2026-08-15, 22:11
Medlem
Det är bättre att det inte är så många partier i riksdagen. Det blir väldigt rörigt och svårt att få igenom sin politik med så många olika viljor.

Folkpartiet vet inte ens vad de själva vill så varför kasta bort sin röst på ett sådant skitparti?
Dessutom om de åker ut så är din röst i toaletten.
Rent strategiskt är det bättre att rösta på det näst största partiet i riksdagen. Skulle alla som röstar på folkpartiet lägga sina röster på SD så är det fortfarande ungefär samma mandat som Tidö-gänget erhåller.

Det finns alltså ingen vinning att försöka med konstgjord andning på ett dött parti.
Citera
2026-08-15, 22:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Kort fråga:
Jag sympatiserar med Tidö-partierna. I vanliga fall skulle jag inte lägga min röst på L. Frågan är om det är värt ”risken” att lägga sin (taltik-) röst på L för att dom ska komma över 4% i valet. Åker dom ut lät det ju bli en ren vänster/miljömuppsregering eftersom att Sossarna gör vad som helst för att få sitta vid makten.

Hur tänker du ? Är du beredd att offra din röst även om dom inte når 4% ?
Ja, jag kommer att rösta på L trots att jag hatar det skitpartiet. Allt för att Tidö ska få en mandatperiod till.
Citera
2026-08-15, 22:22
Medlem
feinsteins avatar
Nej! I de flesta undersökningar på senaste tiden har L legat under 2% och då är det nog redan en hel del av de som säger att de ska rösta på dem i mätningarna som redan är stödröstare, så det är färre väljare som behöver ändra sig för att få ner L till 0% än att få upp dem till 4%.

Åker L ut med under 1% kan Tidö fortfarande vinna eller åtminstone vara så starka att man förhindrar en ren-vänsterregering med S-V-Mp. Men hamnar L på 3,9% är det så extremt många bortkastade röster att vänstern kan härja helt fritt utan att ens behöva ta stöd av C.
Citera
2026-08-15, 22:39
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Nej, nej, nej. Liberalerna har gång på gång visat att de inte är att lita på. De få liberaler som är vettiga borde engagera sig inom något av de övriga Tidöpartierna. Om högersidan ska organisera en stödkampanj för att rösta på L så finns bara risken att de hamnar precis under 4%. Bättre att uppmana borgerliga väljare att lämna det sjunkande skeppet.
Citera
2026-08-15, 22:54
Avstängd
Citat:
Kort fråga:
Jag sympatiserar med Tidö-partierna. I vanliga fall skulle jag inte lägga min röst på L. Frågan är om det är värt ”risken” att lägga sin (taltik-) röst på L för att dom ska komma över 4% i valet. Åker dom ut lät det ju bli en ren vänster/miljömuppsregering eftersom att Sossarna gör vad som helst för att få sitta vid makten.

Att "rösta" är vuxenvärldens svar på att skriva brev till Jultomten...

Wallenbergssfären bryr sig inte om hur du "röstar" särskilt så länge du gör det på partiet åttaklövern
Citera
2026-08-15, 23:03
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Kort fråga:

Nej. Slösa inte bort din röst på L. Bättre att lägga din röst på M Kd eller SD. Då det ju är kört för L. Att taktik rösta på L är ju idiotiskt då ditt igentliga parti förlorar en röst.
Senast redigerad av Eurodisco 2026-08-15 kl. 23:06.
Citera
2026-08-15, 23:05
Medlem
Kommer ej L in har Tidö ingen chans. En röst på Tidö-partierna blir då helt bortkastad.
Citera
2026-08-15, 23:08
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Kommer ej L in har Tidö ingen chans. En röst på Tidö-partierna blir då helt bortkastad.
Det är ju rent trams det du skriver. Eller så förstår du inte hur ett val i Sverige fungerar
Citera
2026-08-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Det är ju rent trams det du skriver. Eller så förstår du inte hur ett val i Sverige fungerar

Det fungerar så att Tidö behöver en riksdagsmajoritet för att bilda regering. Det får de ej ihop utan L.
Citera
2026-08-15, 23:10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Kort fråga:

Frågan är om SD:s och moderaternas väljare är beredda att göra detta, för det har onekligen sina risker!

M kommer troligen ändå att minska, i så fall för fjärde valet i rad. Detta kanske händer även om ingen av deras väljare väljer att stödrösta på L.
Vad gäller SD så kommer troligen även de att minska, åtminstone om många av deras väljare får för sig att stödrösta på L.

Tänk om eventuella stödröster gör att L hamnar runt 3,6-3,8 %, och både M och SD också minskar pga bortkastade stödröster! Vilken fiasko för Tidö-laget i så fall...
Citera
2026-08-15, 23:42
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco

Om L åker ur och M, KD och SD får siffror i nivå med förra valet, då kommer inte dessa tre partier att kunna samla en riksdagsmajoritet, och då är det över för Tidö-laget.

Förstår du nu hur ett val i Sverige fungerar?
Citera
2026-08-15, 23:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låt L falla. De är ett tidöparti men ändå den mest udda fågeln i gruppen så skulle säga att din röst gör mer nytta på något av de andra tre.
Skulle gärna se att L landar på så få röster det bara går för att inte tidö ska tappa onödigt många.

AfS eller ÖP är inte heller ens i närheten av 4% så skit i dem också, helt bortkastad röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in