2026-08-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Jag har väldigt svårt att tro att siktlinjen når kortare än två fartygslängder. Men man måste alltid mäta.

Klumpigt skrivet av mig. Det är alltså döda vinkeln som ska vara kortare än två fartygslängder (eller 500 meter, vilket som är kortast).
Citera
2026-08-15, 13:08
Medlem
Något jag inte riktigt förstår här i denna tråden:

Ni är snart uppe i tiotusen inlägg men inte en enda gång har The Solent olyckan 2013 nämnts?

Atalanta of Chester / Hanne Knutsen

Okej att allt inte är överförbart/jämförbart. Men med hänsyn till att de finns såpass få liknande fall så borde den falla in under "'man tager vad man haver". Väldigt mycket i det fallet är ändå ganska likt i ett vidare perspektiv om man inte helt går ner på detaljnivå - men utfallet/hanteringen är ändå diametralt motsatt.
Citera
2026-08-15, 13:27
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Självklart att det även är lillbåtens fel. Dom har irrat runt i en farled där det ofta går stora fartyg, utan att se sig för, utan att ha koll.

Har du aldrig sett vanliga fritidsbåtar i fartleder? Det är mycket vanligt precis som ZilverZodde skrev. Speciellt vanligt vid sommaren också. Har du bott under en sten i hela ditt liv eller?
Citera
2026-08-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Återkommer med resultat från en detaljerad mätning, när jag har fått tillgång till skrivare, tumstock och en lång vägg.
-----

Se inlägg 9320 på sid 777. Där finns detaljerad uträkning på hur nära man kan se en båt från brygga, över fören.
Citera
2026-08-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Hej Veridictores! Har du någon tanke kring uppgiften från åklagarhåll att snipan finns att upptäcka i MV:s radar "i god tid" för att kunna undvika kollision?

Hur lång tid är god tid? Många minuter?

Edit: Jag är inget klappmongoträsktroll, bara funderar på hur åklagaren bygger sitt mål.

Jag tänker att åklagaren med "i god tid" menar att om besättningen noterat snipan på radarn när den syntes där, så hade de haft mer än tillräckligt med tid för att säkert kunna vidta åtgärd för att undvika olyckan. En första sådan åtgärd från fartyget hade sannolikt vara att tuta.
Jag skulle absolut bedöma det som åtminstone flera minuter innan kollisionen.
Citera
2026-08-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Av den nedan citerade förordningen följer att lotsen har ett självständigt uppdrag, "att ange och övervaka" navigeringen och manövreringen som fordras för fartygets säkra framförande. Det kan då tänkas att åklagaren anser att utredningen visar att lotsen brustit i detta när fartyget körde över snipan medan lotsen lotsade båten.

Översatt:
"Lotsadjävel, du måste väl förstå att du inte kan gömma dig bakom befälhavaren då du styr båten, inte heller har koll på radarn och precis det du skall förhindra som lots ändå inträffar".

Sedan får vi naturligtvis se hur rätten ser på saken, och vilket lagstöd åklagaren verkligen stöder sig på, eller ens om det blir ett åtal mot lotsen till slut.

Som sagt, jag var nog den första i den här gruppen att påtala att lotsen har ett ansvar och kan ställas inför rätta. Det är du som binder halmgubbar, om någon.
Citera
2026-08-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Något jag inte riktigt förstår här i denna tråden:

Ni är snart uppe i tiotusen inlägg men inte en enda gång har The Solent olyckan 2013 nämnts?

Atalanta of Chester / Hanne Knutsen

Okej att allt inte är överförbart/jämförbart. Men med hänsyn till att de finns såpass få liknande fall så borde den falla in under "'man tager vad man haver". Väldigt mycket i det fallet är ändå ganska likt i ett vidare perspektiv om man inte helt går ner på detaljnivå - men utfallet/hanteringen är ändå diametralt motsatt.

