperat område är enligt internationell rätt inte etnisk rensning. Den verkliga etniska rensningen drabbade palestinierna 1948 under Nakban när David Gruen fördrev hundratusentals människor från deras hem. Det är exakt det koloniala projektet som Mileikowsky och hans högerextrema regering försöker slutföra i dag genom att bomba Gaza till grus.
Citera
2026-08-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det är du som står för historieförfalskningen. Hans far föddes som Benzion Mileikowsky i Warszawa och ändrade namnet till Netanyahu först efter att han flyttat från Polen. Att kalla en persons faktiska, dokumenterade familjenamn för ett "falskt namn" eller "rasism" är bara ett desperat sätt att dölja det polska och europeiska ursprunget

Benjamin Netanyahu föddes som Benjamin Netanyahu och heter idag Benjamin Netanyahu. Du är en äcklig rasist som inte accepterar hans givna namn.

Citat:
och att du sedan fortsätter att reducera en snart 80-årig konflikt till en enda dag visar bara hur ytlig din analys är. Historien började inte den 7 oktober.

Gazakriget börjar den dagen. Allt annat är ett sätt för dig att ursäkta Hamas folkmordshandlingar 7 oktober 2023. Du stöttar ju attacken. Det är den enda slutsatsen som går att dra av dina absurda textväggar med svammel om påhittade namn och historierevisionism.
Citera
2026-08-16, 22:26
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Att en region historiskt styrts som en provins ändrar ingenting. Det fanns ingen färdig finsk eller ukrainsk stat på 1700-talet heller men det betyder inte att det är fritt fram att fördriva deras befolkningar och när du i ren desperation skriver att du vill ”platta till Gaza och fördriva folket” visar du exakt var din moraliska kompass ligger.

Du förespråkar öppet etnisk rensning vilket är ett grovt krigsbrott enligt Genèvekonventionen.Tack för att du så tydligt bevisar hela min poäng med tråden och det är precis den här typen av extremism som Mileikowskys ockupationsstat driver i praktiken att utradera och fördriva ett helt folk i stället för att följa internationell lag.

Jo, men tack själv ...

Vi har ju egentligen redan gjort klart vad som gäller ?

Om din etniska rensning ska lyckats beror mycket på ifall IDF sänker sitt motstånd. Du vill egentligen inte ha fred. det vill inte jag heller. I nuläget. Mycket ska ändras . Kanske mina barnbarns-barn kommer att se en ljusning . Internationell lag är också en papperstiger liksom div. koloniala teorier . Ingen bryr sig på riktigt. Inte ens du törs erkänna att du egentligen vill
utplåna staten Israel utan snackar en massa apologetisk smörja och gör dig till en advokat till en papperstat som inte är mer än en tunn tapet av korrupt snickesnack , västhatande och stockkonservativ därtill
Du är inte bättre än jag, jag är inte bättre än dig. Få se hur "staten" Palestina kan överleva på egen hand. Det kan dom alltså inte. de är dömda så fort det blir FRED- då är det finito . en intelligent gymnasieelev befriat från postmodern nykolonialism inser det. Många s.k. Intellektuella går bet på det
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-16 kl. 22:37.
Citera
2026-08-16, 22:47
Avstängd
Citat:
Jag märker att du saknar kompetens att föra en faktabaserad diskussion och gratulerar ditt beslut.

Israels folk lever ✡️
Ja, i alla högsta grad.

Och de får ju som bekant aldrig kritiseras, så dem kommer fortsätta upprepa samma dysfunktionella beteenden och brott mot mänskligheten i 3000 år till, eller tills de börjar grina och trycker på Samsonknappen, lol.
Citera
2026-08-16, 23:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jo, men tack själv ...

Vi har ju egentligen redan gjort klart vad som gäller ?

