2026-08-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Jag tycker du har all rätt att ”prata av dig”, för jag upplever samma förvåning kring hur lite kritik serien fått.

Dels karaktärerna, som är alldeles för överspelade (nästan samtliga), trots att skådisarna i andra sammanhang är väldigt bra. Storyn försöker skapa någon typ av förvirring och klassiska ”alla är misstänkta”, när man som tittare borde förstå att det bara är ytliga villospår. De faktum att man i varje avsnitt ska misstänka någon ny, innebär ju ”jaha, då är den personen avskriven”.

Jag tycker att det är helt okej med fiktion och lite vrickade och overkliga grejer men… nån hejd får det väl ändå vara? Man känner inte med någon karaktär, just för att ingenting upplevs genuint.

Jag må vara en cynisk man men… sättet serien fått uppmärksamhet i media är ju att huvudkaraktärerna blivit ett par i verkligheten. Fokuset ligger mycket på det vid intervjuer och frågan är om uppmärksamheten skulle blivit lika stor om de inte blivit ett kärlekspar? Förmodligen inte. Och seriens mediala räddning bygger på deras relation, vilket innebär att man oundvikligen funderar över: är det här en PR-grej, eller på riktigt?
Det går ju inte att komma ifrån.

Jag har nu sett alla avsnitt (med viss ovilja, men ibland är tydligen tv-tittandet en demokratifråga här hemma) och jag måste säga att det blir bara sämre för varje avsnitt som går.

Det spelar ingen roll vad som händer i sista avsnittet, för jag känner absolut ingenting för någon av karaktärerna.

Däremot… om jag ska hitta något positivt så tycker jag att scenografin är bra. Många snygga klassiker hemma hos ’Malin och Tobias’ och många snygga materialval. Kommer på mig själv med att titta mer på armaturer, bänkskivor, ytskikt på väggar etc. Bra smak.

Jag tvingade faktiskt mig själv att se de sista två avsnitten. Tänkte att jag kanske dömt ut serien lite för fort, med tanke på hur bra alla andra verkar tycka att det är. Men nej, den blev inte bättre. Synd, för Adam Lundgren som är en av mina favoritskådespelare är ju med. Kände absolut ingenting för karaktärerna heller, men håller med om att scenografin var bra
Citera
2026-08-15, 22:29
Medlem
NinniPuders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stajjjna

Exakt detta stör jag ihjäl mig på!! Om Tobias bytte kontor efter olyckan, hur kunde polisen då hitta spår av Sabina på det nya kontoret? Det går ju inte ihop tidsmässigt. Känns verkligen som ett manushål. Synd på en i övrigt bra serie.
Citera
2026-08-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Jag tycker du har all rätt att ”prata av dig”, för jag upplever samma förvåning kring hur lite kritik serien fått.

Dels karaktärerna, som är alldeles för överspelade (nästan samtliga), trots att skådisarna i andra sammanhang är väldigt bra. Storyn försöker skapa någon typ av förvirring och klassiska ”alla är misstänkta”, när man som tittare borde förstå att det bara är ytliga villospår. De faktum att man i varje avsnitt ska misstänka någon ny, innebär ju ”jaha, då är den personen avskriven”.

Jag tycker att det är helt okej med fiktion och lite vrickade och overkliga grejer men… nån hejd får det väl ändå vara? Man känner inte med någon karaktär, just för att ingenting upplevs genuint.

Jag må vara en cynisk man men… sättet serien fått uppmärksamhet i media är ju att huvudkaraktärerna blivit ett par i verkligheten. Fokuset ligger mycket på det vid intervjuer och frågan är om uppmärksamheten skulle blivit lika stor om de inte blivit ett kärlekspar? Förmodligen inte. Och seriens mediala räddning bygger på deras relation, vilket innebär att man oundvikligen funderar över: är det här en PR-grej, eller på riktigt?
Det går ju inte att komma ifrån.

Jag har nu sett alla avsnitt (med viss ovilja, men ibland är tydligen tv-tittandet en demokratifråga här hemma) och jag måste säga att det blir bara sämre för varje avsnitt som går.

Det spelar ingen roll vad som händer i sista avsnittet, för jag känner absolut ingenting för någon av karaktärerna.

Däremot… om jag ska hitta något positivt så tycker jag att scenografin är bra. Många snygga klassiker hemma hos ’Malin och Tobias’ och många snygga materialval. Kommer på mig själv med att titta mer på armaturer, bänkskivor, ytskikt på väggar etc. Bra smak.

Det är orimligt att lägga fokus på någon kataktärsbeskrivning på en serie som är 6 avsnitt. Då är det ändå, bättre att satsa på storytelling, även om det finns en del frågetecken. Men med det sagt kommer det garanterat en säsong 2, där allt får en förklaring.

Det hade ju varit tråkigt att gå in i en säsong2 utan frågetecken.

Om du inte gillar att fundera lite, kan du alltid hålla dig till beck
Citera
2026-08-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer

Citat:
Ursprungligen postat av Stajjjna

Citera
2026-08-16, 01:51
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Citera
2026-08-16, 09:39
Medlem
Tycker det första avsnittet var bra.
Dock gick det snabbt utför när Tobias erkände brott som han inte minns.

Och slutet är verkligen under all kritik

Detta lämnar jue utöver att det bara är dåligt och konstigt mycket lösa punkter,, punkter som inte ens är cliffhangers inför en eventuell andra säsong.

Samtliga av dessa punkter har så lite kvar i historien så att dröja dem till en eventuell andra säsong är bara löjligt.
Dessa öppna frågor är fundamentala, på ett sätt som gör att hela säsongen förstörs och sam
Citera
2026-08-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram

Citera
2026-08-16, 12:48
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Citera
2026-08-16, 13:04
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Tycker det första avsnittet var bra.
Dock gick det snabbt utför när Tobias erkände brott som han inte minns.

Och slutet är verkligen under all kritik

Detta lämnar jue utöver att det bara är dåligt och konstigt mycket lösa punkter,, punkter som inte ens är cliffhangers inför en eventuell andra säsong.

Samtliga av dessa punkter har så lite kvar i historien så att dröja dem till en eventuell andra säsong är bara löjligt.
Dessa öppna frågor är fundamentala, på ett sätt som gör att hela säsongen förstörs och sam

Senast redigerad av Horrorgram 2026-08-16 kl. 13:24.
Citera
2026-08-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godisensliv
Måste diskutera slutet med någon!

Jag med! När T satt och signerade böckerna mot slutet förstod jag direkt att det inte var färdigt. För min del hade det gärna fått vara Pers son, nu kändes det bara smetigt med "olyckan"..
Antar att det behövdes för att kunna få fler säsonger, men vad fan !
Citera
2026-08-16, 21:35
Medlem
Helt okej serie

Men mycket var oklart

Inget jag ser om
Citera
2026-08-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollemik
Jag med! När T satt och signerade böckerna mot slutet förstod jag direkt att det inte var färdigt. För min del hade det gärna fått vara Pers son, nu kändes det bara smetigt med "olyckan"..
Antar att det behövdes för att kunna få fler säsonger, men vad fan !

Uppslag inför säsong 2:

Pers son har nu kört ihjäl pga att Per trott att han varit mördaren. Per kommer nu aldrig förlåta Tobias. Och Tobias har nu indirekt två döda på sitt samvete

Rune fick ändå rätt i att Tobias var mördaren. Blir dock svårt att få sin polisbricka tillbaka efter man planterat bevis. Jag tror att han på något sätt kommer få reda på att Tobias ändå kan vara mördaren och köra privatspaning.

Rune har fortfarande nyckelknippan till Tobias och Malins hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in