2026-07-25, 18:06
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
På HP-datorer ska AI-knappen aktivera deras egna AI Companion-assistent som ska hjälpa till med vad man än ber om. Men det är svårt att hitta info om hur funktionellt det är egentligen. Jag är en sucker för såna gimmicks, men förstår att många här inte är så imponerade av det.

Mecanat får man inte tillgång till förrän ett par veckor efter kurstart, så det känns lite sent.

Copilotknapp hittar du nog även på Lenovo och andra tillverkar med windows. Bara kolla runt och jämföra.
Citera
2026-07-25, 18:10
Medlem
Citat:
Har använt Macbook de senaste åren, men ska påbörja studier i höst som kräver Windows-PC och är därför på jakt efter en vettig laptop. Utbudet verkar vara uppdelat i enheter som har Co-pilot och AI-funktioner eller inte. Har försökt läsa på vad det innebär, men beskrivningarna är luddiga.

- Vad innebär Co-pilot och AI-funktionella datorer?
- Är det användbart?
- Kommer det plugga åt mig medan jag gör annat?
- Är HP fortfarande bäst?

HP är sämst, köp aldrig produkter från HP.

AI går inte att bygga in i en laptop, det är bara marknadsföring. Betyder att datorm kommer med bloatware installerat.
Citera
2026-07-25, 22:14
Medlem
Jag har en Dell Pro (2025) med AI knappen, den har ingen inbyggd AI alls. Knappen är programmerbar så du kan använda den till att start copilot eller chatgpt. Inte smartare än windows tangenten (som dessutom har en massa kortkommandon kopplad till sig).

Har själv frågat mig, och därefter frågat chatgpt vad man ska med en dedikerade npu pc till. Det verkar handla om att microsoft på sikt vill flytta över vissa llm jobb till PCn och att kommande windows versioner drar nytta av det.

Inget att satsa extra på i dagsläget alltså.
Citera
2026-07-25, 22:38
Medlem
Glödskals avatar
Rent spontant känns det som en marknadsföringsgrej.
Citera
2026-07-26, 00:43
Medlem
Citat:
Är det en molntjänst? Alltså, jag menar datorer som har den här knappen >> och som verkar kosta ett par tusen mer än datorer utan knappen.

Vad gör knappen?

Den gör jackshit. Microsoft säljer Windows, de vill att användare ska börja använda just deras AI istället för konkurrenternas, så de lockar/tvingar datortillverkare som säljer PC med Windows att ha med en Copilot knapp på datorerna, så att man ska luras in i deras produkt.

Om du trycker copilot knappen, jadu, deras AI kommer väl upp på studs och du kan be den skriva ett julkort till din morsa.

Det andra alternativet är att du öppnar typ ChatGPT i webbläsaren. Problem solved.

Vill du att knappen ska kunna öppna nån länk till din favorit AI istället så tror jag det numera går att binda om knappen till någon annan funktion i Copilot.

TL;DR:

Skit i knappjäveln, det är hype från Microsoft att tvinga på dig deras AI, Copilot är inte bättre än något annat.
Citera
2026-07-26, 06:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
På HP-datorer ska AI-knappen aktivera deras egna AI Companion-assistent som ska hjälpa till med vad man än ber om. Men det är svårt att hitta info om hur funktionellt det är egentligen. Jag är en sucker för såna gimmicks, men förstår att många här inte är så imponerade av det.

Mecanat får man inte tillgång till förrän ett par veckor efter kurstart, så det känns lite sent.

Hp`s assistent: https://www.google.com/search?q=what+is+HP+AI+Companion-assistent&sca_esv=8190a508caa5e49e&biw=1582&bih=89 0&sxsrf=APpeQnvC2iPWR1IrdL4i6afrbiZY0ibuEw%3A17850 40235140&ei=a41laqmWCJK9wPAPrJbnyQQ&ved=0ahUKEwjp9 _-Iwe-VAxWSHhAIHSzLOUkQ4dUDCBA&uact=5&oq=what+is+HP+AI+C ompanion-assistent&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiIXdoYXQgaXMgSF AgQUkgQ29tcGFuaW9uLWFzc2lzdGVudDIKECEYChigARjDBDIK ECEYChigAR jDBEj1PlDBIFjaOnABeACQAQCYAasBoAGpBqoBAzUuM7gBA8gB APgBAZgCCaACuQbCAggQABjvBRiwA8ICCxAAGIAEGKIEGLADwg IEECEYCpgDAIgGAZAGBJIHAzYuM6AHwR2yBwM1LjO4B7cGwgcD OC4xyAcHgAgB&sclient=gws-wiz-serp

Om datorn har en NPU förutom CPU och GPU så har man en FULLT fungerande AI, men utan NPU så är AI mer ett namn än en funktion. Så med fullt fungerande Copilot och AI så har man en dator för framtiden. Dessa egenskaper utvecklas mer och mer så det är framtiden vare sig man vill eller ej. Windows 12 som troligen kommer till hösten 2027, där kommer dessa egenskaper vara, mer eller mindre, fullt utvecklade. Köp av en sådan dator, till skillnad ifrån en konventionell, blir dyrare. Som du märkt.
Citera
2026-08-15, 11:55
Medlem
MarcoStars avatar
Det slutade med den här >>