Om din etniska rensning ska lyckats beror mycket på ifall IDF sänker sitt motstånd. Du vill egentligen inte ha fred. det vill inte jag heller. I nuläget. Mycket ska ändras . Kanske mina barnbarns-barn kommer att se en ljusning . Internationell lag är också en papperstiger liksom div. koloniala teorier . Ingen bryr sig på riktigt. Inte ens du törs erkänna att du egentligen vill
utplåna staten Israel utan snackar en massa apologetisk smörja och gör dig till en advokat till en papperstat som inte är mer än en tunn tapet av korrupt snickesnack , västhatande och stockkonservativ därtill
Du är inte bättre än jag, jag är inte bättre än dig. Få se hur "staten" Palestina kan överleva på egen hand. Det kan dom alltså inte. de är dömda så fort det blir FRED- då är det finito . en intelligent gymnasieelev befriat från postmodern nykolonialism inser det. Många s.k. Intellektuella går bet på det

Att avfärda Genèvekonventionen och förbudet mot etnisk rensning som en ”papperstiger” är ett moraliskt haveri.

Jag vill inte utplåna Israel utan jag vill ha en rättvis fred där internationell lag följs och det inkluderar att Israel tvingas ta ansvar för flyktingfrågan, antingen genom att tillåta de fördrivna palestinierna att återvända eller genom att ge dem ekonomisk kompensation och det fundamentala problemet du blundar för är att Israel måste välja mellan att vara en demokrati eller en exklusivt sionistisk stat man kan inte vara båda när man samtidigt kontrollerar miljontals människor utan rösträtt.

Skillnaden mellan oss är att jag tror på mänskliga rättigheter och historisk rättvisa som vägen framåt medan du öppet förespråkar evigt krig och fördrivning och det finns inget ”intelligent” med den typen av destruktiv cynism.
Citera
2026-08-16, 23:07
Avstängd
Citat:
Benjamin Netanyahu föddes som Benjamin Netanyahu och heter idag Benjamin Netanyahu. Du är en äcklig rasist som inte accepterar hans givna namn.

Gazakriget börjar den dagen. Allt annat är ett sätt för dig att ursäkta Hamas folkmordshandlingar 7 oktober 2023. Du stöttar ju attacken. Det är den enda slutsatsen som går att dra av dina absurda textväggar med svammel om påhittade namn och historierevisionism.

Svara på en enkel fråga istället för att svamla: Vad hette Netanyahus farfar Nathan och hans far Benzion innan familjen flyttade från Warszawa till Palestina och tog namnet Netanyahu?
Citera
2026-08-16, 23:07
Avstängd
Citat:
"några ytterligare etniska rensningar av judar kommer aldrig igen äga rum."
Du tänker alltså att trots att det hänt 1 009 gånger så kommer det den HÄÄÄR gången inte hända igen.

Hört talas om sannolikhetslära, statistik och uttrycket "historien upprepar sig"?

De ställer alltid till det för sig, och det slutar alltid lika, för dem lär sig aldrig några läxor. De är dömda att för evigt upprepa sin stackars lilla "offerhistoria". Det är lika sannolikt som att solen går upp imorgon.
Citera
2026-08-16, 23:35
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Jag vill inte utplåna Israel utan jag vill ha en rättvis fred där internationell lag följs och det inkluderar att Israel tvingas ta ansvar för flyktingfrågan, antingen genom att tillåta de fördrivna palestinierna att återvända eller genom att ge dem ekonomisk kompensation och det fundamentala problemet du blundar för är att Israel måste välja mellan att vara en demokrati eller en exklusivt sionistisk stat man kan inte vara båda när man samtidigt kontrollerar miljontals människor utan rösträtt.

Mera deg till en "nation" som inte ens har en fredsplan presenterat och där 5 olika fredsplaner genom medlare av europeiska och amerikansk presidenter och ledare förkastas ?

Du skämtar aprilo med mig ? Internationell lag har inte FÖLJTS . Hamas och Hizbollha har kastat 10 000 tals raketer över Israel sedan 2007 när Irans proxy Hamas vann valet ( Det enda valet sedan dess) . Det Är snart 20 år av terror. Man ville locka in Israel i ett krig , och den 7:e Oktober så blev det verklighet.

