2026-08-16, 10:25
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan

Vi får väl se hur det blir i praktiken men försiktigt positiv så här långt. Varför använda plast om det inte är nödvändigt?
Citera
2026-08-16, 12:01
Medlem
Herregud vilka pajasar miljömupparna är.
Magsjukor lär öka lavinartat från dessa dispensers, och ofantliga mängder mat lär behöva slängas pga att det inte går att skydda maten.
Citera
2026-08-16, 14:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Plast är ett cancerframkallande skit ämne som inte borde finnas öht!

Nedbrytande tvättmedel, pfft det finns massor av icke cancerfrankallande ämnen att tvätt glas med,
Länka fakta att plast ger cancer.

I princip samtliga varor i en willy-burik är plastinbakade så jag tar mig friheten att säga att du har fel.

Ingen har någonsin i tråden tagit upp argumentet "ger cancer", ytterligare en ledtråd.
Citera
2026-08-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!

Jag har också ett minne av att nån gång i slutet av 80-talet så var det hela 2 kr pant på vinflaskor som man kunde återlämna på systemet eller kanske i vanliga butiker.

Men alla jag frågat om detta står som fågelholkar.

Vet du mer?
Citera
2026-08-16, 16:22
Medlem
Orkar tyvärr inte läsa igenom 42 sidor, men det lilla jag läst verkar handla om plastförpackningar. Det som är ännu värre är att alla som säljer varor INOM EU är tvungna att antingen ha typ en filial i de EU-länder man säljer varor till, alternativt ha någon typ av ombud/representant i VARJE EU-land man säljer till som ansvarar för förpackningarna. Varje sådan representant verkar kostar typ 50000-70000:- per år (verkar variera från land till land). Det som är ännu sjukare är att detta gäller även om man säljer t.ex. via Etsy, på hobby-nivå. Varje gång du packar en vara i en förpackning - det kan vara något så enkelt som en vanlig wellpappkartong till ett annat EU-land måste du genomgå diverse byråkrati och skaffa dig ett ombud i varje land. Många mindre företag verkar redan ha begränsat handeln så de endast säljer till sitt eget land och länder utanför EU. Detta är helt sjukt och bisarrt. EU skulle underlätta handel mellan länderna, inte försvåra. Ursäkta om just detta varit uppe tidigare i tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=28Dmpc1aT5s
Senast redigerad av Burninator 2026-08-16 kl. 16:32.
Citera
2026-08-16, 16:25
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag har också ett minne av att nån gång i slutet av 80-talet så var det hela 2 kr pant på vinflaskor som man kunde återlämna på systemet eller kanske i vanliga butiker.

Men alla jag frågat om detta står som fågelholkar.

Vet du mer?
Inte annat än att jag kunde tjäna en rejäl slant efter att ha samlat glas på lokala dansbanan.
Min pappa körde mig till bolaget...
Citera
2026-08-16, 18:37
Medlem
RyssArsles avatar
Utmärkt!

Mindre plast är precis vad som behövs. Mycket mycket mindre.
Citera
2026-08-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du varnar för mikroplast men vill behålla all plastanvändning. Spännande. Själv återvinner jag alla förpackningar och då är det inget problem.
Att det görs åt enorma mängder olja gör inte den onödiga mängden plast mindre. Att ställa det så mot varandra är defaitistiskt och vekt.
Ja, jag är gröning på så vis att jag stöttar både biologisk mångfald och svenskt skogsbruk. Skyddsvärda skogar kan man avsätta ändå. Särskilt det staten äger i stället för att via artskydd beröva privata skogsägare sitt levebröd. Jag är således inte rabiat miljöpartist alls, utan konservativ på traditionellt sätt, typ Solsjenitsyn, som vill värna Guds skapelse, till skillnad från rovdriftarna som bara ser pengar och bekvämlighet.
Jag behöver inte ha kunskap om förpackningsindustrin. Jag har ögon att se med, hur plastbelagt papper och kartong faktiskt används för livsmedel. Du får gärna ignorera det om du vill. Men det är fånigt.

Jag vet att många "gröna" förpackningar är värre för miljön än de vi har idag.

Din lösning kanske minskar oljeåtgång, men minskar knappast mikroplaster.

Du behöver ingen kunskap, ingen erfarenhet och inga beräkningar.

Du vet.
Citera
2026-08-16, 19:38
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nu är det rätt många år sen jag var i EU-landet Grekland, saker och ting kan ju ha förbättrats, men om hela EU hade sett t som just Grekland så hade jag förstått varför man vill införa strängare regler. Överallt i städerna hade det uppstått små spontana soptippar med plastpåsar och flaskor...

Annars vore väl 100 kr pant på cigarettpaket och McDonalds-förpackningar en smart väg att gå. Det hade tagit bort 90 procent av allt skräp jag stöter på hemma i mitt område.
Skitbra idé!
Ciggpaketen spelar ingen större roll där jag bor (ingen röker väl längre?) men de jävls McDonaldskartongerna ligger ta mig fan överallt. Fast 100 spänn räcker inte för då ska naturligtvis folk vaska för att visa hur mycket pengar de har. 500 är lagom. Då känns det, och de flesta vill nog panta så fort som möjligt.
Citera
2026-08-16, 20:36
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag vet att många "gröna" förpackningar är värre för miljön än de vi har idag.

Din lösning kanske minskar oljeåtgång, men minskar knappast mikroplaster.

Du behöver ingen kunskap, ingen erfarenhet och inga beräkningar.

Du vet.
Det är helt riktigt att mina kunskaper inte är avgörande för om detta är möjligt eller inte. Tack och lov.
Citera
2026-08-16, 20:40
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Att man får fylla på egen, medhavd, förpackning är väl bra?
Vi har övat bokstavligen sedan barnsben. Jag tänker på lösviktsgodis. Visserligen tillhandahåller butiken oftast förpackningen, men i övrigt är det väl samma sak.
Och vi plockar o klämmer på tomater och annat i grönsaksdisken. Även det klarar svensken av.

Så det skall nog gå bra.

Vad gäller flerpack så har vi som går på systemet övat på det i årtionden. Man köper ju inte en öl, utan man köper ett flak åt gången. Och den typen av förpackning måste väl ändå gå att använda på nästan allt annat också.

Det där med plastpåsar till frukten väntar dock än så länge på sin lösning. Konsums papperspåsar är tunga, så det blir ganska mycket dyrare om man bara köper ett par tomater eller några vitlökar i lösvikt. Men jag hoppas någon fiffig person löser även det problemet.

Jag ser fördelar med det nya systemet också: "Shrinkflation", dvs ständigt krympande förpackningar utan motsvarande prissänkning, borde försvinna när man fyller på sin egen förpackning. Då är det ju bara nettovikten man betalar för, och då syns prishöjningarna genast.

Nu väntar jag på att systemet skall göra som i Frankrike: Att man kan fylla på sitt eget bordsvin i medhavd flaska.
så man ska släpa runt fen mass förpackningar hela dan om man tänkt handla på eftermiddagen. eller om man är på stan och kommer på att man behöver potatis ska man först åka hem och hämta en bytta.
Citera
2026-08-16, 20:45
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
EU var från början en union för frihandel. Idag existerar EU bara för att förbjuda saker. USA och Asien skrattar hela vägen till banken medan Europa reglerar sönder kontinenten.
Ja du vilka skrattar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in