2026-08-15, 16:23
Medlem
bra poäng

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Enligt FUP hade Tor troligtvis både keps och hörselkåpor på sig när han blev attackerad, han kanske helt enkelt aldrig såg eller hörde mördaren komma bakifrån
Citera
2026-08-15, 16:27
Medlem
Själva den yttersta skäreggen på en klyvyxa är relativt tunn för att lätt tränga in i träet, men strax bakom eggen breddar yxhuvudet snabbt ut sig i en kraftig kilform (ofta 25–30 graders slipvinkel eller mer) som är flera centimeter tjock på mitten för att spräcka veden. Längden på själva eggen (från tå till häl) brukar ligga på omkring 6 till 8 centimeter beroende på yxans storlek

Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
bra poäng
Citera
2026-08-15, 16:30
Medlem
Har hanterat klyvyxor och äger sådan. Typ det sämsta närstridsvapnet, om du inte tillhär väringagardet i Konstantinopel på 800-1000 talet och är uppväxt med att strida med långa yxor. Jag tror på "vanlig yxa", och det har implikationer för detta fall. Det är samma vapen med en egg på ca 10 cm som fällt både Tor och Gerd. Inte så lätt springa efter Gerd med en 70 cm klyvyxa och träffa henne i farten medan hon skriker i panik. Svårt förstå hur han ens hinner i fatt henne på den korta sträckan till glasverandan med en stor klyvyxa i högsta hugg. Därför jag gissar på en vanlig mer hanterbar yxa. En vanlig yxa, som ej tas med från vedhögen, öppnar upp för många fler scenarion än en klyvyxa som tas med i uppblåssat ursinne efter att ha tillgripits vid vedhögen. Är sårens längd 10 cm vilket står i FUP, är det ingen klyvyxa.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-15 kl. 16:41.
Citera
2026-08-15, 16:42
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Jag verkar vara närmast ensam om att tolka det som att du gör det du flera gånger skrivit att du gjort -- det vill säga utgår ifrån vad ynglingen JJ med eventuellt anhang där och då resonerade på det sätt som nu flera har tjatat om "inte är hur saker går till".

Jag tror vi alla är på det klara med att det i slutändan inte hade haft någon påverkan, men vissa får det att på allvar låta som att alla teorier som bygger på en missuppfattning hos den gärningsman som man beskriver per automatik blir dåliga.

Otroligt att det ens ska behöva påpekas i andra tråden på Flashback om ett dubbelmord med en statistiskt sett totalt otänkbar gärningsman; men långt ifrån alla motiv till mord bygger helt på fakta.

Det är en jävla skillnad på vad vi här och nu vet hade blivit resultatet jämfört med vad gärningsmannen där och då trodde skulle bli resultatet

Daniel Nyqvist mördade två människor för att trodde att han behövde göra tre prickar till två, eller något i den stilen. Varför är det helt otänkbart att den nu aktuella dåren fått mer än impulskontroll, empati och samvete helt åt helvete om bakfoten? Säg exempelvis ... ptja ... lagfarter!?

Jag ser det inte som orimligt att någon i den åldern föreställer sig att om den som äger marken och anmäler svartbygget försvinner tillsammans med denna lagfart, försvinner också problemet.

Instämmer till fullo.
Onödig shitstorm när användaren enbart spekulerar.
Citera
2026-08-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Instämmer till fullo.
Onödig shitstorm när användaren enbart spekulerar.

Tack!
Citera
2026-08-15, 16:47
Medlem
Womenwarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmaren79
Har du köpt fup ?
Ge oss länken om du har gjort det
Det är inte lagligt enligt Krimfups regler att dela FUP:en som man har köpt från deras hemsida men jag ser en annan har gjort det så ladda ner från den länken
Citera
2026-08-15, 16:50
Medlem
När det gäller diagnosen på den här killen är jag förvånad att inte fler i den här tråden omedelbart förstår att den här killen befinner sig mellan Greta och Elon, men närmare Elon.
Citera
2026-08-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Även psykopater blir lätt uttråkade, t ex kan de flytta ofta.. men han verkar ju ha så svårt med sociala kontakter...

