2026-08-15, 19:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man "måste" inte. Men det är en stor jävla fördel att ha den om du ska hämta paket då Postnord från den 8 januari i år inte skickar ut försändelseid:t i sms utan enbart en länk som går till en QR-kod som du visar upp så att du slipper visa legg. Och detta funkar bara om du har appen.

Nä. Hade inte appen innan och då kom jag till deras sida istället med koden.

Har haft utkörning av flera företag och har inte laddat ned deras app, bara fått länk till deras webbsida med all info. Det borde väl vara samma med Postnord?
Citera
2026-08-15, 19:55
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
I det långa numret ja, men inte i de stora siffrorna som står två och två.

Nu blev jag tvungen att kolla på mitt senaste e-mail med en avisering!

Paket till dig!
Hej!
Ditt paket från XX finns nu att hämta hos YY.

Hämta ut ditt paket med kod via länken: https://xxxxx eller via PostNord App.

Klickar på länken och får upp en QR-kod. Under den står 4x2 stora siffror.
Under dem står ett längre "Shipment ID" med mindre siffror. De första fyra stora siffrorna är samma som de sista fyra små siffrorna. OK det skulle kunna vara ett sammanträffande, men jag tycker mig minnas att jag har noterat detta tidigare också.

Det är hur-eller-hur endast dessa fyra siffror som personalen behöver för att hitta paketet, om man säger att det är Post Nord.
Citera
2026-08-15, 20:00
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Vad sägs om att läsa inlägget ordentligt? Jag säger att det bara funkar om man har appen.

Fast det stämmer ju inte. Man får försändelse-id:t i en länk över mail, tar en halv sekund att klicka fram. Och sedan skriver man av de fyra sista siffrorna på en lapp och lämnar till postombudet. Man behöver inte visa leg. Jag har gjort detta flera gånger.
Citera
2026-08-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vägrar mobiltelefoner med internet och skärm, som man kan surfa på. Jag har bara en liten enkel äldre Nokia, som man kan ringa och skicka SMS med.

Respekt till dig som inte dragits med i det totalt överdrivna nyttjandet av sk smartphones.
Citera
2026-08-15, 20:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Respekt till dig som inte dragits med i det totalt överdrivna nyttjandet av sk smartphones.

Tack! Tyvärr är det ändå så att jag sitter för mycket framför datorn. Men utan en Smartphone har jag i alla fall inte tillgång till internet ute. Så det blir en paus. Jag har alltid med mig en bok i väskan i stället, att läsa på bussen och när jag väntar på bussen, eller om jag bara sätter mig på en bänk i friska luften och läser någon halvtimme. Samt naturligtvis om jag är ute med någon annan, då får den personen vackert stoppa ner sin telefon, för då ska vi prata - annars är det ju meningslöst att träffas!
Citera
2026-08-15, 20:23
Medlem
Citat:
Tack! Tyvärr är det ändå så att jag sitter för mycket framför datorn. Men utan en Smartphone har jag i alla fall inte tillgång till internet ute. Så det blir en paus. Jag har alltid med mig en bok i väskan i stället, att läsa på bussen och när jag väntar på bussen, eller om jag bara sätter mig på en bänk i friska luften och läser någon halvtimme. Samt naturligtvis om jag är ute med någon annan, då får den personen vackert stoppa ner sin telefon, för då ska vi prata - annars är det ju meningslöst att träffas!

Att sköta sina ärenden mot den digitala värld vi "tvingats" in i hemifrån är även för mig det naturliga. Skulle aldrig nyttja en smartphone på offentlig plats bland andra människor.
Citera
2026-08-15, 21:14
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Att sköta sina ärenden mot den digitala värld vi "tvingats" in i hemifrån är även för mig det naturliga. Skulle aldrig nyttja en smartphone på offentlig plats bland andra människor.

Nä, det ser ju vulgärt ut också förutom allt annat. När man sitter och läser en bok i stället kan man känna sig så härligt intellektuellt överlägsen!
Citera
2026-08-15, 21:45
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nu blev jag tvungen att kolla på mitt senaste e-mail med en avisering!

Paket till dig!
Hej!
Ditt paket från XX finns nu att hämta hos YY.

Hämta ut ditt paket med kod via länken: https://xxxxx eller via PostNord App.

Klickar på länken och får upp en QR-kod. Under den står 4x2 stora siffror.
Under dem står ett längre "Shipment ID" med mindre siffror. De första fyra stora siffrorna är samma som de sista fyra små siffrorna. OK det skulle kunna vara ett sammanträffande, men jag tycker mig minnas att jag har noterat detta tidigare också.

Det är hur-eller-hur endast dessa fyra siffror som personalen behöver för att hitta paketet, om man säger att det är Post Nord.

Skulle tro att det är ett sammanträffande. Jag jobbar på ett postnordombud och har flera gånger varit med om att kunden skrivit ner de stora siffrorna för att de inte fått det riktiga försändelseid:t och då har det inte genererat någon träff på paketet. Men ska dubbelkolla imorgon.
Citera
2026-08-15, 21:47
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Skulle tro att det är ett sammanträffande. Jag jobbar på ett postnordombud och har flera gånger varit med om att kunden skrivit ner de stora siffrorna för att de inte fått det riktiga försändelseid:t och då har det inte genererat någon träff på paketet. Men ska dubbelkolla imorgon.

Ja gör det och skriv sedan här!
Citera
2026-08-15, 22:41
Medlem
Citat:
Jag vägrar mobiltelefoner med internet och skärm, som man kan surfa på. Jag har bara en liten enkel äldre Nokia, som man kan ringa och skicka SMS med.
Då får man väl skylla sig själv lite grand och inte gnälla.
Blir lite som att säga att det är såå jobbigt att veva igång min gamla T-Ford men jag vägrar skaffa en modern bil.
Citera
2026-08-15, 22:42
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Då får man väl skylla sig själv lite grand och inte gnälla.
Blir lite som att säga att det är såå jobbigt att veva igång min gamla T-Ford men jag vägrar skaffa en modern bil.

Nu var det ju inte jag som gnällde. Jag berättade ju hur man - smidigt - kan hämta ut sina paket ändå.
Citera
2026-08-15, 22:47
Medlem
Citat:
Nu var det ju inte jag som gnällde. Jag berättade ju hur man - smidigt - kan hämta ut sina paket ändå.
Nä, du har rätt...
Jag tänkte mer på TS och alla andra som vägrar att ha smartphones...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in