Läs detta istället, fallet som gick till HD har stora likheter med avgörande delar av fallet i denna tråden. Observera att båda kaptenerna i princip dömdes lika där i de sjörättsliga delarna.

HD: NJA 2004 s. 764
Citera
2026-08-15, 14:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempa
Herregud det är så jävla många sjuka troll i den här tråden. Det stora fartyget har uppenbarligen fuckat upp då dom uppfattat båda små båtarna på radarn. Men på något jävla sätt lyckas köra över den ena, som tyvärr innehöll Alb*in Zorman Olsson och hans fru o barn. Det är ju så jävla fucking uppenbart att kaptenen på den stora norska båten failat något enormt. Vad fan jiddrar ni ens om?

Det är så fruktansvärt tragiskt det som hänt och som lyssnare av kafferepet kan jag inte ens tänka mig vad dom går igenom just nu rent känslomässigt, det är så fruktansvärt.

Må Ramona och Idun vila i frid <3 och jag hoppas Albin någonsin hittar tillbaka, han är en av dom roligaste människorna jag känner till.
Visst har de gjort fruktansvärt fel men de såg inte snipan, de kollade inte tydligen, de gjorde inte sitt jobb men de har sett efteråt vad de borde ha sett under färd 28 juli - de har fått titta på det när datan har spelats upp i efterhand. Nu under utredningen.

De borde ha sett men gjorde det inte.

Stor katastrof.
Citera
2026-08-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paliswe
Citerar mig själv här:
Jag har räknat lite på när båten försvinner under fören på fartyget, sett från bryggan.
Båten är 90 meter lång, bryggan är ca 12m från aktern = Avstånd brygga - fören = 78m
Bryggan är på 12m höjd över havet, fören är på 9 meters höjd.
På sträckan 78 m har siktlinjen sjunkit 3 m. Då är det tre sträckor kvar innan man ser vattenytan. 4x 78 = 312 m.
Hur lätt ser man en liten blåmålad båt med grått kapell från aktern i regntunga skyar, lite vågor och vågskum på havet, på ett avstånd 350-400m?
Med detta sagt vill jag på intet sätt friskriva någon part från skyldigheten att ta nödvändiga hänsyn till alla möjliga faktorer.
I verkligheten är nog avståndet mindre.
Du har nog tagit måtten i mitten av fartyget. Om utkiken gör som en del personer säger här så flyttar sig utkiken från babord till styrbord på bryggan fram och tillbaka med någon minuts mellanrum. Då kommer formen på fören att få minskad betydelse på den sida du är. Formen gör att förens höjd sjunker och avståndet från ögat minskar vilket ger kortare avstånd till vattenytan i enlighet med din beräkningsmetod. Den skymda ytan kommer då minska en hel del.

Du har ju även 2 olika radarsystem som sitter ännu högre och väl på varsin sida om mitten. Detta ger ännu kortare dold zon.
Sen är det ju inte bryggans höjd utan vilken höjd ögat är på som gäller. Men det har du kanske tagit hänsyn till.

Men du måste ju titta ut i stort sett hela tiden och även bevaka radarbilderna. Annars hjälper ju inga hjälpmedel hur bra de än är.
Citera
2026-08-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nej. Du har totalt missuppfattat.
Jag har förklarat orsakar till varför det kan ha hänt, jag har inte förnekat att de inte gjort fel. Jag har flera gånger varit tydlig med att regler för bla säker fart och
upphinnande gäller.

Du är uppenbarligen helt enkelt för pantad för att förstå konceptet med att ansvaret inte är binäry vid kollisioner till sjöss.

"Bara för att Misje Verde gjort fel betyder inte det att Albin är utan ansvar."

Kan du utveckla hur du förstår meningen inom citationstecken?
Men herregud, du tar inte det minsta ansvar för det som kommit ur din mun!

Hur kan du sitta här och hänvisa till den ena lagen efter den andra och i andra stunden säga att kapten inte behöver följa dom?

