2026-08-15, 22:39
Medlem
Syftar på att Elon Musk många ggr sagt han har Aspergers

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vad är Elon?
Citera
2026-08-15, 22:40
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Han visste polisen sökte 44-45 och hade tagit höjd för ett gripande bla genom att ta bort sin "konst"
Förvisso, men samtidigt hade han ju bilder på skiten i sin dator. Så det kan lika gärna ha varit att han behövde cash och sålde åbäket. Min erfarenhet av autister, inte minst mig själv, är att vi är rätt praktiska (eller bekväma om du så vill) kring lösningar på de problem ingen annan än vi tycks ha ibland.

Jag ser det som osannolikt att han skulle ha justerat valet av skor mer än eventuellt under den närmsta tiden efter morden, men som med mycket annat tror jag att man efter 20 år lever med en viss distans till det som man vet en dag kan komma att bita en i arslet -- oavsett om det är något så groteskt som ett brutalt dubbelmord man hittills gått fri från juridisk skuld för.

Han verkar inte ha ägnat sig åt någon överdriven "damage control", jag gissar som sagt att han precis som Daniel Nyqvist efter en viss tid återgick till det vanliga lunket hur sjukt det än kan tyckas vara. Dessutom tyder väl ingenting på att han fått vetskap om att polisen fått DNA-träff och därför skulle gripa honom? Eller slogs det upp stort i tidningarna veckan innan han greps, typ? Dåligt uppdaterad kring medieskriverierna om fallet.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-08-15 kl. 22:43.
Citera
2026-08-15, 22:42
Medlem
Är det bara för mig som länken till FUP inte funkar? Funkade igår men inte nu :-(
Citera
2026-08-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Förvisso, men samtidigt hade han ju bilder på skiten i sin dator. Så det kan lika gärna ha varit att han behövde cash och sålde åbäket. Min erfarenhet av autister, inte minst mig själv, är att vi är rätt praktiska (eller bekväma om du så vill) kring lösningar på de problem ingen annan än vi tycks ha ibland.

Jag ser det som osannolikt att han skulle ha justerat valet av skor mer än eventuellt under den närmsta tiden efter morden, men som med mycket annat tror jag att man efter 20 år lever med en viss distans till det som man vet en dag kan komma att bita en i arslet -- oavsett om det är något så groteskt som ett brutalt dubbelmord man hittills gått fri från juridisk skuld för.

Han verkar inte ha ägnat sig åt någon överdriven "damage control", jag gissar som sagt att han precis som Daniel Nyqvist efter en viss tid återgick till det vanliga lunket hur sjukt det än kan tyckas vara. Dessutom tyder väl ingenting på att han fått vetskap om att polisen fått DNA-träff och därför skulle gripa honom? Eller slogs det upp stort i tidningarna veckan innan han greps, typ? Dåligt uppdaterad kring medieskriverierna om fallet.

redan 2019 fanns denna artikel på svt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nytt-hopp-att-losa-dubbelmordet-i-brattas
Citera
2026-08-15, 22:44
Medlem
Arnolfos avatar
Att titta in i någons hem är som att lyfta på motorhuven till någons inre. Johans lägenhet är strukturerad, och funktionell. Var sak på sin plats vilket skapar trygghet.
I övrigt är det tillslutet, själlöst och oinspirerat. Nästan allt är ifrån Ikea -"för det är där man köper möbler". Inga spännande secondhandfynd här inte. Inga minnen ifrån hans liv pryder väggarna. Tavlorna tyder på en omogen närmast barnslig person. Trots den osmakliga inredningen får jag endå en känsla av att han är ganska nöjd, lagt ner en del tid och anser sig ha lyckats med utformningen.
Kan garantera att det inte har blivit något göka i den där lägenheten. (Sid1597, 1610)
Senast redigerad av Arnolfo 2026-08-15 kl. 22:48. Anledning: Stavfel
Citera
2026-08-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Den korrekta medicinska termen är Antisocialt personlighetssyndrom (ASPD)

Exakt!
Citera
2026-08-15, 22:47
Medlem
Bra poänger av dig, och hedrar dig hur du beskriver dig själv. Jag vill understryka att många människor inom spektrumet är synnerligen framgångsrika, fredliga och vänliga. Man brukar säga att människor med autism är mer at risk att råka ut för brott än själv begå brott.

Men tror dock han "var beredd" efter lagändringen.

Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars

Citera
2026-08-15, 22:50
Medlem
haha, komisk avslutning på bra analys

Citat:
Ursprungligen postat av Arnolfo
Att titta in i någons hem är som att lyfta på motorhuven till någons inre. Johans lägenhet är strukturerad, och funktionell. Var sak på sin plats vilket skapar trygghet.
I övrigt är det tillslutet, själlöst och oinspirerat. Nästan allt är ifrån Ikea -"för det är där man köper möbler". Inga spännande secondhandfynd här inte. Inga minnen ifrån hans liv pryder väggarna. Tavlorna tyder på en omogen närmast barnslig person. Trots den osmakliga inredningen får jag endå en känsla av att han är ganska nöjd, lagt ner en del tid och anser sig ha lyckats med utformningen.
Kan garantera att det inte har blivit något göka i den där lägenheten. (Sid1597, 1610)
Citera
2026-08-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Ja, det är inte ovanligt att en dotter är inblandad i mord på fädrar nuförtiden....
Hade Tors andra dotter någon man eller sambo? I så fall skulle ju han också kunnat bli berörd och haft synpunkter på detta att bara Barbro var utsedd som arvtagare till gården.
Citera
2026-08-15, 22:52
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
redan 2019 fanns denna artikel på svt https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nytt-hopp-att-losa-dubbelmordet-i-brattas
Ja, att man pratat om DNA-släktforskning som metod för att lösa uppmärksammade fall, däribland Brattås-morden, känner jag till. Jag menade mer att om det publicerats något om att "polisen tar nya tag i utredningen om Brattås med DNA-släktforskning" i början av året, som det gjordes i dubbelmordet i Linköping, kan jag föreställa mig att han vidtog vissa "städ-åtgärder" för han kanske insåg att snuten kunde komma närsomhelst nu.

