2026-08-14, 16:33
Medlem
Jag har råkat ut för samma sak typ, fast värre kanske man kan få lov att säga, men det var en man (jag är kvinna). Ett riktigt as var det.
Citera
2026-08-14, 18:05
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pati1985
Behöver vädra en grej och höra era tankar, för vad fan är det som händer egentligen? Jag förstår det genuint inte.
Jag tog en rejäl paus från hela dejtingträsket för ett tag sen. Var så jävla trött på alla oseriösa och omogna situationer jag hamnade i med de svenska kvinnor i min ålder (40+) som jag träffade på. Jag stängde ner allt, laddade om batterierna och fokuserade på mitt eget liv. Sen tänkte jag: ”Äsch, jag kollar läget igen” och tänkte prova Mötesplatsen.

Började skriva med en kvinna på 48 år där (låt oss kalla henne Åsa).
I början var hon tydligt intresserad. Hon gillade hur jag skrev, tänkte på mig och reagerade när jag blev tyst. Vi hade bra kontakt och bestämde att träffas. Men vad fan händer sen? Det tog inte lång tid innan exakt samma mönster dök upp igen – innan vi ens hunnit ses en enda gång.

Så här såg förloppet ut:

Testet: Jag var tyst en hel dag. Hon skickar direkt ett passivt-aggressivt meddelande: "Det har nog svalnat... vi ses väl inte imorgon... lycka till."

Bekräftelsen: Jag var rak och sa att jag självklart fortfarande var intresserad och ville ses. Då blir hon helt överlycklig ("är det sant 🥰?") och vill boka direkt.

Krånglet: Så fort det blir skarpt läge börjar det: hantverkare hemma, måste fixa sig, svårt att hinna. Sen säger hon själv: "Kanske bättre imorgon istället?"

Tvärvändningen: Vi spikar imorgon kl 16. Några minuter senare tvärvänder hon helt och skriver: "Har i några dagar känt mig lite låg… har inte energin att träffa någon jag aldrig träffat. Förlåt 😥."

Det är just här jag inte får ihop logiken för fem öre. Vad fan är det om? Om man har känt sig låg och energilös i flera dagar, varför sitter man då två minuter tidigare och föreslår själv att man ska ses dagen efter?
Och när jag sa ifrån att det här inte fungerar för mig gick hon direkt över till att spela offer ("jag mår inte bra, är bara människa"). Det blev bara för mycket omogenhet, så jag avslutade och blockerade.
Jag vill inte dra alla över en kam, men det här är tyvärr ett mönster jag personligen stöter på gång på gång med de svenska kvinnor 40+ som jag försöker dejta.

Mina frågor till forumet:

Vad fan handlar det här egentligen om hos de här kvinnorna? Handlar det om extremt lågt självförtroende i botten, eller vill man bara ha en snabb ego-boost på mobilen?

Hur kan det finnas så mycket omogenhet och svag kommunikation bland svenska kvinnor som faktiskt är nära 50 år?

Är det fler som känner igen sig i det här mönstret, och vad tror ni är den egentliga orsaken?

Det är ju du som är omogen och barnslig.

Nummer 1: Du gör ett barnsligt "test" och är medvetet tyst en dag för att se hur hon ska reagera.

Skyll dig själv att du får en sån reaktion från henne då att hon försöker boka in en dejt fast hon inte har lust just den veckan.

Nummer 2: Du reagerar som ett barn och avslutar allt och blockar henne!

En vuxen man hade ju lugnt kunnat skjuta upp dejten till veckan därpå om man är intresserad av att lära känna en människa.
Citera
2026-08-14, 18:16
Medlem
Det handlar om prioritet. Du hamnar längst ner på listan efter allt annat som ska fixas.

Men u grunden beror det på att många kvinnor är bortkopplade från sina kroppar och har glömt bort det här med intimitet och kärlek.
Citera
2026-08-14, 21:25
Medlem
pati1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruns
Jag har råkat ut för samma sak typ, fast värre kanske man kan få lov att säga, men det var en man (jag är kvinna). Ett riktigt as var det.

