Citat:
Ursprungligen postat av
chesterflash
Att tillåta att privata företag som Tinder ska få tillgång till brottsregistret är en slippery slope.
Om det normaliseras att ALLA som onlinedejtar i Sverige ska kunna visa en "verifierad ✅" profil, så kommer det att förekomma fall då personer även IRL ombeds att visa att man är verifierad.
"Det var kul att träffa dig på det här bröllopet. Vi kanske kan ses igen. Kan jag lägga till dig på en dejtingapp sen bara? Vilken som helst. Du har väl en profil?"
Kanske att dejtingapparna börjar marknadsföra sig i stil med "Ha en profil hos oss så du kan visa att du är en reko person att dejta. Tinder: Vi håller dig trygg i Sverige". Frivilligt att vara med, såklart! ......... Du är väl med?
Och vips så är "frivilligt" Lexbase tillbaka, i alla fall när det kommer till dejting mellan privatpersoner och att förhindra våld i nära relationer. Fördelen, förutom att det begränsar till vissa brott, är att det skulle gå efter polisens brottsregister (ej evighetsregister) och att man enligt Moderaternas uttalande eventuellt ska kunna ansöka om "avregistrering" efter tidigast 3 år.
"”Relationer inleds allt oftare via en app eller på nätet och den du träffar första gången kan vi visa sig vara någon helt annan än du trodde – i värsta fall en förövare. Moderaterna vill därför göra det enklare att kontrollera den du bestämmer träff med.”
De spelar på kvinnors dejtingkänslor för att vinna röster när allt handlar egentligen om att få företag att tjäna pengar mer. Ju fler register desto mer kan företag rättfärdiga kontrollverksamhet som de kan tjäna pengar på.
Om något så vill kvinnor ha badboys, de gillar bara sedan att skylla på mannens bakgrund efter att han dumpat henne.
Har Sverige ett problem med grova brottslingar som fått toppositioner och sen begår grova brott?
Svaret är nej.
Alla fall där kvinnor blir mördade så vet de redan att mannen är mentalt instabil eller tungt kriminell.
& till idioten i tråden som skriker att det är "vänstern" som är problemet med det här när gunnar strömmer & co öppet stöttat lexbase etc. Du är korkad.
"M vill också ge dejtingappar bättre möjligheter att utföra bakgrundskontroller." - Bara det här är sjukt, regering som öppnar för att sälja vår persondata till amerikanska bolag..
Varför öppnar vi då inte upp att dejtingappar ska få tillgång till läkarjournaler. Det är väl intressantare, om personen på andra sidan har en könssjukdom, HIV eller är bipolär och går på antidreppresiva?
Jag kunde bry mig mindre om de är dömda för något.
Bland unga kvinnor (18–24 år) får cirka 10 procent av de antidepressiva utskrivet.
Det vill jag veta mer om.