2026-08-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=04bd1821c43ea5d80e912d148013be30

Here we go again. De fullständigt skiter i gdpr och här ännu ett tydligt bevis. Hade inte regeringen lovat EU-kommissionen att komma till bukt med dessa register? Eller hur går detta ens i linje med tidigare förslag om grundlagsändring som de drog tillbaka?
Istället vill man nu införa ett statligt register och ännu fler register och kontroller.

Det är därför politik spelar roll och vem du röstar på i detta val. Ska du rösta och propagera för tidö, så kom inte in här och gråt hur dålig lexbase är. För du är då en del av problemet.

Håller med, Moderaterna och SD går i bräschen för att avskaffa den personliga integriteten. Sökbara registren, mer kameraövervakning är idioti man hör från dessa svin. De skiter fullständigt i kvinnor och människor i utsatta områden, deras enda intresse är att skapa en stat där den personliga integriteten upphört.

"Den med rent mjöl i påsen har inget att vara rädd för". Är väl deras grundläggande argument.
Citera
2026-08-15, 15:31
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=04bd1821c43ea5d80e912d148013be30

Here we go again. De fullständigt skiter i gdpr och här ännu ett tydligt bevis. Hade inte regeringen lovat EU-kommissionen att komma till bukt med dessa register? Eller hur går detta ens i linje med tidigare förslag om grundlagsändring som de drog tillbaka?
Istället vill man nu införa ett statligt register och ännu fler register och kontroller.

Det är därför politik spelar roll och vem du röstar på i detta val. Ska du rösta och propagera för tidö, så kom inte in här och gråt hur dålig lexbase är. För du är då en del av problemet.
Det lär dom aldrig få igenom. Som valpropaganda låter det väl bra och ”rätt i tiden”
Citera
2026-08-15, 15:35
Medlem
Att tillåta att privata företag som Tinder ska få tillgång till brottsregistret är en slippery slope.

Om det normaliseras att ALLA som onlinedejtar i Sverige ska kunna visa en "verifierad ✅" profil, så kommer det att förekomma fall då personer även IRL ombeds att visa att man är verifierad.

"Det var kul att träffa dig på det här bröllopet. Vi kanske kan ses igen. Kan jag lägga till dig på en dejtingapp sen bara? Vilken som helst. Du har väl en profil?"

Kanske att dejtingapparna börjar marknadsföra sig i stil med "Ha en profil hos oss så du kan visa att du är en reko person att dejta. Tinder: Vi håller dig trygg i Sverige". Frivilligt att vara med, såklart! ......... Du är väl med?

Och vips så är "frivilligt" Lexbase tillbaka, i alla fall när det kommer till dejting mellan privatpersoner och att förhindra våld i nära relationer. Fördelen, förutom att det begränsar till vissa brott, är att det skulle gå efter polisens brottsregister (ej evighetsregister) och att man enligt Moderaternas uttalande eventuellt ska kunna ansöka om "avregistrering" efter tidigast 3 år.
Citera
2026-08-15, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Det lär dom aldrig få igenom. Som valpropaganda låter det väl bra och ”rätt i tiden”
äntligen en som förstått det är val snart och konstiga vallöften som inte har med verkligheten att göra yttras nu i propaganda syfte, så har det iof varit i alla år jag levt så inget nytt direkt.
Citera
2026-08-15, 15:53
Medlem
Citat:

Det verkar verkligen vara ett desperat försök av moderaterna för att få kvinnliga röster och det är verkligen bristande journalistik att inte påpeka att lexbase precis har fått ett EU förhandsavgörande mot sig just för att de bryter mot GDPR när Linda gör såna idiotiska uttalande.

Inte för att jag är påverkad själv här, men att ge fler företag direkt tillgång till belastningsregistret även om tillgången är begränsad är helt efterbliven idé och det är vidrigt hur de ser en väg runt GDPR genom att göra det frivilligt med hjälp av BankID och jag ser redan framför mig hur det plötsligt kommer kännas som en rätt för kvinnor att få utföra bakgrundskontroller själva på män bara för att de skrivit med någon på en app i 5 minuter.

I värsta fall om ett sådant försök blir verklighet så får vi vända oss till EU igen och anmäla Sverige till EU kommissionen även för detta och hoppas på att EU äntligen tröttnar på Sveriges försök att kringgå deras lagar och förordningar.
Senast redigerad av Tragic315 2026-08-15 kl. 15:56.
Citera
2026-08-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
äntligen en som förstått det är val snart och konstiga vallöften som inte har med verkligheten att göra yttras nu i propaganda syfte, så har det iof varit i alla år jag levt så inget nytt direkt.