Men jag gissar som sagt att han inte gjort några egentliga ansträngningar för att dölja saker och ting för någon, inte minst eftersom han ju helt verkar sakna dragning till en kriminell livsstil (även där liksom Daniel Nyqvist) och det "enda" han egentligen har att dölja från världen för att undvika att bli inlåst är denna isolerade händelse.

"Städning" hade varit mer troligt om han utöver dessa två mord ägnade sig åt annan brottslighet, men å andra sidan brukar ingen som inte har åkt fast tänka så mycket på det där förrän man sitter på stationen. Dessutom hade han sannolikt fastnat i något av de många "nät" gärningsmän fångas upp i på grund av tidigare avtryck i de olika registren.

Tack för länken förresten!
Citera
2026-08-15, 22:55
Medlem
Grevens sammanfattningar - del 6
Uppdaterad: 15 augusti 2026 kl 22:55
Domstol från och med åtalet 7 augusti
Domstol: Ångermanlands tingsrätt
Målnummer: B 1029-26
Försvarare: Advokat Johan Lavås
Åklagare: Hanna Flordal

Mord 2005-05-31 13:00 -- 2005-06-02 14:32 Brattås 115, Härnösand

Domstolsdokument:

Stämningsansökan 7 augusti 2026:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf
(Credd: upplysa)

FUP - förundersökningsprotokoll:

Alternativ 1:
https://gofile.io/d/3fZmCoGS
(Credd: mjayz)
Alternativ 2: (tycks vara borttagen för tillfället)
https://gofile.io/d/l7XaiaOO
(Credd: Foerhued)

Tack till Foerhued, som var den första att ladda upp FUP i tråden.

Fredag 7 augusti - dagen för åtalet

Åklagaren:
- Åklagaren väcker åtal mot MGM.
- 4 rättegångsdagar med preliminär start 17 augusti.

- "Efter slutförd förundersökning anser jag det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal för två fall av mord och min bedömning är att bevisläget är gott".
- "Det är en sammantagen bedömning av brottsplatsundersökningen, forensiska analyser och rättsmedicinska utredningen".

- Av åtalet framgår att polisen tagit en rad teknisk bevisning i beslag från den misstänkte. Bland annat datorer, mobiltelefoner, USB-minnen, hårddiskar, Ipods, anteckningsbok, minneskort, kameror och spelserver.

- Ingen känd motivbild, enligt åklagaren.
- Ingen känd koppling/relation mellan MGM och BO.
- Det enda säkrade DNA-spåret från MGM säkrades från Gerds nylonstrumpbyxor
- Det finns ingen bevisning som säkrats från mannen i bostaden ( beslagna telefoner, datorer etc ), som visar att han är mördaren, enligt åklagaren.

MGM:s inställning:
- I häktet skriver MGM på två brev om mordet, som han lämnar till förhörsledaren.
- Där skriver han hur han "blivit vittne till mordet" på Gerd.
- Han skriver att en man springer efter kvinnan på gårdsplanen och slår henne i huvudet med en yxa. Själv är han då 20 meter ifrån.
- När han blir upptäckt av en för honom okänd GM blir han beordrad att släpa in kvinnan i ladan.
- Enligt MGM var Gerd död när han drog in henne i ladan.
- MGM nekar till ha något med brottsoffrens död att göra
- MGM menar att han kortvarigt har hanterar Gerds kropp på platsen.
- MGM säger sig ha varit på platsen "av en slump", och att han inte har någon koppling till brottsoffren eller platsen.

Försvarsadvokat Johan Lavås:
- "Bevisningen håller inte måttet".
- "Att MGM:s DNA finns där har han lämnat en förklaring till, det är det ingen som ifrågasätter".
- "Det är en synnerligen omfattande utredning, men det finns inget i den som ger motiv eller binder min klient till något annat än att han hanterat kroppen."
- Försvaret kommer att kalla sina egna vittnen under huvudförhandlingen, som ska få berätta om den misstänktes person.
- "Vi vill visa en så fullständig bild som möjligt av hans bakgrund, intressen och hur han levt både före och efter den här händelsen".

Rättegångsdagarna:

Måndag 17 augusti:
- Rättegången startar
- Huvudförhandlingen startar kl 09.00 i tingsrättens lokaler, Backgränd 9 i Härnösand.
- Sakframställan ( ca 2 timmar), förhör med målsägandena (ca 2-3 timmar).

Fredag 21 augusti:
- Förhör med misstänkt (ca 2-3 timmar) och vittnen (ca 2 timmar).

Måndag 24 augusti:
- Syn på brottsplatsen

Onsdag 26 augusti:
- Huvudförhandlingens sista dag
- Personalia och plädering.
Citera
2026-08-15, 22:55
Medlem
Filur99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar - del 2
Uppdaterad: 15 augusti 2026, kl 02:30

FUP (förundersökningsprotokoll)

Alternativ 1:
https://gofile.io/d/l7XaiaOO
(Credd: Foerhued)

Skicka gärna flera alternativa länkar om du har laddat upp FUP:en på annan host/sida, så lägger jag till länkarna här!

Länken till FUP verkar inte funka längre 😢 Eller är det bara jag som har problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in