2026-08-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Albin i 25:ans brorsas ögonvittnesskildring (*) av händelsen:
Föraren i den främre båten – som beskrivs som "den främre brodern" – ska vid tillfället ha tittat bakåt och då bara ha uppfatta det enorma lastfartyget Misje Verde som en "svart vägg" i mörkret.

Han ska då ha utgått från att det upphinnande lastfartyget skulle passera akter om dem, och fortsatte hela vägen hem utan att i stunden inse att den bakre broderns båt faktiskt hade blivit påkörd.
(*)
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Det är ngt som inte stämmer med "vittnesmålet". Solen hade inte gått ner vid tiden för olyckan så skulle han kollat snett bakåt åt nordväst hade han snarare haft solen i ögonen än upplevt ett mörker. Skulle båten kommit så nära att den skuggade solen kan det inte finnas en rimlighet att brodern inte sett att den andre blev överkörd om han låg så nära.

Dessutom att han sett "en stor svart vägg" så nära och sedan fortsatt köra i 30min innan han kollade om brorsan försvann i den väggen eller inte låter högst osannolikt.
Om inte brorsan varit kraftigt berusad, tror jag det vittnesmålet är påhittat
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-16 kl. 12:24.
Citera
2026-08-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
läge för lanternor tända! Dom kan du han tända hela tiden""

Du resonerar som EU gjorde rörande att ha halvljuset på dagtid för 20 år sedan, sedan fattade dom att det är jäklig bra men idioterna släckte tyvärr bakljuset
Absolut inte!

Var själv ute på sjön och funderade inte en sekund på lanternorna. Det var ju ljust ute!
Citera
2026-08-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Bär man inte lite eget personligt ansvar för sin och sina barns säkerhet på sjön? Är det så smart att åka med en liten, öppen snipa; inte ha flytväst, inte ens barnen; åka när det är mörkt och dåligt väder; inte ha AIS (Automatic Identification System) som sänder ut ens position; och åka framför ett lastfartyg?

Man behöver ju inte debattera huruvida det är brottsligt eller ej. Men man får väl skylla sig själv om man är korkad utomhus. Och förlusten av halva sin familj räcker väl mer än väl som "straff" ifall man nu skulle tycka att det var brottsligt agerat av snipans förare.

Känns som den moderna människan, som är hyperindividualistisk och bara tänker på sig själv, och som inte tänker på konsekvenserna av sitt agerande.

Sen kan kaptenen på lastfartyget såklart också ha gjort fel.

Men om man själv är ute på sjön, och är mån om att komma hem igen, så kan man ju vara lite smart och använda basic skydd som flytväst. Åtminstone att ha flytvästar på sina barn. När man är i en liten snipa. Det känns väl som ganska grundläggande att ha flytväst. Det är väl lite som att ha bilbälte när man åker bil eller cykelhjälm när man cyklar. Inte särskilt ansträngande att ta på sig och kan ju rädda liv när olyckan är framme.

Cykelhjälm är det inte heller lag på att vuxna ska ha. Men ramlar man och får hjärnskada så får man väl skylla sig själv.

Känns också konstigt att lagstifta bort all dumhet. Som sagt, om folk var lite mindre egoistiska, och tänkte sig för lite mer, så hade sådant varit självklarheter.

Jo, man har som förälder ett ansvar för sina barns trygghet och säkerhet, man har en så kallad garantställning.

Nu är det inte bara pappan som förlorat sin familj och "straffas" för detta genom deras bortgång. Mamman och dottern förlorade sina liv, sonen förlorade sin mamma och sin syster, mammans föräldrar förlorade sin dotter och mammans syskon förlorade sin syster, bara för att nämna de närmast sörjande som orsakats en förlust av pappans ansvarslösa beteende och vårdslösa brott mot sjövägsreglerna.
Citera
2026-08-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Absolut inte!

Var själv ute på sjön och funderade inte en sekund på lanternorna. Det var ju ljust ute!
Absolut inte vad?

Men beträffade ljus så har det varit ljust mörkt storm lungt regn så...

Men om man hade en lag om lanternor som på land så slapp man fundera på det, segelbåtar förstår jag inte gillar det pga bristen på ström men motorbåtar har inga problem med ström.

Segelbåtsförare har en tendens att han 10 ggr bättre koll på läget så mindre aktuellt där också
Citera
2026-08-16, 12:31
Medlem
Citat:
Det där har du missförstått. Vänligen läs åklagarens pressmeddelande!

Den ryske örlogskaptenen är häktad för att han är ryss...

Ha-ha, ja du har rätt, så är det faktiskt.

