Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Även psykopater blir lätt uttråkade, t ex kan de flytta ofta.. men han verkar ju ha så svårt med sociala kontakter...
"Personer med psykopati har ofta ytliga och ytligt sett fungerande sociala kontakter, men de saknar förmågan till äkta djupa känslor och långvariga nära relationer.
...
Centrala beteenden och drag
Brist på empati: Svårt att förstå eller bry sig om andras känslor och lidande.
Ytlig charm: Ofta vältaliga, karismatiska och duktiga på att göra ett gott första intryck för att vinna förtroende.
Manipulation: Använder strategiskt spel och lögner för att styra andra och nå egna mål.
Ingen ånger: Visar ingen skuld efter att ha behandlat andra illa eller brutit mot regler.
Impulsivitet: Agerar ofta kortsiktigt, tar stora risker och söker spänning utan tanke på konsekvenserna.
Ansvarstagandets avsaknad: Skyller ofta på andra och tar aldrig ansvar för sina misstag.
Personer med psykopatiska drag kan känna ytliga och grundläggande känslor som ilska, glädje, tristess och rädsla. Däremot saknar eller har de mycket svårt för djupare prosociala känslor som skuld, ånger, sann empati och kärlek.
Forskning & Framsteg
+3
Känslor de kan känna
Ilska och frustration: Kan uppstå när de inte får sin vilja igenom eller blir kränkta.
Ytlig glädje och upprymdhet: Handlar ofta om spänning, makt eller belöning.
Rädsla och oro: Fysisk rädsla kan förekomma, men ofta på en lägre nivå inför konsekvenser.
Tristess: Ett konstant behov av stimulans och nya intryck.
Känslor de saknar eller har brist på
Empati: Svårt att känna med andra och förståandets känslomässiga djup.
Skuld och ånger: Visar sällan samvete efter att ha skadat andra.
Kärlek och tillgivenhet: Kan spela upp charm och tillgivenhet, men saknar den äkta djupa kopplingen."
Vältalig är han knappast, men annat skulle kunna passa in... Rastlös verkar han vara men också ensamvarg.
Ja, det lutar mer åt psykopati med asociala personlighets störningar som jag skrev innan...
Bipolära brukar vilja vara vid fast punkt i sitt liv, men gillar att resa..
När jag läser i fup så finner jag inte någon PUB som borde göras på 3-6 månader för att få fram en diagnos..
Det är ett stort team av proffs som vederbörande borde genomgått, eller den har nekat till detta...