Kan du inte beskriva lite mer vad som hände och hur situationen såg ut? Det vore intressant och lärorikt för alla i tråden att få höra ett perspektiv från andra sidan också
Citera
2026-08-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pati1985
Behöver vädra en grej och höra era tankar, för vad fan är det som händer egentligen? Jag förstår det genuint inte.
Jag tog en rejäl paus från hela dejtingträsket för ett tag sen. Var så jävla trött på alla oseriösa och omogna situationer jag hamnade i med de svenska kvinnor i min ålder (40+) som jag träffade på. Jag stängde ner allt, laddade om batterierna och fokuserade på mitt eget liv. Sen tänkte jag: ”Äsch, jag kollar läget igen” och tänkte prova Mötesplatsen.

Började skriva med en kvinna på 48 år där (låt oss kalla henne Åsa).
I början var hon tydligt intresserad. Hon gillade hur jag skrev, tänkte på mig och reagerade när jag blev tyst. Vi hade bra kontakt och bestämde att träffas. Men vad fan händer sen? Det tog inte lång tid innan exakt samma mönster dök upp igen – innan vi ens hunnit ses en enda gång.

Så här såg förloppet ut:

Testet: Jag var tyst en hel dag. Hon skickar direkt ett passivt-aggressivt meddelande: "Det har nog svalnat... vi ses väl inte imorgon... lycka till."

Bekräftelsen: Jag var rak och sa att jag självklart fortfarande var intresserad och ville ses. Då blir hon helt överlycklig ("är det sant 🥰?") och vill boka direkt.

Krånglet: Så fort det blir skarpt läge börjar det: hantverkare hemma, måste fixa sig, svårt att hinna. Sen säger hon själv: "Kanske bättre imorgon istället?"

Tvärvändningen: Vi spikar imorgon kl 16. Några minuter senare tvärvänder hon helt och skriver: "Har i några dagar känt mig lite låg… har inte energin att träffa någon jag aldrig träffat. Förlåt 😥."

Det är just här jag inte får ihop logiken för fem öre. Vad fan är det om? Om man har känt sig låg och energilös i flera dagar, varför sitter man då två minuter tidigare och föreslår själv att man ska ses dagen efter?
Och när jag sa ifrån att det här inte fungerar för mig gick hon direkt över till att spela offer ("jag mår inte bra, är bara människa"). Det blev bara för mycket omogenhet, så jag avslutade och blockerade.
Jag vill inte dra alla över en kam, men det här är tyvärr ett mönster jag personligen stöter på gång på gång med de svenska kvinnor 40+ som jag försöker dejta.

Mina frågor till forumet:

Vad fan handlar det här egentligen om hos de här kvinnorna? Handlar det om extremt lågt självförtroende i botten, eller vill man bara ha en snabb ego-boost på mobilen?

Hur kan det finnas så mycket omogenhet och svag kommunikation bland svenska kvinnor som faktiskt är nära 50 år?

Är det fler som känner igen sig i det här mönstret, och vad tror ni är den egentliga orsaken?

Ambivalens låter det som. Hon både vill och inte vill träffas. Du är ju trots allt någon hon aldrig har träffat tidigare... Vilket kan skapa en kluven känsla hos vissa. Där de ena stunden verkligen vill och är nyfikna, för att i nästa stund bli lite rädda och oroliga/får "kalla fötter".
Citera
2026-08-14, 21:31
Medlem
pati1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ju du som är omogen och barnslig.

Nummer 1: Du gör ett barnsligt "test" och är medvetet tyst en dag för att se hur hon ska reagera.

Skyll dig själv att du får en sån reaktion från henne då att hon försöker boka in en dejt fast hon inte har lust just den veckan.

Nummer 2: Du reagerar som ett barn och avslutar allt och blockar henne!

En vuxen man hade ju lugnt kunnat skjuta upp dejten till veckan därpå om man är intresserad av att lära känna en människa.