Kan inte förstå att Pro-palestinier av idag förtiger det som har hänt idag. Det är fan skamligt. Du borde skämmas. Vill du ha en rättvis fred så borde du inse att avväpningen av Hamas och med våld avlägsna Iran-Proxys i närheten är prio nr. 1 för vägen fram till fred.
Sedan får du gärna besvara frågan. Hur ett "Palestina" kan överleva utan att bli matade av Iran quatar eller får miljardbidrag från väst skedmatade rätt ner i halsen.
Det kan du inte förklara. Du bara fortsätter ditt retarderade centrifugala argument om " rättigheter" som jag , allvarligt talat bara spyr över,

Men, tack för att ha mött dig som Pro.Palestinia talesman. Är det såhär illa underbyggt så finns det inget att frukta för, då man kan spelet nu, Deflektera till max, låtsas att man inte förstår de egna svaga punkterna, erkänn aldrig någonting, Bara spela idiot och hoppas att någon köper rollen som professionellt offer .
Som sagt. Din typ kan jag. Och de mognar inte precis som bra rött vin, utan de förvandlas till en feg soppa av vinäger
Citera
2026-08-16, 23:43
Medlem
SmartSkalles avatar
Japp, ett Arabfritt Gaza är den enda lösningen för fred i BögMellamöstern.
Tänk hur bra Sverige vore utan dessa jävla miljontals kriminella terror-Muslim-Araber...inga skjutningar, inga sprängningar, inga förnedringsrån, inga åldringsvåldtäkter, inga "felskjutningar", inga gruppvåldtäkter.
Men Svenskarna verkar älska detta så de röstar på MagdaMENA och Sozzefittorna som har förstört vårt land genom denna massinvasion av 3 miljoner illegala bidragsparasiter......vilka Quislingar.
Tro fan vi nu måste jobba till 67-70 för att få en dräglig pension...utan denna massinvasion av miljontals bankomatparasiter från Afrika och Mellanöstern skulle vi kunna gå i pension vid 60 år...och vi skulle då få en bättre pension än dagens sjukt låga pension.
Och sen denna skandal....efter att ha jobbat 38 år skiftgång utomhus utan någon som helst köldgräns, minus 28, nätter mer meterhög nysnö och du är först på plats kl 05,30...ingen där... det funkade innan avregleringen och kaoset med järnvägen...men...jag har kämpat så under närmare 40 år och får nu ut elva tusen kronor i pension... .....ÄR DET RÄTTVISA ?
Hur kan ett land svika sin befolkning på detta sätt ?
Fy fan...vilket sjukt land Sverige blev...det som var så fint under min uppväxt.
Citera
2026-08-16, 23:53
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Jag vet inte om ni med flit spelar dumma, eller om revisionismen är på en stor nivå bland "Israelvänner" och sionister.
Jag tror inte att jag behöver gå igenom någon histora om historien, dess namn eller kartor, böcker och sånger med hänvisning till Palestina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A4stinalied

Men för nöjets skull kan ni ju bekanta er med sionisternas egna diskussioner om "Palestina". Det finns en hel del i arkivet:
https://www.nytimes.com/1902/01/06/archives/plan-of-colonizing-palestine-with-jews-zionists-discuss-problem-in.html

Vad jag däremot utryckligen går på är att palestinierna är samma historiska folk som har bosatt området i tusentals år. Deras genetiska rötter ger dem rätten till landet.
DNA-studier blir allt bättre och föga förvånande kommer studier om Ashkenazis tillbaka med resultat om starka inslag av Europeiska gener, vilket knappast är förvånande när man tar en titt på europeiska judar.

https://www.nature.com/articles/s41467-025-59936-3

Palestinierna är väldigt genetiskt "rena" för regionen och är samma folk som alltid levt där för åtminstone 3700 år:
https://www.youtube.com/shorts/F0LiQ02dGZs

Denna längre version går in på de judiska generna, med deras "utomstånde" gener medblandade från deras gener från Levanten:
https://www.youtube.com/watch?v=-dEL2yhT7Uo

Förvisso försöker sionister hänvisa till att de verkligen har gener från Mellanöstern, men frågan är om man verkligen skall kunna kräva land för att en bråkdel av ens DNA är från en viss region, för att man anser sig ha "rätt historisk" religion.

