Citat:
Ursprungligen postat av
-=Damian=-
du vet.. Odin kanske fyller 7 i veckan som kommer?
Förvisso. Min egen generation (Gen X) placerades från samma ålder på farstutrappen tillsammans med hunden och syskonen för nu skulle huset städas. Ut och lek! Kom hem till middagen!
Skogen var nästgårds och vatten tog man från utomhuskranen eller diskbänk i garaget.
Vi hade nycklar till hemmet i en kedja om halsen från ca 8-10 års ålder. Det ansågs inte ovanligt. Tiderna var säkrare förr. Vi lekte fritt i både egna och grannkommunen. Vi gick själva till skolan och hem även om det tog 10 eller 30 minuter.
Sen förändrades allt. Föräldrar till Millennials och yngre vågade istället inte släppa sina barn ur sikte öht, utan har helikopter-hovrat/föräldrat barnet som nu är vuxet och aldrig lärt sig göra något självständigt.
Själv var jag kartläsare på biltrippar med familjen från 15 års ålder (papperskartor) och lärde mig det grundläggande om orientering, tvätt, strykning, sömnad, matlagning etc.
Vår familj gillade familjens egna frågesporter (som vi ritade papper till själva) i SO-ämnen som geografi, historia, litteratur, konst osv. Det var givande!
Dagens barn/unga vet inte vad nord/syd/öst/väst är - än mindre longitud/latitud. Det finns ju ChatGPT för alla frågor.