Lite dyrare än tänkt, men bättre prestanda och kom ner till 11'000 med rabattkoder och refunder. Så nu kan AI plugga åt mig!
Citera
2026-08-15, 19:27
Medlem
neomunaas avatar
Till 2027 ska Microsoft satsa på "Copilot+" laptops med endast 8GB RAM, det vill säga under det rekommenderade minimumkravet på 16GB för Windows 11. Kör du Windows 11 nyinstallerat och stock och öppnar Chrome så brukar RAM-förbrukning direkt gå upp i 8-9GB, med lite tabbar glider det direkt upp i 10+ GB. De har ingen skam! NPUn i dessa datorer har kräm för 40+ TOPS, vilket motsvarar att den kommer kunna köra 4-7B modeller lokalt. Modellerna som körs i datacenter har 2-3 trillioner. En 4B model är dum som ett djur. Undvik de här datorerna, det är fabriksnya måndagsexemplar som kommer bli E-waste nästan direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag bara läste som hastigast att HP Omnibook 5 hade fastlödda RAM-minnen och inte utbytbara DIMMs, men informationen kanske var fel och skriven av AI eller så kan det variera mellan olika modeller.
RAMet är ofta fastlött på laptops så det kan köras snabbare, DDR4 SO-DIMM körs bara i 2400-3200Mhz(premium), HP Omnibook 5 har inte SO-DIMM utan fastlött men fördelen är att den kan köras i 6400-7467Mhz då istället och det är DDR5. Vill man få in så mycket styrka i så lite utrymme som möjligt är fastlött mycket lättare för tillverkarna och köper man en laptop tillräkligt RAM från början så är det heller inte ett framtida problem för konsumenten, men det har såklart blivit svårare för alla nu.

Citat:
Det slutade med den här >>

Lite dyrare än tänkt, men bättre prestanda och kom ner till 11'000 med rabattkoder och refunder. Så nu kan AI plugga åt mig!
Oj, en ARM(Snapdragon) Windows dator! Hoppas det funkar bättre idag än det gjorde i början, Microsoft ljög i princip och en mycket stor andel mjukvara funkade inte på deras ARM processorer eftersom Microsoft inte utvecklats sitt SDK tillräkligt så väldigt mångra programutvecklare kunde helt enkelt inte få sin mjukvara att fungera alls på dessa datorer.
Senast redigerad av neomunaa 2026-08-15 kl. 19:59.
Citera
2026-08-15, 19:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Oj, en ARM(Snapdragon) Windows dator! Hoppas det funkar bättre idag än det gjorde i början, Microsoft ljög i princip och en mycket stor andel mjukvara funkade inte på deras ARM processorer eftersom Microsoft inte utvecklats sitt SDK tillräkligt så väldigt mångra programutvecklare kunde helt enkelt inte få sin mjukvara att fungera alls på dessa datorer.

Har läst på om det och det ska fungera bra nu. Microsoft använder själva Snapdragon i sina Surface-laptops. Äldre spel kan tydligen vara problem, men jag spelar inte över huvudtaget.
Citera
2026-08-15, 20:02
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Har läst på om det och det ska fungera bra nu. Microsoft använder själva Snapdragon i sina Surface-laptops. Äldre spel kan tydligen vara problem, men jag spelar inte över huvudtaget.
ARM är lite utav den heliga gralen. Apple silicon tex. Valve har också lyckats porta spel från android(ARM) till 86x/64x PC senaste tiden så mycket har hänt men det är bara Apple som verkligen lyckats gå över helt till det. Men att du fick en laptop med 32GB DDR5 för bara 11'000 är ett bra köp.
Citera
2026-08-15, 21:20
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
ARM är lite utav den heliga gralen. Apple silicon tex. Valve har också lyckats porta spel från android(ARM) till 86x/64x PC senaste tiden så mycket har hänt men det är bara Apple som verkligen lyckats gå över helt till det. Men att du fick en laptop med 32GB DDR5 för bara 11'000 är ett bra köp.

Blir det kompatibilitetsproblem så blir det återköp. 100 dagars förlängd retur ingår i kampanjen. Batteritiden ("upp till" 34 timmar) är en tilltalande faktor då jag kommer tågpendla ett par dar i veckan och behöver kunna jobba på tåget och man lär väl glömma laddaren hemma ibland. HP AI Companion har jag också (för) höga förväntningar på!
Citera
2026-08-16, 11:50
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Blir det kompatibilitetsproblem så blir det återköp. 100 dagars förlängd retur ingår i kampanjen. Batteritiden ("upp till" 34 timmar) är en tilltalande faktor då jag kommer tågpendla ett par dar i veckan och behöver kunna jobba på tåget och man lär väl glömma laddaren hemma ibland. HP AI Companion har jag också (för) höga förväntningar på!
Sista meningen där fick mig att sätta kaffet i halsen nästan.

Man får hoppas att din etik vad gäller matvaror och Coop med tiden läcker över även på tekniken och att Linux då kan installeras på din pryl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in