2026-08-15, 19:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Människor tror på fri vilja eftersom hjärnan upplever en direkt koppling mellan medvetna tankar och handlingar. Detta skapar en stark psykologisk illusion av kontroll. Evolutionspsykologin visar att denna känsla är djupt inrotad eftersom den hjälper oss att lära oss av misstag, samarbeta i samhällen och ta ansvar för våra handlingar.

Psykologiska och kognitiva orsaker: Hjärnan är expert på att hitta orsaker till det som händer. När du bestämmer dig för att dricka vatten och sedan dricker, kopplar du ihop tanken med handlingen. Du känner inte till alla dolda processer bakom beslutet.

Inre reflektion: Vi kan väga olika val mot varandra i tanken. Denna mentala process gör att det känns som om vi kan välja fritt, oavsett vad som styr i bakgrunden.
Men vad styr egentligen i bakgrunden?

Det finns undersökningar, om att vi tar beslut innan vi är medvetna om det, men hjärnan är vi också, hur tar den besluten? När vi reagerar automatiskt, är det inte en medveten handling. Många vill koppla ihop medvetande med de beslut vi tar. Att det är medvetandet som bestämmer. Men ofta är det bara information om vilka beslut vi(hjärnan) redan tagit. Den lever liksom sitt eget liv inom oss.

Men genom sammankopplingen mellan medvetandet och hjärnan, kan den(vi) ta beslut. Men hur gör den det?
Citera
2026-08-15, 19:41
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Människor tror på fri vilja eftersom hjärnan upplever en direkt koppling mellan medvetna tankar och handlingar. Detta skapar en stark psykologisk illusion av kontroll. Evolutionspsykologin visar att denna känsla är djupt inrotad eftersom den hjälper oss att lära oss av misstag, samarbeta i samhällen och ta ansvar för våra handlingar.

Psykologiska och kognitiva orsaker: Hjärnan är expert på att hitta orsaker till det som händer. När du bestämmer dig för att dricka vatten och sedan dricker, kopplar du ihop tanken med handlingen. Du känner inte till alla dolda processer bakom beslutet.

Inre reflektion: Vi kan väga olika val mot varandra i tanken. Denna mentala process gör att det känns som om vi kan välja fritt, oavsett vad som styr i bakgrunden.
Varför skulle Ockham's rakkniv vara fel här? Att det enkelt psykologiskt förklarliga är det rätta. Det behöver då inte vara någon avancerad mekanisk logik som styr alla handlingar.
Citera
2026-08-15, 19:49
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men vad styr egentligen i bakgrunden?

Det finns undersökningar, om att vi tar beslut innan vi är medvetna om det, men hjärnan är vi också, hur tar den besluten? När vi reagerar automatiskt, är det inte en medveten handling. Många vill koppla ihop medvetande med de beslut vi tar. Att det är medvetandet som bestämmer. Men ofta är det bara information om vilka beslut vi(hjärnan) redan tagit. Den lever liksom sitt eget liv inom oss.

Men genom sammankopplingen mellan medvetandet och hjärnan, kan den(vi) ta beslut. Men hur gör den det?

Svaret måste väl vara att alla våra val styrs av ett samspel mellan hjärnans interna processer och vår yttre omgivning. Sen spelar det roll hur man definierar fri vilja, ser man det som kompatibilisterna och har Dennetts syn dvs att vi är våra hjärnor så kan man ju säga att vi har fri vilja men väljer man hård determinism så menar man att allt i universum inklusive våra hjärnor styrs av orsaker och verkan.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Varför skulle Ockham's rakkniv vara fel här? Att det enkelt psykologiskt förklarliga är det rätta. Det behöver då inte vara någon avancerad mekanisk logik som styr alla handlingar.

Det var en AI text kompis, det är inte mig du ska hacka på. Som jag skrev till encarte ovan så beror det på hur man definierar fri vilja.
Citera
2026-08-15, 20:07
Medlem
Citat:
Det här är dina inlägg till mig sista tiden. Inte nått vettigt bara anklagelser att jag skulle anse saker. Helt utanför ämnet dessutom. Sen påstår du att du inte gjort det. Eller menar du att du inte skrivit det?
Det där är bara jag som tvingas återupprepa mig eftersom du vägrar ta in vad jag skriver. Det är du som spammar tråden med inlägg som inte har med tråden att göra genom att vägra ge dig när jag vill sätta punkt.

