2026-08-14, 09:34
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

I den mån det finns dolda budskap bör man komma ihåg att de spretar åt alla håll. Bibeln är skriven av stor mängd olika författare som alla hade olika syn på religion. Det finns ingen enhetlig teologi. Titta bara på de 4 evangelierna, hur icke överens författarna är.

Man riskerar också hitta ett dolt budskap där författaren inte ens avsett att ha ett, dvs man hittar på ett själv.

I ett litterärt perspektiv är bibeln inte ens medioker och ur ett informativt är den inte bättre.
Citera
2026-08-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I den mån det finns dolda budskap bör man komma ihåg att de spretar åt alla håll. Bibeln är skriven av stor mängd olika författare som alla hade olika syn på religion. Det finns ingen enhetlig teologi. Titta bara på de 4 evangelierna, hur icke överens författarna är.

Man riskerar också hitta ett dolt budskap där författaren inte ens avsett att ha ett, dvs man hittar på ett själv.

I ett litterärt perspektiv är bibeln inte ens medioker och ur ett informativt är den inte bättre.

Biblen ska läsas och tolkas inom ramen för kyrkan som är dess upphov.
Citera
2026-08-14, 10:04
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Biblen ska läsas och tolkas inom ramen för kyrkan som är dess upphov.

En kyrka som tog egentlig form tusentals och hundratals år efter att författarna skrev texten? Och sedan förändrats och splittrats? Fullständigt trams.
Citera
2026-08-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En kyrka som tog egentlig form tusentals och hundratals år efter att författarna skrev texten? Och sedan förändrats och splittrats? Fullständigt trams.

Kyrkan fanns före Nya Testamentet.
Citera
2026-08-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Te är inte förbjudet. Jag brukar dricka te dagligen, men det är då örtte som jag dricker. Kaffe slutade jag dricka av hälsoskäl. Det finns tillfällen då vin är tillåtet.

Den första versen handlar om dig. Den andra versen handlar om mat. Vi har inga matregler.
Mormels är kända för förbud mot te, kaffe, vin och annat. Du kan säga vad du vill, men dessa uppenbarelser i mormels bok kommer inte från Guds ande.
Citera
2026-08-19, 10:29
Medlem
Citat:
Har du exempel? Jag har läst Bibeln på originalspråk och jag har även läst den på svenska, engelska, lettiska och esperanto. Jag vet ingen översättning som har lyckats översätta inte bara vad som står i originalet, utan missar även andemeningen på många ställen.
Behöver inget exempel, det är vad experterna hävdar.
Citera
2026-08-19, 14:34
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Jesus Kristus grundade den Katolska kyrkan. Det berättas om det i Bibeln, Kyrkans Bok som sammanställdes av den Katolska kyrkan. Kejsare Konstantin grundade ingen kyrka. Han var inte ens katolik. Däremot var hans mor det.

Nej, Jesus grundade inte den katolska kyrkan. Katolikerna följer inte ens Bibeln. Katolska kyrkan grundades långt senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Mormels är kända för förbud mot te, kaffe, vin och annat. Du kan säga vad du vill, men dessa uppenbarelser i mormels bok kommer inte från Guds ande.

Det finns inget som heter Mormels.

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Behöver inget exempel, det är vad experterna hävdar.

Jag är en av experterna och du har ingen aning om vad du pratar om.
Citera
2026-08-19, 16:09
Medlem
Citat:
Nej, Jesus grundade inte den katolska kyrkan. Katolikerna följer inte ens Bibeln. Katolska kyrkan grundades långt senare.

Inte mycket till expert om du inte visste att 2015 års Folkbibel är den som är närmast originalet, seså lämna nu tråden så kan vi vuxna diskutera vidare
Citera
2026-08-19, 18:47
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Inte mycket till expert om du inte visste att 2015 års Folkbibel är den som är närmast originalet, seså lämna nu tråden så kan vi vuxna diskutera vidare

Jag har inte läst 2015 års folkbibel, bara den äldre. Inga svenska översättningar ligger nära originaltexten (det gör inte de engelska heller).

Du har inte haft ett enda rätt hittills, så du får lämna tråden åt oss som är kristna på riktigt.
Citera
2026-08-19, 19:31
Medlem
Citat:

På vilket vid är du expert? Hur leder du detta i bevis?
Citera
2026-08-19, 19:32
Medlem
Citat:
Jag har inte läst 2015 års folkbibel, bara den äldre. Inga svenska översättningar ligger nära originaltexten (det gör inte de engelska heller).

Du har inte haft ett enda rätt hittills, så du får lämna tråden åt oss som är kristna på riktigt.

Vilken översättning ligger enligt din mening närmast originaltexterna?
Citera
2026-08-19, 20:09
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vilken översättning ligger enligt din mening närmast originaltexterna?

Du kan aldrig få nära ursprungstexterna utan att göra det oförståeligt. En del ord har flera betydelser på originalspråk och är beroende av kringliggande ord/meningar för att få korrekt betydelse. Metaforer och liknande är också vanligt förekommande, vilket alltid måste läsas utifrån den tid de skrevs. I nya testamentet är många texter skrivna på ett sätt där det förutsätts att läsarna redan har förståelse på vad som åsyftas. Galaterbrevet finns t.ex. benämning av Guds Israel, vilket är Jesu följare och inte det fysiska Israel.

Olika översättningar översätter en del ord olika, för att kunna göra det förståeligt för oss i modern tid. En del översättningar fokuserar på att det ska vara ett visst flyt/poesi i texten också. Bibeln 2000 har ofta kritiserats för att vara för "neutral" och "torr".
Senast redigerad av Krappfiskarn 2026-08-19 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in