2026-08-16, 08:40
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Ett DNA-test är oftast bara nödvändigt om man har rimliga tvivel över sitt ursprung. För de flesta människor räcker det att titta sig i spegeln för att kunna få en bra uppfattning om var man kommer ifrån.
Det stämmer inte. Så funkar inte genetik.
Du kan ju omöjligen veta var dina förfäder höll hus genom att titta dig själv i spegeln. Ni är rädda för DNA-test.
Citera
2026-08-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jättekonstigt resonemang.

Nazister, afs, nationalister är så klart skit-trötta på argumenten att alla Japaner ska få vara japaner, och så vidare med varenda folkslag i världen, utom Sverige och Svenskarna!
Svenskar ska få vara svenskar men ”nazisterna” vågar inte ens bevisa att de är svenskar.
Citera
2026-08-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det stämmer inte. Så funkar inte genetik.
Du kan ju omöjligen veta var dina förfäder höll hus genom att titta dig själv i spegeln. Ni är rädda för DNA-test.

Jag vet att jag är svensk/nordisk sedan åtminstone 1800-talet. Skulle det mot förmodan finnas exotiska inslag längre bak i tiden är det så extremt marginellt att det inte på något sätt kan anses vara en del av min identitet.
Citera
2026-08-16, 08:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Så det finns inget som heter etnisk svensk? Jag menar alla kom ju till Sverige utifrån. Någon gång efter senaste istiden. Som var för ca 10000 år sedan. Dagens etniska svenskar kommer ju härröra från något av dessa folk. Klassas som urinvånare av Sverige. Sedan kom samer tex hit flera tusen år efter.
Citera
2026-08-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så det finns inget som heter etnisk svensk? Jag menar alla kom ju till Sverige utifrån. Någon gång efter senaste istiden. Som var för ca 10000 år sedan. Dagens etniska svenskar kommer ju härröra från något av dessa folk. Klassas som urinvånare av Sverige. Sedan kom samer tex hit flera tusen år efter.
Aboslut.
Citera
2026-08-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jättekonstigt resonemang.

Nazister, afs, nationalister är så klart skit-trötta på argumenten att alla Japaner ska få vara japaner, och så vidare med varenda folkslag i världen, utom Sverige och Svenskarna!

Precis. vänstern hatar Sverige och Svenskarna särskilt vita män.
Citera
2026-08-16, 09:03
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Flera personer s.k. nazister på Flashback påstår att de är 100% skandinav fast det inte ens är möjligt. De skulle aldrig våga göra ett DNA-test men de påstår att de är 100% vita. Förstår de inte att människor utvandrade till Skandinavien?
Så då identifierar du dig som afrikan?
Citera
2026-08-16, 09:06
Medlem
pn222jws avatar
Det lär ha varit så att Ahnenerbe - en nazitysk myndighet - undersökte, om dom som ville bli SS-officerare hade rent tyskt blod. Det viktigaste var då att kandidaten inte hade judisk släkt efter 1750. Alltså inte ens då så var det fråga om 100%. Jag skulle tro att helsvensk DNA nu 2026 - för en 18-åring - i princip kunde innebära att en individs farmor, farfar, mormor och morfar alla fyra var födda i Sverige. Liksom mamman och pappan. Valloners, finländares, tyskars och svenska judars ättlingar är då en del av genpoolen.
Senast redigerad av pn222jw 2026-08-16 kl. 09:10.
Citera
2026-08-16, 09:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vad innebär det att bevara Sverige Svenskt?
Jonshofs pappa är finsk. Ska han stanna kvar eller åka hem?

Finland fanns inte innan 1809, den östra riksdelen av Sverige fanns i 700 år, hade till och med riksdagsmän som de skickade till Stockholm.

Jag har en gren från Helsingfors, svensk, som kom till den östra riksdelen runt 1600. (De låter som Mark Levengood när de pratar). -De är genomborgerliga.
Citera
2026-08-16, 09:16
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik justerade för att bättre spegla TS huvudsakliga frågeställning:

"Varför är ”nazister”/afs/nationalister så dumma i huvudet?" -> "Nationalisters föreställning om att vara 100% skandinav"

/Mod
Citera
2026-08-16, 09:20
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Jag vet att jag är svensk/nordisk sedan åtminstone 1800-talet. Skulle det mot förmodan finnas exotiska inslag längre bak i tiden är det så extremt marginellt att det inte på något sätt kan anses vara en del av min identitet.

Är helsvensk sen åtminstone mitten av 1700-talet, morsan och en av hennes kusiner höll på med släktforskning för några år sen. Intressant att se, några släktingar på farsans sida emigrerade till "amerikatt" i mitten av 1800-talet.
Citera
2026-08-16, 09:25
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ett DNA-test är oftast bara nödvändigt om man har rimliga tvivel över sitt ursprung. För de flesta människor räcker det att titta sig i spegeln för att kunna få en bra uppfattning om var man kommer ifrån.

De skulle nog bli förvånade över hur mycket utländskt blod de flesta har. Folkrörelser var mycket större än man kanske tror redan från vikingatiden, med människor från Europa som kom hit och vice versa. Latinskt blod söderifrån, tatariskt blod österifrån. Det var få personer som hade en uppfattning om etnisk renhet före typ 1800-talet, utan det blev vad det blev. Instämmer med TS, 100% är omöjligt. Den faktiska siffran för gemene svensk är troligen någonstans mellan 75% och 90%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in