2026-08-15, 21:37
Medlem
AndersPersson99s avatar
Hörde uttrycket men förstod inte vad som avsågs. Vad menas egentligen med "dålig kvinnosyn"?
Citera
2026-08-15, 21:45
Medlem
HBTKuks avatar
Beror på vem du frågar. I vissa länder har de en självklar kvinnosyn som vi i Svärje skulle uppfatta som förkastlig.
Citera
2026-08-15, 21:52
Medlem
Det är att du uttrycker dig att tjocka kvinnor inte är så trevligt att titta på eller dejta.
Att kvinnor pratar för mycket och jobbar dåligt.
Kort o gott en åsikt i negativ bemärkelse om kvinnor.
Allt detta är dålig kvinnosyn.

Självklart gäller inte det omvända utan kvinnor kan raljera över din längd, utseende, hur du är i sängen och ditt bankkonto utan problem. Har du åsikter om detta så är även det en dålig kvinnosyn.
Citera
2026-08-15, 21:54
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Hörde uttrycket men förstod inte vad som avsågs. Vad menas egentligen med "dålig kvinnosyn"?

Mitt spontana svar är nog att om du ser kvinnor som likvärdiga medmänniskor på alla plan så har du inte en dålig kvinnosyn.
Citera
2026-08-15, 22:00
Medlem
CBDX534s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Mitt spontana svar är nog att om du ser kvinnor som likvärdiga medmänniskor på alla plan så har du inte en dålig kvinnosyn.
Men tänk om han ser på kvinnor lika lågt som han ser på män? Dåligt på en likvärdigt plan?
Citera
2026-08-15, 22:01
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBDX534
Men tänk om han ser på kvinnor lika lågt som han ser på män? Dåligt på en likvärdigt plan?

Ja då har han en dålig människosyn!
Citera
2026-08-15, 22:05
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBDX534

Då vill jag kalla det dålig människosyn, vilket innebär både dålig kvinno- och manssyn.
Citera
2026-08-15, 22:09
Medlem
CBDX534s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Kan du ge exempel hur du ser du på kvinnor, män och människor eller när de sade det uttrycket?

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja då har han en dålig människosyn!
Instämmer.

Citat:
Då vill jag kalla det dålig människosyn, vilket innebär både dålig kvinno- och manssyn.
Det låter som rimligt.
Citera
2026-08-15, 22:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag ser inte alla människor som likvärdiga och det gör nog ingen. Vi är alla individer.
Ser en vänster-PK-ist en SD:are som likvärdig andra? Ändå är det de som mest svamlar om likvärdighet. Men det gäller bara de som delar deras åsikter. Inga andra.
Citera
2026-08-15, 22:17
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vet du inte det ska du gå om grundskolans samhällskunskap!
Kan du inte svara på TS fråga så behöver du ta grundskolans samhällskunskap från början.
Citera
2026-08-15, 22:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag ser inte alla människor som likvärdiga och det gör nog ingen. Vi är alla individer.
Ser en vänster-PK-ist en SD:are som likvärdig andra? Ändå är det de som mest svamlar om likvärdighet. Men det gäller bara de som delar deras åsikter. Inga andra.

Ja, vi är alla individer, men vad har det med saken att göra?
Man kan ogilla en person, åsikter eller värderingar, men inte heller det är relevant för frågan.
Citera
2026-08-15, 22:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja, vi är alla individer, men vad har det med saken att göra?
Man kan ogilla en person, åsikter eller värderingar, men inte heller det är relevant för frågan.
Nej, inte för själva frågan om vad som är en dålig kvinnosyn, vilket verkar kunna vara allt kvinnor anser man inte ska få anse om dem, inte ens om det är sant.

Men kanske när det gäller människosyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in