2026-08-13, 10:52
Medlem
DonaldBidens avatar
Vi blir befriade från mikroplaster, vi är räddade!
Citera
2026-08-13, 10:55
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Vi blir befriade från mikroplaster, vi är räddade!

Du gillar inte detta men vad ska lösningarna vara då? Det går tycka mycket är dåligt men då är det rimligt att komma med förslag på lösningar.
Citera
2026-08-13, 10:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Bara att köpa avfallspåsar i plast och packa ned varorna i.
De påsarna håller inte för det.
Citera
2026-08-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Hela Europa skulle se ut så, som en soptipp med mängder med gifter som spolas ut om vi inte hade reglering från EU. Nån fördel finns det med EU faktiskt och det gäller främst miljöfrågorna. Sen betyder inte det att alla beslut är bra.

Svensk återvinning fungerade utmärkt långt innan EU.
Citera
2026-08-13, 11:23
Avslutad
Mycket plast blir det, ibland hel påse med bara omslagsplast går åt, sjukt.
Citera
2026-08-13, 11:24
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!

Kommer ihåg ”maskinen”, nått stort mörkt skåp där man satte in hela backar med tomflaskor. Nog inte mer avancerat än att där stod en snubbe där inne och skrev ett kvitto? Kan komma ihåg fel då jag var 5-10 år…
Citera
2026-08-13, 11:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Ok mr smartypants,, tänkte du inte på återanvändning! 🤡
Återanvändning av 10 glasburkar innebär att du måste tvätta 10 glasburkar i hett vatten med nedbrytande tvättmedel, och kanske ta bilen till affären med burkarna för de måste ju tillbaka till källan, och släpa runt dem i butiken, och tid är också pengar som är energi som är miljö. Tänkte inte på det.

Plast är svaret på alla mina frågor ovan.
Citera
2026-08-13, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du är rätt trist som ska försvara plast till varje pris. Du tror väl att det är det bästa sättet att visa att du inte är någon miljöpartist. Fast så är det när man är reaktionär. Men det finns inget självändamål att använda plast i alla möjliga sammanhang. +60 tycker jag att det är rätt tråkigt att det överanvänds så mycket. Jag minns på sjuttiotalet när de flesta glassar man köpte var inslagna i papper. Eller kexchoklad. Et cetera.
Aha, du är Miljöpartist och bli kränkt när någon säger emot miljöbyråkrater som du tillber. Jag kände att din intelligensnivå var lite lägre än snittet i tråden.

Glassarna på 70-talet var inslagna i antingen aluminium, som top hat eller puck, eller i plast, som storstrut, eller i plastfolerat papper som Ananaspinne. Något mer du glömt bort?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-13 kl. 11:41.
Citera
2026-08-13, 11:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
"Läsk och bubbelvatten kan inte vara i tetrapak eftersom kolsyran förstör pappret."

Ja? Tur att jag inte skrev det då.
Jag dissade ditt förslag att läsk också borde komma i tetrapak, eftersom det är omöjligt fysiskt som alla vet, och du förstod inte ens vad jag menade. OK.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-13 kl. 11:43.
Citera
2026-08-13, 11:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Svensk återvinning fungerade utmärkt långt innan EU.
Just miljöfrågan har väl snarast EU lägsta möjliga profil och de är t.ex storfinansiärer av uselt jordbruk i hela europa t.ex Frankrike, där allt måste ske i jätteskala för att anpassas efter de enorma bidragen. Och oops där producerades 6M extra ton vete som ingen behöver med det slänger vi bort, och oops där kom vi på att om man mal ner döda kor inklusive deras hjärnor och ger som foder till andra kor få får de galna kosjukan.

Sveriges eget miljöarbete är ett underverk jämfört med EUs.
Citera
2026-08-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har alltid undrat varför man inte kan använda någon form av återanvändning av förpackningar på vissa varor.
Som vi gjort med läsk flaskor förr.

Transporter och tvätteri.

Det är inte så bra som man tror om man räknar på det (och det finns otaliga studier de sista 30-40 åren.

Kunderna är inte så glada i det heller med slitna glasflaskor.
Citera
2026-08-13, 11:53
Medlem
BaraBiffens avatar
EU skulle ha lagt energin på att införa pantsystemet i resten av Europa. Har ni sett hur Grekland och Italien tex hanterar sina PET-flaskor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in