2026-08-15, 18:12
Medlem
Sinraths avatar
"Vad kan vi göra för detta inte ska hända igen? Räkna två gånger? Gå extra varv? Upprop mellan platserna? Stegling av pedagoger som straff vid nästa miss?"
"Vad sägs om fler vuxna i gruppen?"
"Är du helt tappad? Det var det sjukaste jag någonsin hört! Kan ni inte valla 200 barn per skalle utan massa gnäll om personaltäthet?!"
Citera
2026-08-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Tur då för lille odin att han inte bor i Ukraina, där kan man snacka trauma när det flyger in kryssningsmisiler i bostadsområdena eller drönare när man är på utflykt med dagisgruppen.

Det är väl tur för alla oss i Sverige att vi inte bor i Ukraina.
Citera
2026-08-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nu var inte frågan ställd till mig, men en kompis gjorde en liknande sak på den tiden och i den åldern. Tröttnade på dagis och gick, inklusive gångväg under vad som i praktiken är en motorväg, hem. Hittades av granne. Det resulterade i exakt noll tidningsartiklar och killen har klarat sig ganska bra.

Men i Odins fall är det givetvis jävligt klantigt av personalen att slarva bort en unge.

Jo, jag gjorde själv en liknande sak när jag var 3 år. Gick från förskolan och hem, mötte en granne som tog mig i handen och gick tillbaka med mig till förskolan. Förskolan hann märka att jag var borta (innan jag var tillbaka) och ringde mor och polis. Mor var utom sig av oro! Och jag förstod inte uppståndelsen och var mest förundrad.

Men att som Odin bli lämnad ensam av de som har ansvar över honom, det måste kännas fruktansvärt för ett litet barn! Mardrönslikt!

Jo, klantigt av personalen att ta en utflykt innan de helt känner till den nya barngruppen och barnen i den. Vilket de ju inte kan göra bara en vecka efter inskolning. Förmodligen därför detta kunde hända utan att någon märkte att ett barn fattades. Hade de känt Odin, hade de ganska snart upptäckt att han inte var med.
Citera
2026-08-17, 12:20
Medlem
Men då kom räddningen i form av två tioåriga pojkar, vilket BLT också har berättat om. Pojkarna är elever på samma skola som Odin och kände igen honom. De larmade snabbt till fritids när de såg honom ensam.

– Utan dem tror jag inte att vi hade haft våran yngsta son. Det var verkligen tur att killarna hittade honom och jag är evigt tacksam, säger Helené.

Vadå inte haft kvar? Menar hon att han skulle gått mot en säker död bara för att han var kvar ensam på en lekplats?
Citera
2026-08-18, 17:26
Medlem
Incendios avatar
Mamman skrämmer upp barnet extra i efterhand. Skärpning!
Ja, skolan behöver se över sina rutiner, men en sådan katastrof är det ju inte. Det gick bra och barnet var ensamt en kort stund.
Jag rymde ifrån skola och fritids titt och tätt som barn. Ofta kom jag undan, menåkte fast ett par gånger. Mina föräldrar blev mest arga på mig, men pratade irriterat med skolan den gången jag lyckades hålla mig undan ifrån fritids i flera timmar innan en granne upptäckte mig. De ringde aldrig media...
Citera
2026-08-18, 18:07
Medlem
Vad är problemet med att en 6-åring är själv i en lekpark? Det är väl den åldersgruppen lekparker riktar sig till.

Visst, han var där med fritids och de borde ha bättre koll, men kom igen. På min tid hade 6-åringar aldrig någonsin med sig vuxna till lekplatsen, tvärtom var de oftast ansvariga för sina yngre syskon som var med.
Citera
2026-08-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
"Odin"....
Och morsan heter Helené. Med accent på tredje e:et 😅. Varför ska dessa människor alltid hålla på med udda stavningar som de inte behärskar? Eller uttalar hon sitt namn Helle-neeeeee?
Citera
2026-08-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att bli lämnad ensam och inte hitta tillbaka är traumatiskt för en 6 åring. Han är ju nu orolig ich frågar om alla familjemedlemmar är där de ska.
Det blir så traumatiskt som morsan gör det till. Hon hade ju kunnat rycka på axlarna och säga ”men vad kul, då fick du en stund för dig själv då” så hade det varit ur världen sen.
Citera
2026-08-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Det blir så traumatiskt som morsan gör det till. Hon hade ju kunnat rycka på axlarna och säga ”men vad kul, då fick du en stund för dig själv då” så hade det varit ur världen sen.

Nja, barn är egna individer med egna känslor, vet du. De är inte robotar som föräldrarna kan programmera och pracka på sina egna känslor på hur som helst. Odin var rädd, helt klart. Och då ska han bli hörd i detta, inte nonchalerad.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in