Du verkar ha missat vad jag skrev tidigare, så vi tar det enkelt:

För det första: det fanns inget medvetet ”test”, jag hade fullt upp den dagen och satt inte med mobilen i handen. Att inte svara direkt är inte ett spel utan det är att ha ett vuxet liv och att hon drog slutsatsen att det ”svalnat” handlar om hennes egen osäkerhet, ingenting annat.

För det andra: angående att jag blockade och avslutade , ok här är en viktig grundregel för dig, kära expert: Man jagar aldrig en kvinna, oavsett vem hon är.
Varför skulle jag sitta och behålla kontakten eller boka om med någon som tvekar och krånglar redan innan vi ens har setts? Det finns absolut ingen nytta med det. Hon är en vuxen människa och bestämmer helt själv vad hon vill göra och kan söka vidare i lugn och ro, precis som jag gör.

Att springa efter folk som sänder dubbla signaler och agera dörrmatta får stå för dig och jag har självrespekt och lägger min tid på kvinnor som faktiskt är intresserade.
Citera
2026-08-14, 22:21
Medlem
Klimakteriet?
Citera
2026-08-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joloup
Som kvinna i åldern du nämner kan jag relatera och även om det såklart är partiskt så är jag inte en person som vare sig är eller uppfattas som utvecklingsstörd i mitt vanliga liv. När jag hamnat i situationer du beskriver så handlar det om kalla fötter. Jag har en benägenhet att vara för mycket i mitt huvud och tankarna, när dagen D närmar sig, präglas av: det är ingen idé, jag kommer gå dit och det kommer kännas fel och då måste jag vara kvar tillräckligt länge för att inte såra, bete mig märkligt etc och det kommer ta massa energi och bla bla bla.

Jag har försökt att jobba med detta eftersom det ligger hos mig, men för egen del har jag landat i att det här med dejting genom appar helt enkelt inte är för mig. Jag försöker vara öppen i vardagen men eftersom nästan alla sitter med sina telefoner har det blivit lite av ett moment 22.

Så jag är ganska säker på att kvinnor som beter sig som du beskriver är rädda för vad det skulle kunna leda till och/eller besvikelse över vad det inte skulle leda till om hon gick dit.
samtidigt som de är "för rädda" för att ses så kan de lapa i sig av uppmärksamheten online hur mycket som helst. tyvärr finns det för många män som villigt ger dessa kvinnor uppmärksamhet som de inte förtjänar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruns
tror inte du kan tillföra så mycket till tråden. trådstartaren beklagade sig över att alla kvinnor han träffar gärna tar emot uppmärksamheten de får online men när det blir skarpt läge så backar de ur. du berättar om en man som har backat ur. vad har det med denna diskussionen att göra?
Senast redigerad av zansibal 2026-08-15 kl. 00:21.
Citera
2026-08-15, 09:15
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ambivalens låter det som. Hon både vill och inte vill träffas. Du är ju trots allt någon hon aldrig har träffat tidigare... Vilket kan skapa en kluven känsla hos vissa. Där de ena stunden verkligen vill och är nyfikna, för att i nästa stund bli lite rädda och oroliga/får "kalla fötter".
Nej. Det låter mer som ”han är OK, men jag tänker bara njuta av bekräftelsen jag får av honom och andra patetiska beta-män som jag kan skoja med och slösa deras tid”

Är killen snygg så kommer samma tjej göra allt för att träffa honom. Kvinnor är som bekant betydligt mer utseendefixerade än vad män är. Säger man något annat så ljuger man för sig själv. Att hela tiden överanalysera med ”ambivalens, inte träffat dig tidigare, rädsla för det okända” är bara patetiska ursäkter.

En snygg ung kille lade upp en bild på sån där facebook-singelgrupp. Direkt blev alla trashen till sig. När en helt vanlig man lägger ut en bild så kan det vara någon enstaka kommentar och gillning trots att han är på samma nivå, om inte över, alla dessa trashbrudar på 40-50 och 60 bast.