"Personer med psykopati har ofta ytliga och ytligt sett fungerande sociala kontakter, men de saknar förmågan till äkta djupa känslor och långvariga nära relationer.

...

Centrala beteenden och drag
Brist på empati: Svårt att förstå eller bry sig om andras känslor och lidande.
Ytlig charm: Ofta vältaliga, karismatiska och duktiga på att göra ett gott första intryck för att vinna förtroende.
Manipulation: Använder strategiskt spel och lögner för att styra andra och nå egna mål.
Ingen ånger: Visar ingen skuld efter att ha behandlat andra illa eller brutit mot regler.
Impulsivitet: Agerar ofta kortsiktigt, tar stora risker och söker spänning utan tanke på konsekvenserna.
Ansvarstagandets avsaknad: Skyller ofta på andra och tar aldrig ansvar för sina misstag.

Personer med psykopatiska drag kan känna ytliga och grundläggande känslor som ilska, glädje, tristess och rädsla. Däremot saknar eller har de mycket svårt för djupare prosociala känslor som skuld, ånger, sann empati och kärlek.

Forskning & Framsteg
+3
Känslor de kan känna
Ilska och frustration: Kan uppstå när de inte får sin vilja igenom eller blir kränkta.
Ytlig glädje och upprymdhet: Handlar ofta om spänning, makt eller belöning.
Rädsla och oro: Fysisk rädsla kan förekomma, men ofta på en lägre nivå inför konsekvenser.
Tristess: Ett konstant behov av stimulans och nya intryck.
Känslor de saknar eller har brist på
Empati: Svårt att känna med andra och förståandets känslomässiga djup.
Skuld och ånger: Visar sällan samvete efter att ha skadat andra.
Kärlek och tillgivenhet: Kan spela upp charm och tillgivenhet, men saknar den äkta djupa kopplingen."

Vältalig är han knappast, men annat skulle kunna passa in... Rastlös verkar han vara men också ensamvarg.

Ja, det lutar mer åt psykopati med asociala personlighets störningar som jag skrev innan...
Bipolära brukar vilja vara vid fast punkt i sitt liv, men gillar att resa..

När jag läser i fup så finner jag inte någon PUB som borde göras på 3-6 månader för att få fram en diagnos..
Det är ett stort team av proffs som vederbörande borde genomgått, eller den har nekat till detta...
Citera
2026-08-15, 16:57
Medlem
Nej , detta är ingen psykopat. Det är ju så uppenbart vad detta är

Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Ja, det lutar mer åt psykopati med asociala personlighets störningar som jag skrev innan...
Bipolära brukar vilja vara vid fast punkt i sitt liv, men gillar att resa..

När jag läser i fup så finner jag inte någon PUB som borde göras på 3-6 månader för att få fram en diagnos..
Det är ett stort team av proffs som vederbörande borde genomgått, eller den har nekat till detta...
Citera
Medlem
Joe Blows avatar
Inte mycket kan ha hamnat i slasken. FUPen skulle kunna bantas till 500 sidor. Ytterst egendomligt att man inte har hittat något socialt umgänge kring JJ som ens antyder koppling till Tor och/eller Brattås.

Detta kan bli ett historiskt fall. Skall man kunna bli dömd för mord enbart på DNA och inget mer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Womenwarrior
Det är inte lagligt enligt Krimfups regler att dela FUP:en som man har köpt från deras hemsida men jag ser en annan har gjort det så ladda ner från den länken

Samma sak att många tingsrätter ofta skickar med i mailet att det dom skickar är konfidentiellt.
Tror inte alltid det följs så jävla noga
Citera
2026-08-15, 17:00
Medlem
https://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/artikel/dubbelmordaren-domdes-ater-till-sluten-psykvard-/r1dq54kr

"Specialintresse" som spårar ur, i Luleåfallet var det intresse för knivar
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-15 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in