Citat:
Ursprungligen postat av
VildHasse5
Jag är helt övertygad om att enda sättet att få dessa personer att backa är genom att belysa den lagtrots som dom begår inte genom att tala om hur fel dom har, det göder bara deras syfte med att spamma sönder denna tråd så att lagöverträdelser försvinner i bruset till förmån för ideologiska värderingar 🙏
Det här felaktiga tankesättet beror sannolikt på att vissa personer har blivit så präglade av en myndighetskultur där man utgår från att staten och kommunen har rätt, att det till slut blir som en mental kortslutning: om ett LVU-beslut har klubbats igenom i domstol måste det också vara rätt.
Men då får vi andra påminna om att även beslutet att hålla Adam borta från sin pappa, utan bevis, klubbades igenom i domstol som rätt och riktigt. Detta trots att pappan var helt friad av polisen och dessutom hade tilldömts ensam vårdnad om Adam. Trots det skulle Adam tvångsplaceras på obestämd tid.
I efterhand vet vi att det inte bara var rättsvidrigt, det var också olagligt.
Det verkar ändå inte kunna sjunka in hos alla dessa systemryttare, hur många gånger man än försöker förklara det. Ett domstolsbeslut är inte någon magisk kvalitetsstämpel som innebär att beslutet automatiskt var korrekt eller lagligt.
Myndigheter och domstolar kan fatta felaktiga beslut. Det är just därför det finns möjligheter att överklaga, granska och i efterhand korrigera fel.
Och tyvärr är det personer med det här felaktiga och mycket skadliga tankesättet som sitter och arbetar i kommuner, utan att förstå att även myndigheter måste följa lagar och regler.
Det enda som ofta gör det svårt för utomstående att granska vad som faktiskt har hänt är sekretessen. Myndigheten kan hänvisa till att den inte får uttala sig om det enskilda ärendet, och sedan förväntas allmänheten på något sätt lita blint på att allt har gått rätt till.
Jag tror inte att det här håller i längden.
Förr eller senare blir det för många liknande fall, för många dokument och för många berättelser som når offentligheten. Och när tillräckligt många sådana fall börjar staplas på varandra blir det allt svårare att avfärda kritiken som enstaka undantag.
Då tror jag att det kan bli riktigt jobbigt för hela systemet.