Gå och sprid din politiska dynga någon annanstans. Vi fattar, du röstar höger. Vi skiter i vilket parti det är, vi värnar personlig integritet här.

Man kan ju fundera över intelligensen i att rösta på partier som "lovar saker de inte håller utan mest säger". Gör som jag, rösta i soffan.
Citera
2026-08-15, 18:32
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Att tillåta att privata företag som Tinder ska få tillgång till brottsregistret är en slippery slope.

Om det normaliseras att ALLA som onlinedejtar i Sverige ska kunna visa en "verifierad ✅" profil, så kommer det att förekomma fall då personer även IRL ombeds att visa att man är verifierad.

"Det var kul att träffa dig på det här bröllopet. Vi kanske kan ses igen. Kan jag lägga till dig på en dejtingapp sen bara? Vilken som helst. Du har väl en profil?"

Kanske att dejtingapparna börjar marknadsföra sig i stil med "Ha en profil hos oss så du kan visa att du är en reko person att dejta. Tinder: Vi håller dig trygg i Sverige". Frivilligt att vara med, såklart! ......... Du är väl med?

Och vips så är "frivilligt" Lexbase tillbaka, i alla fall när det kommer till dejting mellan privatpersoner och att förhindra våld i nära relationer. Fördelen, förutom att det begränsar till vissa brott, är att det skulle gå efter polisens brottsregister (ej evighetsregister) och att man enligt Moderaternas uttalande eventuellt ska kunna ansöka om "avregistrering" efter tidigast 3 år.

Ja det är nog många mutor som sker bakom stängda lobby dörrar.
Fatta vad pengar dejtingapparna ska tjäna?
Du kommer I realiteten inte kunna dejta ifall du INTE är med på dessa appar!
Citera
2026-08-15, 18:37
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
det här förslaget ligger nog nazi vänster feministerna bakom dock

Haha kanske lätt att tro.
Men detta är ren och skär populism tillsammans med kapitalism!

För går detta igenom så är det privatägda företag som Tinder som kommer tjäna pengar bortom fantasin alltså!

Alla kommer vara tvungen att ha dessa appar. Annars kommer du inte kunna dejta.

Och killar kommer vara tvungen att betala dyra premium avgifter för att ens få dyka upp i flödet!

Så vi snackar miljarder i vinster!
Och bakom stänga lobby dörrar stoppar SD och Moderaterna ner stora mutor från dessa företag!
Citera
2026-08-15, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Håller med, Moderaterna och SD går i bräschen för att avskaffa den personliga integriteten. Sökbara registren, mer kameraövervakning är idioti man hör från dessa svin. De skiter fullständigt i kvinnor och människor i utsatta områden, deras enda intresse är att skapa en stat där den personliga integriteten upphört.

"Den med rent mjöl i påsen har inget att vara rädd för". Är väl deras grundläggande argument.

Som du själv säger, de skiter fullständigt i offren. Offren och kriminaliteten används alltid som ett försvar för att inkräkta i människors privatliv och blottlägga den.
Lika vidrigt när gunnar axen använder samma argument men som själv varit misstänkt för sexuella trakasserier och våld mot sin partner.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Nej GDPR tillåter inte detta. Finns redan en Eu-dom mot Lettland som hade ett statligt register över fortkörare. Men det är inte första gången vi får höra detta. SD har också gapat länge efter ett statligt register som ska ersätta de privata. Dessa partier har motsatt sig all begränsning av databaserna och vill tvärtom se en utökning. Så nej det är inte bara ett "valfläsk" eller "valpropoganda". Dessa frågor verkar ligga högern nära och får de chansen kommer det bli verklighet.

Vem ska stoppa de? Imy? Tillåt mig skratta.

Det kommer behövas en ny Gdprwarrior som driver det hela vägen till EU igen och det vet vi nu av erfarenhet tar flera år. Så det enkla vägen är att bara inte rösta på dessa clowner.

Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Det verkar verkligen vara ett desperat försök av moderaterna för att få kvinnliga röster och det är verkligen bristande journalistik att inte påpeka att lexbase precis har fått ett EU förhandsavgörande mot sig just för att de bryter mot GDPR när Linda gör såna idiotiska uttalande.