(Som parentes kan jag förstås tillägga att klart det fanns tusentals ursprungliga judar som hållit sig till sin religion i Palestina, och som inte låtit sig konverteras till vare sig kristendom eller islam, men jag tror knappast att dessa hade en "rösträtt" att dra in folk med samma religion för att fördriva de andra av ursprungsbefolkningen)

Men om palestinier inte har genetisk rätt till sitt land så kan man ju lugnt säga samma om svenskar, och att "nysvenskarna" är lika berättigade till Sverige eftersom dagens svenskar inte talar fornnordiska och har genetiskt inflytande från områden kring Sverige.

Varför inte istället flytta judarna till USA efter andra världskriget?
Ganska kort om logik att ta landet av ett folk som endast blev involverat för att britterna beslutade att ockupera landet och ge sionisterna ett fotfäste.
Judarna har visat sig komma längst ner på din lista.
Bra källor. Att sitta och förneka verkligheten med massa trams tyder på en otroligt låg IQ. Men det är ju så med vänstern och muslimer. Ni behöver en ekokammare annars fallerar eran logik direkt.
Citera
2026-08-17, 06:30
Medlem
HomoDeuss avatar
Det är så otroligt tröttsamt med de nya nazzarna, propalestinierna. De som tjatar om nakba, den frivilliga utvandringen, som om den var en katastrof. När araberna själva menar att katastrofen var att man förlorade kriget och inte lyckades utrota judarna.

Samtidigt som samma nazzevänster blundar för den halva miljon judar som samtidigt fördrevs ur arabiska länder.

Och, än värre, blundar för det uppenbara faktum att det är deras sida som alltid haft etnisk rensning som mål.

https://hansard.parliament.uk/commons/1947-02-18/debates/4f8bc0e9-f2d5-4267-8d07-10707986db6e/PalestineConference(GovernmentPolicy)

Man kastar sig välvilligt i lag med lögnare och mördande rasister.

Nazzar i ny skepnad.
Citera
2026-08-17, 08:16
Medlem
Citat:
Svara på en enkel fråga istället för att svamla: Vad hette Netanyahus farfar Nathan och hans far Benzion innan familjen flyttade från Warszawa till Palestina och tog namnet Netanyahu?

Benjamin Netanyahu har aldrig hetat Mileikowsky. Han föddes i Tel Aviv och fick namnet Netanyahu vid födseln. Att insistera på att kalla en regeringschef för ett namn han aldrig har haft, och som hans familj lade bakom sig långt innan han föddes, handlar uteslutande om provokation, inte om historisk korrekthet.

Ingen ifrågasätter det brittiska kungahusets legitimitet för att de bytte namn från tyska Sachsen-Coburg-Gotha till det mer brittiska Windsor 1917. Ingen delegitimerar miljontals amerikaner för att deras förfäder anglicerade sina namn på Ellis Island. Att ställa unika krav på judar och hävda att ett historiskt namnbyte ogiltigförklarar en hel nations rätt att existera är ett tydligt exempel på en antisemitisk dubbelmåttstock.

Att byta till hebreiska namn var en massrörelse bland judar som återvände till regionen i början av 1900-talet. Det handlade inte om att "dölja" sin bakgrund, utan om att skaka av sig århundraden av europeiskt förtryck och antisemitiska lagar (där judar i Europa ofta hade tvingats ta tyska eller slaviska efternamn). Att ta ett hebreiskt namn var ett sätt att återknyta till sina historiska, kulturella och språkliga rötter i Mellanöstern.

De som använder "Mileikowsky" som bevis för att israeler egentligen är "vita européer" bygger sitt argument på en myt. Mer än hälften av Israels judiska befolkning har rötter i Mellanöstern och Nordafrika (mizrahiska och sefardiska judar) – de flydde eller fördrevs från länder som Irak, Jemen, Marocko och Syrien, och har aldrig haft europeiska namn.

Israels folk lever ✡️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in