2026-08-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag är inte särskilt förtjust i nått av partierna. Som du säger agerade M på ett liknande sätt även fast exempelvis Tobias Billström pratade om volymer av invandring redan 2013 och det blev en väldig uppståndelse kring det uttalandet från alla håll. Han försökte diskutera sakligt men blev angripen för ett uttryck som används väldigt ofta idag. Så det har funnits flera inom moderaterna och andra partier som försökt bedriva saklig politik men sedan angripits av en odemokratisk atmosfär som förstört mycket genom åren.

Den skillnad man kan se är att S, V, MP och V fortsätter med samma typ av angreppssätt att peka ut Tidö som ett gäng onda nationalister och ibland också rasister samtidigt som framförallt S närmar sig SD:s politik med stora kliv. Det är ju helknäppt.

Jo, jag minns det.

Sossarna har en stram migrationspolitik, lika stram som moderaternas. Men ett humanare sätt att prata om migranter/invandrare än vad tex. SD har. Och det är nog SDs sätt att prata om migranter/invandrare som sossarna vänder sig mot. Båda partierna kan tycka att det behöver vara stramt kring migrationen, för Sveriges bästa. Men har olika sätt att uttrycka sig i frågan, där jag uppfattar det som att sossarna tycker att SD uttrycker sig plumpt och generaliserande. Och då vill sossarna inte samarbeta med SD, som uttrycker sig plumpt och generaliserande. Även om de politiskt inte ligger långt ifrån varandra i själva sakfrågan.

Det är väl samma orsak egentligen som gjorde att Ulf ville vara statsminister och Ebba sa någit i stil med att Jimmie inte platsade som statsminister. De för samma politik som varandra, men kan inte se Jimmie som Sveriges statsminister, då SD är lite plumpa och generaliserande. Typ. Dock börjar Ebba närma sig Jimmes retorik, fast något mer sofistikerat. Och tom. L börjar föra samma retorik som Jimmie till vissa delar. Så. Alla närmar sig SD. På olika sätt. Förutom MP, V och C. Där MP snarare springer ännu ner åt andra hållet.

Jag hade själv gärna velat se hur ett samarbete mellan sossarna och SD hade kunnat bli! Jag föreställer mig att det hade blivit bra. En stram, men nyanserad migrationspolitik. Där man inte är generaliserande och plump och ser värdet i skötsamma välintegrerade invandrare, men är hård mot de som har bristande vandel, kriminella, våldsförövare etc. Och utvisar dessa. Och att man satsar på jobb och välfärd, gör Sverige rikt och tryggt igen! För alla. Även för den hårt arbetande välintegrerade invandraren, som råkar tjäna lite för lite. Höj lönen istället för att kicka ut, typ.
Citera
2026-08-16, 09:45
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Politik handlar om förhandlingar efter valet och alla partier delar ut sina vallöften som de sen kommer jobba mot.
Skillnaden på tidöpartiernas vallöften är att några faktiskt kommer gå att förhandla om och även genomföra medans vänstergänget är på helt olika plan allihopa och kommer få ett helvete, dessutom är vissa av deras vallöften helt omöjliga att genomföra och även då förhandla om.

Jag tänker på kärnkraft, sänkt arbetstid, migrationen, straffen, bränsleskatten och höjda priser mm mm mm.

Man kanske inte ska ha grundinställningen att allt är omöjligt. Säga vad man vill men för Tidö tycks ju lösningarna på alla problem vara att kasta ut invandrare och straffa grovt kriminella hårdare. Exakt som lösningen tycks vara för sossarna.

Sen vad det gäller att förhandla efter valet så är det en bra syn men då går det ju inte att som Ulf gör utlova ministerposter och annat, vem fan har sagt att han ens ska vara statsminister? Om nu Tidö skulle vinna valet, varför skulle inte lika gärna Jimmie kunna stå som regeringsbildare?

Kärnkraften är en fråga som går att diskutera, jag tycker det känns lite olyckligt att folk tycks ha glömt att vi folkomröstat om den en gång för längesedan. Det är ju inte heller så att reaktorer stängts ner helt utan eftertanke eller skäl.

Och absolut arbetstiden går inte att göra något åt, vi ska ju jobba mer och det gör vi.

Bränsleskatten går också att diskutera men är det rimligt att t.ex folk i Sthlm med en väl utbyggd kollektivtrafik ska kunna köpa billigt bränsle bara för att vi gjorts beroende av bil på landsbygd?

Tycker det är otroligt sorgligt att valen på senare år reducerats till i princip tre i grunden ointressanta frågor.
Citera
2026-08-16, 09:48
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Denna regeringen har gjort många bra saker och även gjort så vanligt folk får mer pengar i plånboken.

Antar att du inte är så gammal med tanke på att du går på tramset att vi fått "mer i plånboken". På 80- och 90-talet krävdes det inte 10 årslöner för att köpa en bostad bara för att ta ett exempel. Vi var inte beroende av skattesänkningar för att ha råd att hämta ut mediciner.
Citera
2026-08-16, 09:49
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Makten ligger idag i Bryssel, utom i huvudet på obildade och lågbegåvade.

Ja, eller rättare sagt hos storkapitalet vilket är lagstadgat genom Bryssel.
Citera
2026-08-16, 10:00
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Antar att du inte är så gammal med tanke på att du går på tramset att vi fått "mer i plånboken". På 80- och 90-talet krävdes det inte 10 årslöner för att köpa en bostad bara för att ta ett exempel. Vi var inte beroende av skattesänkningar för att ha råd att hämta ut mediciner.
Du tror inte det kan vara så att han, som jag, själv märkt att han fått mer i plånboken?
Citera
2026-08-16, 10:15
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Du tror inte det kan vara så att han, som jag, själv märkt att han fått mer i plånboken?