Du har ju argumenterat i dina inlägg till mej, att det stora fartyget har iom sin storlek rätt att köra först, oavsett sikt, djup, eller utrymme.

Dessutom kläckte din dumma mun ur sig att det blit för dyrt att följa reglerna, detta kan du fråga vilket rederi som helst, detta sa du till mig.

Det med situasionstecknet du
nämner, det är ju precis motsatt det du argumenterade mot mig mig.

Du verkar vara kunnig inom sjölagar och regler, det ger jag dig, jag påstår inget annat.

Men du räknar upp lagar som säger "si", sedan argumenterar du för att kaptenen ändå kan tillåtas göra "så", alltså inte följa reglerna.

Det är det jag menar, hur ska trafiken fungera om bara vissa ska behöva följa lagar och regler?
Det blir ju ohållbart, livsfarligt som visade sig i detta fallet.

Dessutom anser både polis och åklsgare att det är fartyget som gjort fel, helt klart dess fel.

De har trots att de borde kunnat se fritidsbåten både okulärt och via radar bara kört över den.

Precis detta som du har propagerat för i dina svar till mej, att stördt kör först vare sig dom ser eller inte.
Citera
2026-08-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Men herregud, du tar inte det minsta ansvar för det som kommit ur din mun!

Hur kan du sitta här och hänvisa till den ena lagen efter den andra och i andra stunden säga att kapten inte behöver följa dom?

Du har ju argumenterat i dina inlägg till mej, att det stora fartyget har iom sin storlek rätt att köra först, oavsett sikt, djup, eller utrymme.

Dessutom kläckte din dumma mun ur sig att det blit för dyrt att följa reglerna, detta kan du fråga vilket rederi som helst, detta sa du till mig.

Det med situasionstecknet du
nämner, det är ju precis motsatt det du argumenterade mot mig mig.

Du verkar vara kunnig inom sjölagar och regler, det ger jag dig, jag påstår inget annat.

Men du räknar upp lagar som säger "si", sedan argumenterar du för att kaptenen ändå kan tillåtas göra "så", alltså inte följa reglerna.

Det är det jag menar, hur ska trafiken fungera om bara vissa ska behöva följa lagar och regler?
Det blir ju ohållbart, livsfarligt som visade sig i detta fallet.

Dessutom anser både polis och åklsgare att det är fartyget som gjort fel, helt klart dess fel.

De har trots att de borde kunnat se fritidsbåten både okulärt och via radar bara kört över den.

Precis detta som du har propagerat för i dina svar till mej, att stördt kör först vare sig dom ser eller inte.

Menar du alltså att fritidsbåten inte kunde se Misja Verde okulärt?
Menar du då också att reglerna 5, 7, 8 och 9 inte gäller för snipan? I så fall varför?
Citera
2026-08-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
I verkligheten är nog avståndet mindre.
Du har nog tagit måtten i mitten av fartyget. Om utkiken gör som en del personer säger här så flyttar sig utkiken från babord till styrbord på bryggan fram och tillbaka med någon minuts mellanrum. Då kommer formen på fören att få minskad betydelse på den sida du är. Formen gör att förens höjd sjunker och avståndet från ögat minskar vilket ger kortare avstånd till vattenytan i enlighet med din beräkningsmetod. Den skymda ytan kommer då minska en hel del.

Du har ju även 2 olika radarsystem som sitter ännu högre och väl på varsin sida om mitten. Detta ger ännu kortare dold zon.
Sen är det ju inte bryggans höjd utan vilken höjd ögat är på som gäller. Men det har du kanske tagit hänsyn till.

Men du måste ju titta ut i stort sett hela tiden och även bevaka radarbilderna. Annars hjälper ju inga hjälpmedel hur bra de än är.

Jag räknade ut avståndet till ca 180m, vill minnas jag nämnt det tidigare och att även andra i tråden uppgett ungefär samma avstånd. Blev lite osäker nu på om de 180m var för om Misja Verde eller från bryggan på Misja Verde, dock. Vill minnas från bryggan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in