2026-08-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja, bra analys!
Otippat att på frågan vad han gillar att läsa så är det kriminalromaner...

Vi läser här men vi är inte sjuka i huvudet för det...
När jag var ung så fanns det tidningar som veckans brott och kriminaljournalen...
Inte fan blev jag mördare för det, utan mer äcklad ..
Att jag slagit folk pä käften är en annan sak...
Citera
2026-08-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Nej , detta är ingen psykopat. Det är ju så uppenbart vad detta är

Vad är uppenbart för dig då 😁
Citera
2026-08-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Samma sak att många tingsrätter ofta skickar med i mailet att det dom skickar är konfidentiellt.
Tror inte alltid det följs så jävla noga

Citat:

Samsjukligheten mellan tex autism och personlighetsstörningar är stor. Personlighetsstörningarna kommer som en effekt av vad man inte klarar av på grund av tex autism eller annan diagnos. Det är inte autisten som slår ihjäl Tor och Gerd.
Citera
2026-08-15, 17:18
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Jag håller med. Utifrån beskrivningarna av JJ i förhören tycker jag att i stort sett ingenting stämmer in på psykopati.

Han framstår varken som charmig, impulsiv eller manipulativ. Inte heller verkar han ha några problem med att uthärda tristess. Snarare tvärtom packar han kartonger som om det vore domedagen och framhärdar med frekventa långpromenader.

Jag skulle snarare tippa på någon variant av autism där morden skedde pga att några olyckliga triggers sammanföll med varandra.
Citera
2026-08-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag håller med. Utifrån beskrivningarna av JJ i förhören tycker jag att i stort sett ingenting stämmer in på psykopati.

Han framstår varken som charmig, impulsiv eller manipulativ. Inte heller verkar han ha några problem med att uthärda tristess. Snarare tvärtom packar han kartonger som om det vore domedagen och framhärdar med frekventa långpromenader.

Jag skulle snarare tippa på någon variant av autism där morden skedde pga att några olyckliga triggers sammanföll med varandra.

Jo han packar kartonger och sköter sina jobb exemplariskt. Det är sant. Långpromenaderna och det som den kortvariga flickvännen och kollegan i Katrineholm liknade vid arbetsnarkomani skulle jag dock tyda på rastlöshet och att fylla en inre tomhet, som givetvis inte behöver ha med psykopati att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Samsjukligheten mellan tex autism och personlighetsstörningar är stor. Personlighetsstörningarna kommer som en effekt av vad man inte klarar av på grund av tex autism eller annan diagnos. Det är inte autisten som slår ihjäl Tor och Gerd.
Citera
2026-08-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Vi läser här men vi är inte sjuka i huvudet för det...
När jag var ung så fanns det tidningar som veckans brott och kriminaljournalen...
Inte fan blev jag mördare för det, utan mer äcklad ..
Att jag slagit folk pä käften är en annan sak...

Nej, men det känns ändå som ett morbitt intresse med tanke på att han hemlighållt sin inblandning i Brattås-morden så länge. Oviljan att hjälpa till i utredningen är svår att förstå om han inte själv är skyldig, men när man läser om mgm framstår han som rädd, nästan folkskygg. Så han kanske bara är en knepig person, men mycket talar ändå för att han faktiskt är skyldig.
Citera
2026-08-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jo han packar kartonger och sköter sina jobb exemplariskt. Det är sant. Långpromenaderna och det som den kortvariga flickvännen och kollegan i Katrineholm liknade vid arbetsnarkomani skulle jag dock tyda på rastlöshet och att fylla en inre tomhet, som givetvis inte behöver ha med psykopati att göra.

Min tolkning är att Johan är uppfylld av tankar på amorös kärlek. Men han har både svårt att inleda relationer och upprätthålla dem.

Men det går bra när någon annan tar initiativ.

Det finns ett annat tillfälle under de långa förhören än när han går igång på breaking bad, som han faktiskt visar intresse. Det är när förhörsledaren frågar om han kommer ihåg sin granne Sara i Härnösand. Nej, säger han först - men sedan, va hon ganska stor?
Han är intresserad av kvinnor och drömmer om livslång kärlek och lojalitet.

Det är så han hamnar i en en situation som leder rill dubbelmord.
Citera
2026-08-15, 17:49
Medlem
eternussermos avatar
teori

Infiltreringen: Mördaren rör sig ljudlöst som en skugga över Brattås ägor i majsolen. Han har inget eget vapen med sig. Hans blick fastnar på Tor Öbergs egen klyvyxa som står inkilad i en huggkubbe på gårdsplanen. Det blir ett impulsvapen styrt av ett plötsligt, rasande infall.

Den första attacken: Tor Öberg överraskas totalt mitt i sina dagliga sysslor på gården. Utan förvarning slår förövaren till med enorm, nästan övermänsklig kraft. Tor faller omedelbart till marken utan chans att försvara sig, vilket förklarar varför inga spår av kamp från Tors sida binder mördaren till platsen.

Jakten och ladan: Gerd Viklund blir vittne till det brutala överfallet och drabbas av panik. Mördaren vänder sin blick mot henne. Han jagar ikapp henne och brottar ner henne på marken. Det är i detta intensiva fysiska handgemäng – när han med våld släpar och drar hennes kämpande kropp över tröskeln och in i den mörka ladan – som ett mikroskopiskt hudfragment gnids av mot hennes byxben. Ett spår så litet att det förblir osynligt för blotta ögat i decennier.Det slutgiltiga dådet: Inne i ladans skugga slutför mördaren sitt ursinniga verk med samma yxa för att eliminera det enda vittnet, innan tystnaden återigen lägger sig över Brattås.

