2026-08-15, 12:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Var de inte fritids vi pratade om? Dvs inte dagis.

Nej, man kan inte glömma bort barn. Det ska bli kännbara effekter för den personal som glömmer bort barn.
Om personalen inte klarar av det med den bemanning de har så ska rektorn se till att de har personal som är kunnig och tillräckligt många.

att "göra bort sig" på kneget är en dålig ursäkt när det värsta händer, exempelvis när barnen drunknar som har hänt.
Det kan även komma instabila psyksjuka människor som blir fler och fler i det fria idag.

De har ju så fina grejer idag att de ska inte kunna missa de alls. Med att checka in barnen på sina telefoner.

Sen finns det en verklighet också utanför din perfekta värld.
Citera
2026-08-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sen finns det en verklighet också utanför din perfekta värld.

Ja den riktiga verkligheten som jag sett och gått på stenhårt i vår skola är att personalen inte har koll, tittar gärna på sina egna telefoner, står i klungor och snackar skit. Löser inte bråk, låter barn smita.

Dvs de gör inte sitt jobb. Skillnaden är kanske att jag inte går ut i tidningen för sakerna utan går på rektorn och försöker få de att sluta tramsa när de har ansvar.
=)
Citera
2026-08-15, 12:37
Medlem
Man ska väl räkna ungarna hela tiden när de går, gång efter gång? Liksom när de är på t.ex. lekplatsen eller gården?
Citera
2026-08-15, 13:22
Medlem
TröttSvensks avatar
Men dagens ungar alltså...
När jag var 6, på 70 talet, så lekte vi runt ganska långt bort från våra hus.
Ca 1500 m bort började skogen och där var vi mycket.
Byggde eldstad och koja, ibland var jag helt själv där.
Mamma gav mig saft och bulle och jag knatade iväg.
Dagens ungar är fan bortskämda.
Citera
2026-08-15, 13:51
Medlem
Wikitomtes avatar
Föräldrarna bör omedelbart sluta klema med ungen. Det kommer att sluta med att dom hittar grabben i rosa klänning med en kuk i munnen och en längtan till att bli flicka. Sätt strypkoppel på ungjäveln. Lite rädsla och smärta härdar.
Citera
2026-08-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
När fritids skulle gå hem från en lekpark hade lille Odin, 6, smugit iväg och lekt efter att personalen räknat de små busungarna. Därefter gick fritidsgruppen tillbaka till skolan. Lille Odin fick vara själv i lekparken i 25 minuter. Nu letar familjen förstås med ljus och lykta efter en helt ny skola där Odin kan vara trygg. Hur kan något så här fruktansvärt få hända?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fritids-glomde-odin-6-i-lekparken-raddades-av-tva-pojkar/

Döper man ungen till självaste Allfadern, vishetens och krigets gud och härskare över Valhall, så förväntar man sig ju att grabben ska kunna hålla ställningarna vid en sandlåda i 25 minuter utan att morsan ringer kvällspressen och kräver krisstöd.

Hur ska lille "Odin" klara Ragnarök om han inte ens överlever en halvtimme i en svensk lekpark utan att familjen måste byta postort och starta ett nationellt trauma?
Citera
2026-08-15, 14:43
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läs mitt nedan inlägg:

du har helt rätt! Glömde att skolplikten numera gäller från F-klass!
Citera
2026-08-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Men dagens ungar alltså...
När jag var 6, på 70 talet, så lekte vi runt ganska långt bort från våra hus.
Ca 1500 m bort började skogen och där var vi mycket.
Byggde eldstad och koja, ibland var jag helt själv där.
Mamma gav mig saft och bulle och jag knatade iväg.
Dagens ungar är fan bortskämda.

Var ni och lekte vid tungt trafikerad väg och havet nära inpå?
Var du vid en sådan lekplats själv i 25 minuter, utan att veta vart dina kompisar hade tagit vägen?

Odin var alltså på en lekplats nära tungt trafikerad väg och nära havet. I 25 minuter själv och visste inte vart hans vänner och fritidspersonal hade tagit vägen. Var det så för dig på 70-talet?
Senast redigerad av TomatKungen 2026-08-15 kl. 14:56.
Citera
2026-08-15, 15:49
Medlem
Var snälla med Odin nu, han har ju autism så det sjunger om det, syns på bilden. Sannolikt ngn form av IF eller generell utvecklingsförsening med...
Citera
2026-08-15, 16:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Ja. Det verkar lite udda. Skatteverket brukar ju annars vara ganska på med vad som är ok och annat. Att döpa sitt barn efter en asagud borde väl vara problematiskt. Även om de då använder den engelska stavningen.

Annars i veckan nekade de väl någon som ville döpa sin unge till Scooby Doo. Det gick inte för sig då det kunde väcka obehag hos barnet i framtiden. Vad Hanna-Barbera tyckte var tydligen mindre viktigt. Med samma motivering borde väl att döpa sin unge till Oden (eller då Odin) kunna väcka religiösa obehag i framtiden för stackars Odin. Särskilt när han har så känsliga föräldrar ...

Vi får hoppas att han hade alla ögon kvar och att han hittade några ny korp vänner på lekplatsen ...
Finns en hel del Freja, Loke och Thor i Sverige.
Citera
2026-08-15, 17:30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Var ni och lekte vid tungt trafikerad väg och havet nära inpå?
Var du vid en sådan lekplats själv i 25 minuter, utan att veta vart dina kompisar hade tagit vägen?

Odin var alltså på en lekplats nära tungt trafikerad väg och nära havet. I 25 minuter själv och visste inte vart hans vänner och fritidspersonal hade tagit vägen. Var det så för dig på 70-talet?
Nu var inte frågan ställd till mig, men en kompis gjorde en liknande sak på den tiden och i den åldern. Tröttnade på dagis och gick, inklusive gångväg under vad som i praktiken är en motorväg, hem. Hittades av granne. Det resulterade i exakt noll tidningsartiklar och killen har klarat sig ganska bra.

Men i Odins fall är det givetvis jävligt klantigt av personalen att slarva bort en unge.
Citera
2026-08-15, 17:47
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Det är olika. Denna lilla pojke beskrivs ju att ha svårt att uttrycka sig verbalt när han är orolig. Så det kan ju finnas en ökad sårbarhet hos honom, om gör en sådan här händelse extra svår. I övrigt är alla människor olika och det tar olika tid att reparera sig. Går inte att generalisera. Han är dessutom bara 6 år. kanske första gången han var med om något liknande.
Tur då för lille odin att han inte bor i Ukraina, där kan man snacka trauma när det flyger in kryssningsmisiler i bostadsområdena eller drönare när man är på utflykt med dagisgruppen.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-15 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in