2026-08-14, 07:42
Medlem
YP4XQs avatar
Hade det varit ett svenskt beslut kunde jag varit OK med det. Men när EU ska in och pilla och bestämma över huvudet på hela landet blir jag tvärsur.

Förpackningar är enorma mängder det kan jag hålla med om och det borde standardiseras olika måttförpackningar där man istället fyller på egna behållare och väger det man köpt. Har själv tänkt på det här länge.
Standardmått olika förpackningar som passar kylskåpen eller kassarna perfekt och olika ändamål som lufttäta eller mörka för ljusets skull t.ex.
Citera
2026-08-14, 10:01
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag som jobbat i butik i 10+ år jublar äntligen slipper man tattare som sliter upp ett 6 pack tar ut en burk sen inte bryr sig.

Och alla muppar som frågar om en genomskinlig påse? Vad i helvete?! Det försvann för 10 år sen minst för mig.

Fryspåsar ? dom finns på min ica.
Citera
2026-08-14, 10:46
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Att ta med egna förpackningar är idiotiskt, särskilt när du promenerar till affären.
Det blir jävligt tungt om du måste kånka på förpackningar till pasta, ris, tvättmedel, sköljmedel, kaffe, toapapper, saft, sylt, gurka medmera medflera! Inte lätt om du är äldre, sjuklig eller funktionsnedsatt.
Det känns onekligen ohygieniskt precis som äckligt lösgodis där folk å fä kladdar runt med smutsiga händer å osnutna ungar.
Men det värsta av allt är att vi äger ingen miljöproblem. Vi i Sverige är miljöduktiga så hälften vore nog och är det verkligen detta som ör EU’s KÄRNUPPDRAG?
De kanske kan göra pastan cirkulär i form, så kan du hänga upp den på ett litet snöre! Jag är en tänkare av rang jag!
Citera
2026-08-14, 11:45
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har alltid undrat varför man inte kan använda någon form av återanvändning av förpackningar på vissa varor.
Som vi gjort med läsk flaskor förr.

Därför att det är ett dyrt system, transporter fram och tillbaks, sortering, disk etc etc.
Citera
2026-08-14, 11:49
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Därför att det är ett dyrt system, transporter fram och tillbaks, sortering, disk etc etc.
Ja men återvinning är också dyrt och omständligt.
Det billigaste är att bara kasta allt i havet.
Jag begriper inte varför vi ska åbäka oss när plasten ändå hamnar där.
Citera
2026-08-14, 11:53
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Det mesta återvinns inte utan går direkt till förbränning och ger energi.
Ca 10% av allt plastavfall i Sverige återvinns, resten är förbränning.
Inget kastas i havet i Sverige, inte ens sugrören.
Citera
2026-08-14, 11:56
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det mesta återvinns inte utan går direkt till förbränning och ger energi.
Ca 10% av allt plastavfall i Sverige återvinns, resten är förbränning.
Inget kastas i havet i Sverige, inte ens sugrören.
Bra, vi behöver energi så vi kan tillverka fler skämtartiklar i plast som vi kan köpa på Dollarstore.
🤗
En perfekt cirkel.
♻️
Citera
2026-08-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Återanvändning av 10 glasburkar innebär att du måste tvätta 10 glasburkar i hett vatten med nedbrytande tvättmedel, och kanske ta bilen till affären med burkarna för de måste ju tillbaka till källan, och släpa runt dem i butiken, och tid är också pengar som är energi som är miljö. Tänkte inte på det.

Plast är svaret på alla mina frågor ovan.

Plast är ett cancerframkallande skit ämne som inte borde finnas öht!

Nedbrytande tvättmedel, pfft det finns massor av icke cancerfrankallande ämnen att tvätt glas med,
Citera
2026-08-14, 18:46
Medlem
En sak angående 10% avsedd yta till fyllapåvaror, det finns väl redan?

Lösgodis, potatis, lök, nötter, "naturgodis", bröd, sötbröd osv.

Det måste väl ta en enorm plats redan. Här i Finland har jag även sett många sorters pasta för refill.
Citera
2026-08-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Kör du kläder i engångsplast också? Den tygkassen kräver inte mycket mer än en normal T-shirt så släpp sargen. Nedbrytningstiden på plast är inte att leka med.

Jag konstaterar bara att miljöavtrycket på en ekologisk bomullskasse är åt helvete jämfört med en engångspåse i plast. Så även en papperskasse, så vill man vara miljövänlig så skall man välja att bära hem sina matvaror i en plastpåse, och alla vill vi väl tänka på miljön?

Det är allt jag säger.
Citera
2026-08-15, 00:38
Medlem
Ska man köpa aktier i Essity eller vad SCA's aktie heter?
Citera
2026-08-15, 00:41
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Jag begriper inte varför vi ska åbäka oss när plasten ändå hamnar där.

Försöker du vara rolig eller är du bara trögtänkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in