Jo, det är exakt det som är problemet. Ni ser att ni fått mer i plånboken men ni missar hur mycket av det extra som hamnar i plånboken som omgående försvinner i ökade kostnader.

Vi har en politik som omfördelar vanligt folks pengar till storkapitalet, så även offentliga medel.

Det är inte ens ett kontroversiellt påstående. Det är därför klyftorna onekligen ökar i samhället. Hela det svenska systemet bygger på ett klassamhälle. Det är lite därför vi sett hur vi fått det sämre och sämre under åtminstone 40 års tid.
Citera
2026-08-16, 10:17
Medlem
Eftersom C är extremt tydliga med att V inte får sitta i regering och detta samtidigt som V och Mp har ministerposter som ett absolut krav så måste ju antingen s mp och V få egen majoritet eller måste någon ge sig.
Annars blir det väl förmodligen nyval om inte C vänder, men det känns långt borta.
Citera
2026-08-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tror självklart inte att jag är representativ för någon majoritet, men jag tror inte att saker och ting för den sakens skull är cementerade för all framtid. Tycker det är ganska tydligt att jag inte heller är helt ensam i mina tankar. Det är ju bara att se till vad många skriver här på Flashback.

Man ska inte glömma att "demokratin" i Sverige är relativt ny, den sträcker sig inte längre bak i tiden än 3-4 generationer och vi har inte haft internet i mer än typ ett kvartssekel med allt det innebär i informationsutbyte. Det är liksom inte riktigt samma sak idag som det var för de som var mitt i yrkeslivet i mitten av 1900-talet eller senare hälften av 1900-talet.

På det ser vi hur ett övervakningssamhälle växer fram och hur samhället blir mer och mer repressivt. Alla vill såklart bekämpa den grova brottsligheten, men ge det några år så kommer det bli tydligt för folk att de offrat sin egen frihet för billiga politiska poänger.

Tror inte heller att folk är så intresserade av att se politiker med allt för höga löner bete sig som ungar i en sandlåda, där allt mer tycks handla om att smutskasta sin "motpart" snarare än att lösa de problem vi uppenbart har i samhället. Det är ju vi vanligt folk som i vanlig får stå för notan i alla lägen.

Sverige verkar vara ganska speciellt i att väljarna rör på sig väldigt lite.

Sd är en revolution men en västanfläkt med tanke på att samhället är något helt annat. Egentligen borde inget av de övriga partierna vara kvar, de kommer från ett samhälle som inte finns längre.

De verkar som att människor här likt en religion har bestämt sig för att fortsätta rösta för samma gamla partier trots att omvärlden och dessa har förändrats. Sen så är ju befolkningen en helt annan också så de kanske bara röstar på dessa partier för att de inne i huvudet inte kan föreställa sig något annat.
Citera
2026-08-16, 10:31
Medlem
KonungHonungs avatar
Spela roll. Åttaklövern suger. Rösta AfS.

Bevara Sverige svenskt.
Citera
2026-08-16, 10:52
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Eftersom C är extremt tydliga med att V inte får sitta i regering och detta samtidigt som V och Mp har ministerposter som ett absolut krav så måste ju antingen s mp och V få egen majoritet eller måste någon ge sig.
Annars blir det väl förmodligen nyval om inte C vänder, men det känns långt borta.

Jag skulle säga att det inte är så långt bort. Det skulle förvåna mig stort om partierna valde att förespråka sin egen politik snarare än att sätta sig i regering med vilka partier som helst för maktens skull. Jag tror att det kommer handla om formuleringar varför C sätter sig i regering med V eftersom makten är viktigare.

"Vi befinner oss i en svår tid och därför måste vi prioritera Sveriges bästa före partipolitiska skiljelinjer. Vi tar ansvar för Sverige"

Ungefär så kommer det låta och sen bildar man regering. Det hela kommer givetvis föregås av ett politiskt skådespel där man låtsas att det varit oerhört tuffa förhandlingar.
Citera
2026-08-16, 10:53
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Sverige verkar vara ganska speciellt i att väljarna rör på sig väldigt lite.

Sd är en revolution men en västanfläkt med tanke på att samhället är något helt annat. Egentligen borde inget av de övriga partierna vara kvar, de kommer från ett samhälle som inte finns längre.

De verkar som att människor här likt en religion har bestämt sig för att fortsätta rösta för samma gamla partier trots att omvärlden och dessa har förändrats. Sen så är ju befolkningen en helt annan också så de kanske bara röstar på dessa partier för att de inne i huvudet inte kan föreställa sig något annat.

Fast är det rimligt att tro på en revolution inom parlamentarismen och hur mycket är en revolution värd om den hela tiden inskränker på vår frihet och oberoende? Jag kan inte riktigt se det rimliga i att ett gäng i Stockholm ska kunna fatta beslut som är bra både för de i Skåne och de i Norrbotten. Representativ demokrati i all ära, men hur man än vrider och vänder på det är det alltid partilinjen först oavsett om man är sosse, vänsterpartist eller sverigedemokrat.

Om du agerar enligt dina väljares vilja riskerar du att uteslutas om du går emot ditt partis beslutade politik.

Jag tänker att systemet är problemet.
Citera
2026-08-16, 10:53
Medlem
YP4XQs avatar
Nyval, regeringskriser haglar tätt vartannat år numera.. Hur kan ett lands ledare vara så oeniga? Tänk om detta hade varit ett företag, det hade ju varit i konkurs för länge sen.

Som skribenten ovan skrev så tror jag det är politiken som är korrupt och sönder som system. Det lirar inte längre. Systemen måste förnyas då och då annars tror jag de korrumperas inifrån när allt haft sin cykel och det går infiltrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in