2026-08-15, 19:49
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Ja, något sånt fast då är ändå inte allting som det handlar om faktiskt sagt. Jag tror det är för att vi är uppfostrade med att ge alla andra rum.
Ja sant. Sen har väl folk blivit mer restriktiva oxå samt less på draman som kan ske runtom med vissa folk ibland. Lättast och bäst är att avlägsna sig en stund.
Citera
2026-08-15, 19:55
Medlem
zombie-nations avatar
Det är väl bara bra om amerikaner pratar mindre. De har haft en sjuk kultur där alla måste spela extraverta och de måste prata med precis alla, ju mindre man har gemensamt ju mer ska man babbla med dem. Hoppas de slutar flina så satans mycket också.
Citera
2026-08-15, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja sant. Sen har väl folk blivit mer restriktiva oxå samt less på draman som kan ske runtom med vissa folk ibland. Lättast och bäst är att avlägsna sig en stund.

Det blir klart skönast så. Och det är sant, är det för stora grupperingar kommer någon alltid att försöka skapa något drama. Så absolut mest utbyte får man av att gå åt sidan och bara hänga en och två
Citera
2026-08-15, 20:08
Medlem
Tomtekukars avatar
1900-talet präglades av stigande IQ, längre utbildning, mer läsning och omfattande social interaktion, den så kallade Flynn-effekten.

Sedan vände trenden i flera länder, ungefär samtidigt som skärmar, internet och sociala medier började dominera vardagen.

Korrelation är inte nödvändigtvis kausalitet. Men visst är det en fantastisk ironi: vi blev smartare när vi tränade hjärnan på böcker, samtal och verkliga problem. Och började tappa när dessa aktiviteter ersattes av scrollande, likes och tiosekundersklipp.

Kanske är det inte bara orden som blivit färre. Kanske har även tankarna blivit det.
Citera
2026-08-15, 20:10
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Studien i TS handlar om amerikaner, inte svenskar.
Citera
2026-08-15, 20:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
BENSINO har vanföreställningar, han vet ingenting om verkligheten, dessutom har hans trams inget i denna tråd att göra.
Anmäld
Citera
2026-08-15, 20:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
1900-talet präglades av stigande IQ, längre utbildning, mer läsning och omfattande social interaktion, den så kallade Flynn-effekten.

Sedan vände trenden i flera länder, ungefär samtidigt som skärmar, internet och sociala medier började dominera vardagen.

Korrelation är inte nödvändigtvis kausalitet. Men visst är det en fantastisk ironi: vi blev smartare när vi tränade hjärnan på böcker, samtal och verkliga problem. Och började tappa när dessa aktiviteter ersattes av scrollande, likes och tiosekundersklipp.

Kanske är det inte bara orden som blivit färre. Kanske har även tankarna blivit det.

Tack för ett vettigt inlägg i tråden. Resten av tråden är ju skit.
Citera
2026-08-15, 20:13
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Studien i TS handlar om amerikaner, inte svenskar.
Ok kan det inte vara samma lika för dom tro?
Citera
2026-08-15, 20:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det vanligaste amerikanska ordet idag är nog ”like”, som mellanord i alla meningar.

Tyvärr har även folk i Sverige börjat prata som amerikaner; i ”färdiga meningar” eller klyschor som de har hört på teve eller i nån TikTok. Amerikaner kan inte forma egna meningar, utan måste ofelbart använda oneliners som är helt urvattnade och saknar innehåll. Att lyssna på en amerikansk person är som att höra folk säga ord utan att veta vad de egentligen vill uttrycka.

Och nu börjar svenskarna också hamna där, med insprängda virala TikToks i varenda mening. Det är snack utan kommunikation, och hela världen blir dummare av det.

När jag var liten på 90-talet skämtade man om att alla svenska ungdomar sa "ba" i varje mening.
Citera
2026-08-15, 20:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ok kan det inte vara samma lika för dom tro?

Har du inte läst min trådstart? Har du bara läst rubriken och skitit i det jag skrev?
Citera
2026-08-15, 20:16
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Har du inte läst min trådstart? Har du bara läst rubriken och skitit i det jag skrev?
Läste lite snabbt men får väl ta och läsa den igen då.
Citera
2026-08-15, 20:16
Avstängd
Du vet att jag har rätt johan och du gillar inte sanningen

Är det därför du förföljer mig i alla trådar?

Bensinen är på lägsta sen flera år nu finns mycket kvar i tanken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in