Annars hade lotsen också suttit häktad.
Citera
2026-08-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, man har som förälder ett ansvar för sina barns trygghet och säkerhet, man har en så kallad garantställning.

Nu är det inte bara pappan som förlorat sin familj och "straffas" för detta genom deras bortgång. Mamman och dottern förlorade sina liv, sonen förlorade sin mamma och sin syster, mammans föräldrar förlorade sin dotter och mammans syskon förlorade sin syster, bara för att nämna de närmast sörjande som orsakats en förlust av pappans ansvarslösa beteende och vårdslösa brott mot sjövägsreglerna.
Bara att hoppas att han inte skakar av sig denna händelse utan får bära den livet ut, men dessa influencers poddare dom vandrar väl bara vidare misstänker jag.

Hade han gjort allt han kunnat för att genomföra en säker resa och något hänt hade jag haft medlidande men inte du, mord ska han anklagas för.
Citera
2026-08-16, 12:34
Medlem
Citat:
Jag kan berätta för dig redan nu att din intelligens är nära noll idag och kommer vara precis lika obefintlig i framtiden, det är ett som är säkert

Haverikommissionen utreder ingen skuld och domstolen kan aldrig döma någon som inte åtalas. Det är liksom därför som det är en rättsskandal - någon som begått ett brott ställs utreds inte ens och ställs än mindre inför rätta, för att åklagaren tycker synd om gärningsmannen. Rättsskandal

Det ligger ju tyvärr lite i tiden, samhället idag är inte rationellt. Sen feminismens intåg så började samhället mer baseras på känslomässig styrning. (T.ex vi ska tycka synd om alla stackars invandrare och ta hit fler av dom, utan konsekvenstänk). Likaväl har detta känslomässiga ickerationella tankesätt spridit sig till dagens domstolar som alla andra falanger i samhället.

Så jag håller med dig, för rättvisans skulle måste en saklig och objektiv bedömning ske om vart ansvarsfördelningen för olyckan ligger (den kanske kommer iofs, det vet vi väl inte med 100%-ig säkerhet ännu), sedan att man kan nedskriva/avskriva straffet för pappan för den tragedi han varit med om är en sak. Men att man inte utreder det sakligt och objektivt för att han (pappan) redan åsamkats personlig skada är för mig helt galet för hur ett rationellt rättssamhälle ska fungera. Det är också en rättsskandal för lots och kapten som kan dömas för att till 100% åsamkat två människors död, hade en utredning gjorts och olyckans ansvar fördelats lika (50/50) eller 60/40, så hade det också gjort att kapten och lots kunnat få "rättvisa" och kanske ha lite lättare att hantera den enorma skuldkänsla de idag sannolikt bär på.

Kapten och lots ska givetvis stå still svars för de försummande de gjort, men att man passivt lägger över 100% av ansvaret på dom för att åklagaren tycker synd om pappan, det blir rättshaveri.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-16 kl. 12:45.
Citera
2026-08-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vi får hoppas du får rätt!

Jag läste det från åklagarens pressmeddelande, och om än luddigt och lite svårtolkat så var det min tolkning. Vi hoppas du får rätt i din tolkning!

Ja, det är ett allvarligt problem när en åklagare gör ett sådant uttalande, eftersom det påverkar hela rättsprocessen. Säger åklagaren att någon inte är misstänkt för brott, då läggs så klart heller inte utredningsresurserna på det. Man utreder inte någon som avfärdats från misstanke. Det är liksom grundläggande. Om det sedan ändå sker i detta fallet, ja då bevisar ju det bara hur rätt jag har när jag påstår att åklagaren är en rättssäkerhetssrisk.

Att sykkelpumpen som bara har luft i gummit inte fattar detta, gör det inte till en trådsanning
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-16 kl. 13:02.
Citera
2026-08-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
läge för lanternor tända! Dom kan du han tända hela tiden""

Du resonerar som EU gjorde rörande att ha halvljuset på dagtid för 20 år sedan, sedan fattade dom att det är jäklig bra men idioterna släckte tyvärr bakljuset

Ja, det kan mycket väl vara en slutsats från haverikommissionen i detta, att lagen behöver bli tydligare kring kravet på att tända lanternorna vid behov.

Det skulle då också vara ett bevis på att snipan även bröt mot regel 2 om gott sjömanskap i den delen.
Citera
2026-08-16, 12:52
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag.

Hehehe.
Kan berätta från verkliga livet en liten historia.