Inte för att jag är påverkad själv här, men att ge fler företag direkt tillgång till belastningsregistret även om tillgången är begränsad är helt efterbliven idé och det är vidrigt hur de ser en väg runt GDPR genom att göra det frivilligt med hjälp av BankID och jag ser redan framför mig hur det plötsligt kommer kännas som en rätt för kvinnor att få utföra bakgrundskontroller själva på män bara för att de skrivit med någon på en app i 5 minuter.

I värsta fall om ett sådant försök blir verklighet så får vi vända oss till EU igen och anmäla Sverige till EU kommissionen även för detta och hoppas på att EU äntligen tröttnar på Sveriges försök att kringgå deras lagar och förordningar.

Ja de kommer försöka runda gdpr och eu-domen till "legitima bakgrundskontroller av belastningsregister" istället för en databas som lexbase. De vill verkligen göra det värre än vad vi redan har det. Förvånar mig inte att man genom ett enkelt bankid ska behöva legitimera sig för att visa att man är "fläckfri" i samhället.
Citera
2026-08-16, 00:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Gå och sprid din politiska dynga någon annanstans. Vi fattar, du röstar höger. Vi skiter i vilket parti det är, vi värnar personlig integritet här.

Man kan ju fundera över intelligensen i att rösta på partier som "lovar saker de inte håller utan mest säger". Gör som jag, rösta i soffan.
jasså du snackar i pluralform nu med, vilka representerar du?

Du har fö ingen anning om vad jag röstar och det ska du skita i din lilla kommunist
Citera
2026-08-16, 08:52
Avstängd

Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash

"”Relationer inleds allt oftare via en app eller på nätet och den du träffar första gången kan vi visa sig vara någon helt annan än du trodde – i värsta fall en förövare. Moderaterna vill därför göra det enklare att kontrollera den du bestämmer träff med.”

De spelar på kvinnors dejtingkänslor för att vinna röster när allt handlar egentligen om att få företag att tjäna pengar mer. Ju fler register desto mer kan företag rättfärdiga kontrollverksamhet som de kan tjäna pengar på.
Om något så vill kvinnor ha badboys, de gillar bara sedan att skylla på mannens bakgrund efter att han dumpat henne.

Har Sverige ett problem med grova brottslingar som fått toppositioner och sen begår grova brott?
Svaret är nej.
Alla fall där kvinnor blir mördade så vet de redan att mannen är mentalt instabil eller tungt kriminell.

& till idioten i tråden som skriker att det är "vänstern" som är problemet med det här när gunnar strömmer & co öppet stöttat lexbase etc. Du är korkad.

"M vill också ge dejtingappar bättre möjligheter att utföra bakgrundskontroller." - Bara det här är sjukt, regering som öppnar för att sälja vår persondata till amerikanska bolag..
Varför öppnar vi då inte upp att dejtingappar ska få tillgång till läkarjournaler. Det är väl intressantare, om personen på andra sidan har en könssjukdom, HIV eller är bipolär och går på antidreppresiva?
Jag kunde bry mig mindre om de är dömda för något.

Bland unga kvinnor (18–24 år) får cirka 10 procent av de antidepressiva utskrivet.
Det vill jag veta mer om.
Senast redigerad av BlackRockInc 2026-08-16 kl. 09:00.
Citera
2026-08-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Om något så vill kvinnor ha badboys, de gillar bara sedan att skylla på mannens bakgrund efter att han dumpat henne.

Alla fall där kvinnor blir mördade så vet de redan att mannen är mentalt instabil eller tungt kriminell.

Det är väl intressantare, om personen på andra sidan har en könssjukdom, HIV eller är bipolär och går på antidreppresiva? Jag kunde bry mig mindre om de är dömda för något.

Du har en väldigt förvrängd världsbild som skvallrar om att du spenderat mycket tid bakom skärmen, och på skumma forum. Du pratar också från den privilegierade positionen att som man aldrig riktigt behöva oroa dig för om din dejt eller partner ska skada dig eller dina barn fysiskt eller sexuellt, vilket statistiskt sett är relativt vanligt för kvinnor. Du verkar inte ha sympatin att förstå situationen från andra sidan.

Det är legitimt att som kvinna (även som man, men kvinnor i synnerhet) vilja kunna kontrollera vilken partner man släpper in i sitt hem. Det är dock inte förenligt med GDPR och någon som helst personlig integritet och bör inte vara möjligt. Att du målar upp en nidbild av andra sidan i frågan är bara löjligt och skadar argumentet att GDPR ska ha företräde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in