Citat:
Ursprungligen postat av
mayiy31000
Allt det du skriver kanske stämmer. Min poäng är att om det blir omval tänker inte jag ändra på min slutsats över vilket parti Sverige behöver och kommer rösta likadant. Simultant begriper jag inte varför någon med rösträtt skulle vilja ändra sig eller ens ombeds göra det. Okej dom misslyckas med att bilda en regering pga av xyz, omval, nära nog samma utfall och dom misslyckas fortfarande med sitt demokratiska uppdrag som landsfäder. Jaha
Jag köper din inställning, du är ju inte ensam om den och jag håller såklart med om att det kanske vore märkligt att plötsligt rösta på ett helt annat parti. Om man nu inte vill chansa och stödrösta på exempelvis Liberalerna om de nu skulle åka ur Riksdagen vid ett första val.
Dock är min grundinställning att makten inte ligger i Riksdagen, därför markerar jag gärna mot det genom att hålla mig hemma på valdagen. Resultatet bli mer eller mindre detsamma oavsett regeringsbildare.
Men skulle det bli nyval skulle jag pallra mig ut och rösta på något av de partier som åtminstone idag inte gapar om nya lagar och hårdare straff kring precis allt. Partier som ännu tycks inse att vi lever i Sverige gemensamt. Det bästa som skulle kunna hända i min värld är att vi får ett historiskt lågt valdeltagande, skulle det dessutom bli fråga om nyval skulle det vara en rejäl bonus.
Skulle det bli nyval skulle nog många inse hur illa ställt det egentligen är med allt. Tror inte att folk tänker särskilt mycket på att vi inte haft "demokrati" mer än lite drygt 100 år och varför den sett ut att fungera hyfsat åtminstone de första 50-60 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
korvstofft
Hjärta måste ju iallafall vara högern som faktiskt bryr sig om sin egna befolkning och inte vill importera flera våldtäkter på ålderdomshemmen och andra problem.
Du känner till i vilket skick merparten av de som får en plats på ålderdomshem är i hoppas jag.