Var kock på ett fartyg som strävade uppför Göta Kanal, nånstans mellan Göteborg och Lilla Edet.
På bryggan, Kapten, eller som vi sa Skepparn, Lots och befaren Ljungman, möjligen Matros, som då stod vid rodret. Jag kom upp och sa att maten var serverad, varvid Skepparn och ljungman avvek till matsalen.

Kvar var jag och Lotsen som pratade lite och han tyckte jag kunde ta rodret. Sa naturligvis att jag "bara" var kock, men det brydde han sig inte om, gör bara som jag säger sa han.
Fick då lära mig styra, stötta och nån mer sjömansterm jag glömt. Det gick ju bra ända tills Skepparn kom upp på bryggan igen. Han skrattade lite och sa att det är bäst att jag går och dukar av.
Lotsen var i alla fall nöjd... och jag med.

Ingen aning om Lotsen kan kommendera vem han vill till att styra fartget.
Senast redigerad av 53....so what 2026-08-16 kl. 12:54.
Citera
2026-08-16, 12:52
Medlem
Citat:
Fin uppsats...

Men knappt något av vad du skriver stämmer med verkligheten och sunt förnuft, några axplock: snipan var varken liten eller öppen; det var inte mörkt; det var inte dåligt väder.

Det är svårt att veta om man gör det, om man varken ser, hör eller känner lukten av fartyget.

Det där har du missförstått. Säkerhetstänket är betydligt större nu, än för 50 år sedan.

Själv har jag tre bekanta (som inte känner varandra) som i snipor åkte upp från Götaverken till Stora Le och via Halden ner till Marstrand, helt utan sjökort och AIS. Med KAK Bilatlas, kommer man långt. Även in i Norge...

Regeln för barn och flytväst var: "När du har klarat Järnmagistern (*) slipper du flytvästen." En bra sporre för en 7-åring.

PS

Har du provat att sova med flytvästen på?

PPS

Du glömde nämna minst två radars; Starlink; ECDIS; osv...

(*)
På den gamla goda tiden ingick klädsim. Och Tyska hoppet från 10:an.

Jo,snipan var liten, och den hade en öppen sittbrunn, och det var dåligt väder.
Jag har sovit med flytväst på, funkar hur fint som helst. Nu var det dock ingen som låg och sov i snipan, alla satt där man brukar sitta i en snipa under färd, i sittbrunnen.
Det var sannolikt också den öppna sittbrunnen och att de satt där, som gjorde att åtminstone de med flytväst överlevde.

Nej, det är inte svårt alls att förstå att man kan ligga framför ett stort fartyg när man kör i en av Sveriges mest trafikerade fartygsleder och dessutom ligger i exakt det spår där fartygen förväntas gå, inte ens om man skiter i att hålla utkik.

Det finns många skrönor om folk som gjort både det ena och det andra med bilkartor, gula sidorna och fan och hans moster på sjön. Men de är just inget annat än det, skrönor.

En bra regel för alla på sjön är - Det spelar ingen roll om du så tagit simborgarmärket eller vunnit Vansbrosimmet - du slipper inte flytväst. Barn ska inte ens tänka tanken att det är ett alternativ, eftersom de ska se att alla vuxna också har flytväst, och de gör som de vuxna gör.
Citera
2026-08-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ja, det kan mycket väl vara en slutsats från haverikommissionen i detta, att lagen behöver bli tydligare kring kravet på att tända lanternorna vid behov.

Det skulle då också vara ett bevis på att snipan även bröt mot regel 2 om gott sjömanskap i den delen.

Gör som jag, jag har redan kontaktat ansvariga på respektive myndigheter som berör sjöfart och yrkat på att om vi använder oss av samma riktlinjer som Australien så minskar vi risken för att det ska hända igen. Det handlar inte om att "vem som har rätt", "vem som ska väja för vem" det handlar om att minska risken för olyckor i framtiden och att människor skadas/dör (det är ju det som är hela poängen med trafikregler). Nästa gång kanske det är en full kapten, och fritidsbåten kanske får motorstopp och blir överkörd och kunde inte göra ngt. Då kanske vi alla är ense om att kaptenen är ensamt ansvarig för olyckan, men det är ju då redan försent ifall ett människoliv gått förlorat. Men om dessa rekommendationer åtföljs, så slipper vi att liknande situationer uppstår igen:

https://cdn.phototourl.com/free/2026-08-16-ae4384ab-d832-4864-9f60-9008047485ee.jpg

Sjöräddningssällskapet som en tidigare trådskrivare har ju likande rekommendationer, men varför myndigheter inte anammat dessa regler borde media ifrågasätta.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-16 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in