Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
För det första finns det inga officiella uppgifter på flytvästar så varför förutsätter du saker runt det?
För det andra var det en vanlig fritidsbåt.
Bör man inte åka båt med barn alltså?
För det tredje var det inte mörkt 21.27 på olycksdagen.
För det fjärde måttlig sikt. Inget ingen annan inte hade åkt ut i.
Mycket få fritidsbåtar har AIS.
Olyckor sker.
Du behöver inte påtala hur oansvariga andra föräldrar är även om du säkert är en fantastisk förälder när du springer runt på Ica med cykelhjälm.
Nej, olyckor skapas.
Tända lanternor i svåra ljusförhållanden
kan göra att du uppfattas trots att någon annan är disträ eller blivit distraherad av samtal på bryggan och bara kikar ut lite extensivt, sådär. Speciellt en (bra!) vit akterlanterna
kan glimma till i motljuset från en solnedgång och dra till sig någons uppmärksamhet.
Att inte ha flytvästar till alla ombord, och/eller inte bära dem är sannerligen inte förenligt med ett genomgående säkerhetstänk.
Att hålla utkik runt om horisonten måste vara prio 1 A på sjön, speciellt när man tuffar på i deplacementsfart - om ens det, i en liten båt.
Speciellt när man går i en trafikerad farled.
Självklart var det fel av Misje Verde att segla ner den lilla snipan.
Men, gjorde verkligen den ansvarige ombord på snipan allt för att undvika en katastrof?
Jag säger nej! men å andra sidan kör jag motorcykel och är drillade att täcka upp för andras misstag eftersom jag vill överleva själv.
Olyckor skapas. Dom byggs upp sten för sten under lång tid och genom en serie misstag som var och en går ganska lätt att korrigera - men som samfällt faller ut på sämsta tänkbara sätt när dom tillåtits uppnå kritisk massa.
Resonemanget "olyckor händer" är bästa sättet att skapa nya.