Spårlöst försvinnande: I ett tillstånd av extremt tunnelseende och iskallt fokus inser mördaren att yxan är det tyngsta beviset. Han tar med sig verktyget, flyr djupt in i de ångermanländska skogarna och gör sig av med vapnet på en plats så otillgänglig att naturen slukar det för alltid. Han återgår till sitt vanliga liv och bär på hemligheten i 21 år, helt ovetande om att det osynliga spåret på Gerds byxor tickar likt en biologisk tidsinställd bomb.
Citera
2026-08-15, 17:50
Medlem
så är det med stor sannolikhet, övertygad polis och åklagare också tror det.

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-15 kl. 17:58.
Citera
2026-08-15, 17:56
Medlem
Mkt av det du skriver kan stämma men tror inte på klyvyxa givet sårets längd (10 cm på båda offren), mer troligt vanlig yxa och då finns större möjlighet detta var planerat. En klyvyxa var dessutom kvar bredvid vedklyven vid vedhögen (tyckte jag det stod i PUP), han lär ju ej haft 2 st med sig till vedhögen.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
teori

Infiltreringen: Mördaren rör sig ljudlöst som en skugga över Brattås ägor i majsolen. Han har inget eget vapen med sig. Hans blick fastnar på Tor Öbergs egen klyvyxa som står inkilad i en huggkubbe på gårdsplanen. Det blir ett impulsvapen styrt av ett plötsligt, rasande infall.

Den första attacken: Tor Öberg överraskas totalt mitt i sina dagliga sysslor på gården. Utan förvarning slår förövaren till med enorm, nästan övermänsklig kraft. Tor faller omedelbart till marken utan chans att försvara sig, vilket förklarar varför inga spår av kamp från Tors sida binder mördaren till platsen.

Jakten och ladan: Gerd Viklund blir vittne till det brutala överfallet och drabbas av panik. Mördaren vänder sin blick mot henne. Han jagar ikapp henne och brottar ner henne på marken. Det är i detta intensiva fysiska handgemäng – när han med våld släpar och drar hennes kämpande kropp över tröskeln och in i den mörka ladan – som ett mikroskopiskt hudfragment gnids av mot hennes byxben. Ett spår så litet att det förblir osynligt för blotta ögat i decennier.Det slutgiltiga dådet: Inne i ladans skugga slutför mördaren sitt ursinniga verk med samma yxa för att eliminera det enda vittnet, innan tystnaden återigen lägger sig över Brattås.

Spårlöst försvinnande: I ett tillstånd av extremt tunnelseende och iskallt fokus inser mördaren att yxan är det tyngsta beviset. Han tar med sig verktyget, flyr djupt in i de ångermanländska skogarna och gör sig av med vapnet på en plats så otillgänglig att naturen slukar det för alltid. Han återgår till sitt vanliga liv och bär på hemligheten i 21 år, helt ovetande om att det osynliga spåret på Gerds byxor tickar likt en biologisk tidsinställd bomb.
Citera
2026-08-15, 18:31
Medlem
Citat:
Har hanterat klyvyxor och äger sådan. Typ det sämsta närstridsvapnet, om du inte tillhär väringagardet i Konstantinopel på 800-1000 talet och är uppväxt med att strida med långa yxor. Jag tror på "vanlig yxa", och det har implikationer för detta fall. Det är samma vapen med en egg på ca 10 cm som fällt både Tor och Gerd. Inte så lätt springa efter Gerd med en 70 cm klyvyxa och träffa henne i farten medan hon skriker i panik. Svårt förstå hur han ens hinner i fatt henne på den korta sträckan till glasverandan med en stor klyvyxa i högsta hugg. Därför jag gissar på en vanlig mer hanterbar yxa. En vanlig yxa, som ej tas med från vedhögen, öppnar upp för många fler scenarion än en klyvyxa som tas med i uppblåssat ursinne efter att ha tillgripits vid vedhögen. Är sårens längd 10 cm vilket står i FUP, är det ingen klyvyxa.

Ja en klyvyxa i full sving borde ju nästan fastna i skallen eller åtminstone ge rejäla krosskador som inte är lika lätt att få med en mindre typ enhandsyxa.
Citera
2026-08-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
teori

Det fanns ingen teknisk bevisning som visar att Gerd gjorde fysiskt motstånd utan snarare tvärtom, hon hann antingen inte ens reagera eller på sin höjd vända sig för att försöka komma undan men det är inte lätt för en gammal tant.

Det var inte heller ett "mikroskopiskt hudfragment" på hennes byxben utan ett tydligt avtryck på hennes nylonstrumpa med Johan Jacobssons DNA på ett ställe och i ett sammanhang som passar med att någon drog henne i benen. Det är en betydligt mer besvärande omständighet än att ett DNA-spår bara hade funnits slumpmässigt någonstans på hennes kläder.

DNA-träffen var också Grad +4, alltså den högsta nivån. Det innebär att det är minst en miljon gånger mer sannolikt att få resultatet om DNA:t kommer från Jacobsson än om det kommer från en annan obesläktad person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in