Patetiska ensamstående morsor som fortfarande inbillar sig att de ska få det bästa.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-08-15 kl. 09:18.
Citera
2026-08-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Nej. Det låter mer som ”han är OK, men jag tänker bara njuta av bekräftelsen jag får av honom och andra patetiska beta-män som jag kan skoja med och slösa deras tid”

Är killen snygg så kommer samma tjej göra allt för att träffa honom. Kvinnor är som bekant betydligt mer utseendefixerade än vad män är. Säger man något annat så ljuger man för sig själv. Att hela tiden överanalysera med ”ambivalens, inte träffat dig tidigare, rädsla för det okända” är bara patetiska ursäkter.

En snygg ung kille lade upp en bild på sån där facebook-singelgrupp. Direkt blev alla trashen till sig. När en helt vanlig man lägger ut en bild så kan det vara någon enstaka kommentar och gillning trots att han är på samma nivå, om inte över, alla dessa trashbrudar på 40-50 och 60 bast.

Patetiska ensamstående morsor som fortfarande inbillar sig att de ska få det bästa.

Nope. Många kvinnor är ängsligt lagda. Skulle jag verkligen vilja påstå! De är inte gjorda för de där dejtingapparna... Utan behöver träffa en intressant man IRL och märka att han är en reko man. Då vågar de dejta honom. Träffar de en intressant man online... Så kommer fegis-sidan sätta in! De vill träffa honom, men vågar inte. "Tänk om han våldtar mig?" "Tänk om..." "Tänk om..." och så väcks en ambivalens. Är kvinnan 40+ har hon dessutom livserfarenhet som kan ha spätt på hennes ängslighet!

Läser man TS inlägg, så är det rätt tydligt att han har att göra med en ambivalent dam att göra. Hon vill, men vågar inte.

Eller så är hon låg, precis som hon skriver.
Citera
2026-08-15, 09:46
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington

Fast det där går ju verkligen åt båda hållen. Verkar knappast så att kvinnor är mer utseendefixerade än män enligt vad jag själv sett.

Om man nu ska ta dessa facebookgrupper som exempel…
Hur ofta ser man inte gubbar som ser ut att hålla på med daglig verksamhet kommentera på tjejer/kvinnor som är halva deras egna ålder osv? Precis samma sak som du säger när nån mer attraktiv man lägger ut ngt, bara massa kärringar som ser ut att vara förtidspensionärer kommenterar.

Minns tydligt en man som var av ärketypen äkta incel som hängde i en av dessa singelgrupper på Facebook. Han klagade konstant på att kvinnorna bara ville ha män med skägg och tatueringar samt ALDRIG ville ge ”normala” män chansen. Det intressanta var här att han alltid sökte kontakt med kvinnor som var långt över hans egna nivå utseendemässigt (vilka dissade honom vilket gjorde han ännu mer arg). Sen om någon kvinna mer på hans egen nivå skrev svar på hans egna kontaktannonser så svarade han inte ens.
Citera
2026-08-15, 09:57
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varken du eller jag vet så vi kan bara spekulera. En spekulation är att kvinnan inte tyckte det klickade mellan henne och ts. Plenty more fish in the sea. Ingen idé att lägga tid på nåt som inte känns bra.
Ditt utgångsargument var att kvinnan bara skulle försvåra sitt liv genom att dejta och ha en man i det.
Det var utgångspunkten när jag frågade dig vad hon gjorde på Mötesplatsen ifall detta var fallet och ville belysa att om man följer ditt resonemang så sitter hon knappast och chattar och överhuvudtaget har en profil där om allt i hennes liv är tiptop och precis så som hon vill ha det.
Ett sådant beteende tyder snarare på att hon skulle ha ett absolut skittråkigt och innehållslöst liv och försöker fylla några minuter med att tomgångschatta med folk?
Lite som när du blåser bort några timmar på candy crush och kallar det sysselsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in