2026-08-15, 18:13
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Är inte det vanligt att dokument blir inaktuella och byts ut? Att den ersattes så sent som 2023 tyder väl snarare på att FHM tagit hänsyn till nyinlärda erfarenheter från den överståndna pandemin?

Eller menar du att det står något graverande i den ursprungliga rapporten som behövde censureras?
Jag har en kopia, så berätta gärna vad som är känsligt, så kan vi diskutera.
Ja, dokument uppdateras. Det är normalt. Det som inte är normalt är att en uppdatering av ett beredskapsunderlag inte hänvisar till sin föregångare, varken i text eller i referenslistan. 2023-versionen har fem referenser. Ingen av dem är 2015 års rapport. Inte en fotnot, inte en bisats, ingenting.

2015-rapporten innehöll konkreta rekommendationer om lagerhållning av skyddsutrustning. Under covid sprang sjukvårdspersonal runt med hockeyhjälmar och overheadfilm som visir mot ett luftburet dödligt virus. Rapporten fanns. Riksdagen hade fått den 2015/16. Ingenting hände.

2023-versionen handlar om vad vi "lärde oss". Den nämner inte att vi visste det redan 2015 och valde att inte agera. 2021 hette det att "vi såg det inte komma".

Det skulle kunna kallas historieförfalskning. Och i så fall har den utförts mitt framför ögonen på valboskapen och sjukvårdspersonalen.
Senast redigerad av Tomtekukar 2026-08-15 kl. 18:17.
Citera
2026-08-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
2015-rapporten innehöll konkreta rekommendationer om lagerhållning av skyddsutrustning. Under covid sprang sjukvårdspersonal runt med hockeyhjälmar och overheadfilm som visir mot ett luftburet dödligt virus.

Haha, ja, det där med OH-film till visir minns jag, vi ombads på vår arbetsplats att skänka sådana till sjukvården. Så skedde också i rätt stor skala, men om de faktiskt användes vet jag inte. De lär ju ha varit tämligen värdelösa ur smittskyddssynpunkt.

En bra rapport som inte togs till vara alls, det är ju en slags skandal, utan tvivel. En pandemi bedömdes väl så osannolik, att inga medel allokerades till detta.
Citera
2026-08-15, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi får tacka alla människor som tog fram det fantastiska vaccinet. 5 sprutor har det blivit och jag är evigt tacksam att alla nära och kära tog vaccinet.

Vaccinmotståndare bör spärras in🥳

Hahaha

Jag tog 0 vaccin
Citera
2026-08-15, 21:44
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Haha, ja, det där med OH-film till visir minns jag, vi ombads på vår arbetsplats att skänka sådana till sjukvården. Så skedde också i rätt stor skala, men om de faktiskt användes vet jag inte. De lär ju ha varit tämligen värdelösa ur smittskyddssynpunkt.

En bra rapport som inte togs till vara alls, det är ju en slags skandal, utan tvivel. En pandemi bedömdes väl så osannolik, att inga medel allokerades till detta.
"En slags skandal" är snällt formulerat. Riksdagen fick rapporten. Ingenting hände. Sjukvårdspersonal sprang runt med OH-film mot ett luftburet dödligt virus. Människor dog. Sedan ersattes rapporten med en version som inte nämner att man visste.
Det är inte ett slags skandal. Det är en skandal.
Citera
2026-08-15, 23:58
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Alternativa teorier om covid-19
/Moderator
Citera
2026-08-16, 00:41
Medlem
JAg är alltid skeptisk mot vaccin och med rätt också, för det är många vaccin genom åren som ställt till med extrema besvär och problem för folk. Som Galna kosjukan tror jag det var? Eller vad var det som gav vissa narkolepsi som sedan förstört hela deras liv. Finns än idag inget botemedel utan dessa person var kanske folk som jobbade och kunde försörja sig själva. Sedan kunde dom inte det längre, för resten av deras liv. Inte heller kan de ha normala sociala aktiviteter.