Om du svarar på detta inlägg så kommer du med ännu ett meninslöst inlägg som inte har med någonting att göra på grund av att du inte lyckas förstå vad jag faktiskt skriver.
Citera
2026-08-15, 20:14
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:

Det var en AI text kompis, det är inte mig du ska hacka på. Som jag skrev till encarte ovan så beror det på hur man definierar fri vilja.

Kod:
  Använd detta när ni citerar en AI, det gör att ni slipper lura andra att det är er egen text.  
Citera
2026-08-15, 21:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det där är bara jag som tvingas återupprepa mig eftersom du vägrar ta in vad jag skriver. Det är du som spammar tråden med inlägg som inte har med tråden att göra genom att vägra ge dig när jag vill sätta punkt.

Om du svarar på detta inlägg så kommer du med ännu ett meninslöst inlägg som inte har med någonting att göra på grund av att du inte lyckas förstå vad jag faktiskt skriver.
Asså, ärligt talat är ni två i samma klass om det. Förstår du ens att "ta in" eller "förstå" inte är samma sak som att "hålla med"? Det verkar iaf inte så!

Och du, fri vilja finns förstås. Använd den väl.
Citera
2026-08-15, 21:21
Medlem
Jag tror att allt är förutbestämt, så fri vilja är en illusion.

För att bli lite mer konkret så tror jag att dåtiden, nuet, och framtiden existerar samtidigt. På samma sätt som rummet (universums fysiska 3D form) är begränsat och "redan finns där" så tror jag även att det är samma med tiden , den fjärde dimensionen.

Allt som någonsin har funnits, finns nu, och kommer att finnas existerar samtidigt. Precis som en bok är färdigskriven, men vi ser bara sida för sida, rad för rad, ord för ord, bokstav för bokstav.
Citera
2026-08-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Asså, ärligt talat är ni två i samma klass om det. Förstår du ens att "ta in" eller "förstå" inte är samma sak som att "hålla med"? Det verkar iaf inte så!

Och du, fri vilja finns förstås. Använd den väl.
Som vanligt kommenterar du utan att hänga med i vad som skrivs, för annars hade du förstått att jag menade just "ta in" och inte "hålla med".

"Fri vilja finns förstås" är ungefär så så långt som din argumentation för denna egenskap sträcker sig. Jag tänker inte fråga vad du har för belägg för detta påstående för jag vet att du inte har några. För dig räcker det att vilja att saker ska förhålla sig på ett visst sätt för att du ska vara säker på att de förhåller sig på detta sätt. Det är så hela din världsbild är uppbyggd.
Citera
2026-08-15, 21:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Svaret måste väl vara att alla våra val styrs av ett samspel mellan hjärnans interna processer och vår yttre omgivning. Sen spelar det roll hur man definierar fri vilja, ser man det som kompatibilisterna och har Dennetts syn dvs att vi är våra hjärnor så kan man ju säga att vi har fri vilja men väljer man hård determinism så menar man att allt i universum inklusive våra hjärnor styrs av orsaker och verkan.
Du menar att vi inte är våra hjärnor? Men då är du väl tillbaka till de som menar att det är vårat medvetande som är vi, upplevelsen som skapas av hjärnan. En form av dualism. Vi och vår hjärna, trots att det är i hjärnan allting sker.
Citera
2026-08-15, 22:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...

Förklara då hur det tvingade dig att påstå att jag förnekade evolutionsteorin? En ren lögn, bara tagen ur luften som du "tvingades" vräka ur dig. Var det för att sätta punkt. Inte ens nu när jag citerat dig, kan du sätta punkt.

Menar du att jag bara ska ta emot dina lögner utan att försvara mig. Är du så dum.
Citera
2026-08-15, 22:22
Medlem
Bilderberg78s avatar
Nu börjar det bli ordning igen i tråden. Att folk sätter mot allt BS alltså.
Citera
2026-08-15, 23:41
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Kod:
  Använd detta när ni citerar en AI, det gör att ni slipper lura andra att det är er egen text.  

Bra tips Bilderbergaren 👍

Citat:
Du menar att vi inte är våra hjärnor? Men då är du väl tillbaka till de som menar att det är vårat medvetande som är vi, upplevelsen som skapas av hjärnan. En form av dualism. Vi och vår hjärna, trots att det är i hjärnan allting sker.

Hjärnan skapar medvetandet men fri vilja kan ändå vara en illusion. Många forskare tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in