Nu händer det igen och har hänt förr.
Man tar fram vaccin på rekordfart. Annars ska vacin testas minst 5 år, men det sket man i. Vissa dog av vaccinet, andra fick brutala långtverkande biverkninar som förstör deras liv.

När ska folk lära sig? Man stoppar inte ett otestat vaccin i kroppen!?
Varför gör folk sånt?

Jag vägrade vaccinet och fick covid en gång som de flesta andra. Blev rejält sjuk som de flesta andra, men sen var det slut. Andra jag känner som vaccinerat sig inte bara en utan två gånger har fått allvarlig covid 3 gånger. Hur är det möjligt? Ska inte vaccinet skydda mot det? Det handlar också om unga personer så ingen dog, men de blev väldigt sjuka 3 gånger trots vaccin. Jag blev sjuk en gång helt utan vaccin.

Vilken nytta gjorde det? Eller gjorde det kanske mer skada än nytta?
Citera
2026-08-16, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxemis123
Om en som är vaccinerad har fullständigt skydd, hur blir det säkrare för den vaccinerade att vistas bland ovaccinerade?

Eftersom vaccinet som utgångspunkt skulle ge ett heltäckande skydd så är frågan relevant.
Är du lite korkad???
Den vaccinerade kan ju känna sej trygg vilket de ovaccinerade INTE kan göra.
Citera
2026-08-16, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
"En slags skandal" är snällt formulerat. Riksdagen fick rapporten. Ingenting hände. Sjukvårdspersonal sprang runt med OH-film mot ett luftburet dödligt virus. Människor dog. Sedan ersattes rapporten med en version som inte nämner att man visste.
Det är inte ett slags skandal. Det är en skandal.

Underlåtenhetssynd? Det finns många slags skandaler. Ointresse, likgiltighet, medveten ovilja att följa lagar och förordningar, brott mot vedertagna rekommendationer, kommunikationsbrist, okunskap, oförmåga att anpassa sig till förändringar, bristande styrning, felaktig användning av allokerade medel, öronmärkta pengar går till annat, korruption, vållande till annans död etc.
Citera
2026-08-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Är du lite korkad???
Den vaccinerade kan ju känna sej trygg vilket de ovaccinerade INTE kan göra.

Den vaccinerade kunde inte få covid ?
Citera
2026-08-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roggaluktargris
Chansen var i alla fall mångfalt lägre....
Citera
2026-08-17, 16:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxemis123
Om en som är vaccinerad har fullständigt skydd, hur blir det säkrare för den vaccinerade att vistas bland ovaccinerade?

Eftersom vaccinet som utgångspunkt skulle ge ett heltäckande skydd så är frågan relevant.
Finns ingen som hävdat att vaccinet skulle ge hundraprocentigt skydd. Upp till 90% talade man om i början och ännu mindre sedan viruset muterat om man inte tagit ett nytt vaccin som är uppgraderat med de nya mutationerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Roggaluktargris
Detta har ingen läkare någonsin sagt vad jag vet. Att den minskade risken att få covid och att man fick mildare infektion ja. Att man inte kunde få covid? Nej.
Citera
2026-08-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ingen som hävdat att vaccinet skulle ge hundraprocentigt skydd. Upp till 90% talade man om i början och ännu mindre sedan viruset muterat om man inte tagit ett nytt vaccin som är uppgraderat med de nya mutationerna.

Detta har ingen läkare någonsin sagt vad jag vet. Att den minskade risken att få covid och att man fick mildare infektion ja. Att man inte kunde få covid? Nej.
Det var 97% från allra första början, denna siffran sänktes med enstaka procent för varje vecka som gick. Att ni pro-covidvaxxare gick på denna skiten är underligt. Först 97% & 2 sprutor sedan gick det ner till inget skydd alls men lindrigare symtom för att sedan börja med påfyllnadsdoser. All denna misär för något som inte var mer allvarlig än en feber. Haft konstaterad covid 2 gånger och ja, märkliga symtom som ont i ögonen, öronen, kände ingen smak/lukt osv men komigen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in