2026-08-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--

"Det är offentliga uppgifter. De uppgifterna går ändå att komma åt även om de skulle tas bort från sidorna du uppger. GDPR gäller inte här. Vill du fortsättningsvis inte pånytt hamna där, så får du väl sluta begå brott, mer kan vi inte hjälpa dig med"
De kan ju inte mena allvar att man som PRIVATperson inte har möjlighet att ha kontroll över sina personuppgifter utan måste vara en produkt som ska säljas under hela sin livstid?

Det är ju självklart att brott ska straffas och att man ska få en prick i belastningsregistret under en tid, men i vilken lagbok står det att det ingår i straffet att man ska finnas med på lexbase och krimfup hela livet? Det är inte rätt ur något perspektiv. Svaret du fick måste vara av det sjukaste jag hört.
Citera
2026-08-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
De kan ju inte mena allvar att man som PRIVATperson inte har möjlighet att ha kontroll över sina personuppgifter utan måste vara en produkt som ska säljas under hela sin livstid?

Det är ju självklart att brott ska straffas och att man ska få en prick i belastningsregistret under en tid, men i vilken lagbok står det att det ingår i straffet att man ska finnas med på lexbase och krimfup hela livet? Det är inte rätt ur något perspektiv. Svaret du fick måste vara av det sjukaste jag hört.

Tyvärr menar de allvar. Sverige vill ha detta system. Hade de sett det som ett stort bekymmer kan jag garantera att det förlängesedan hade begränsats och förbjudits. Istället har man på olika vis motarbetat all form av begränsning, även gdpr som ju är solklar redan.

Utan EU hade vi bara kunnat drömma om att bli av med lexbase et al. utan istället fått se en expansion.

Detta svaret fick jag 2018 i samband med att gdpr började gälla. Killen jag pratade med var till en början trevlig men som gick över till att vara ganska dryg när jag nämnde gdpr och lexbase. Faktiskt all kontakt jag haft med IMY har varit ganska illa.

Samma svar kan de inte ge idag tack vare domen från Eud. Nu har de istället kniven mot strupen annars agerar EU-kommissionen.
Citera
2026-08-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Men vi ska visa enad front mot org brottslighet men tas ifrån verktygen?

Polisen, kan de hjälpa om man vill göra en koll? Eller ska man helt enkelt bara fråga en person om de har kriminella kusiner eller kriminellt leverne? Känns lite naivt
Jag tror att dessa ”upplysningssidor” är mer en tillgång för den organiserade brottsligheten än en nackdel.

Din gamla mormors och farfars adresser finns säkerligen redan i ett antal listor i dessa kriminellas datorer. Samt alla ägare av premium bilar i ett visst område. Osv osv.

Det är polis etc som bekämpar organiserad brottslighet och de har även fortsättningsvis tillgång till dylika databaser. Det är inte din chef eller din granne som ska bekämpa brottsligheten i samhället.

Privatpersoner och arbetsgivare som vill snoka får däremot lite svårare. Vilket är på tiden.
Citera
2026-08-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Svarar på mitt egna inlägg efter ytterligare googlingar kring vad som gäller vid IMY-beslut. Googles AI-sammafattning, som jag tycker stämmer utifrån angivna källor (Skatteverket, Lagen.nu), säger såhär:

___

Ett företag kan inte fortsätta som vanligt om Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har bestämt att ett beslut ska gälla omedelbart. Om beslutet har så kallad omedelbar verkställighet måste företaget följa det direkt. För att få fortsätta måste företaget be domstolen om ett stopp, vilket kallas inhibition.

Omedelbar verkställighet: Om IMY skriver i sitt beslut att det gäller med en gång, så räcker det inte med att bara lämna in ett överklagande till förvaltningsrätten för att få fortsätta.

Krav på inhibition: Företaget måste be förvaltningsrätten om så kallad inhibition. Det betyder att domstolen tillfälligt pausar myndighetens krav.

Domstolens beslut: Om domstolen säger nej till inhibition, eller inte har hunnit besluta ännu, måste företaget stoppa verksamheten eller rätta sig efter kraven medan målet prövas.

___

Så då är det bara att hoppas på att de stämplar sitt beslut med omedelbar verkställighet, så slipper vi ett år av handläggningar av överklagan.

Tack, detta var ganska nyttig information som jag inte hade koll på.

Då ett förbud egentligen inte är IMYs egna bedömning utan en dom från Eud så är det mest rimliga att beslutet blir med omedelbar verkställighet.

Tänker om det gör någon nytta att alla mejlar imy för att belysa om detta med omedelbar verkställighet. Att beslutet gäller omedelbart kommer lindra lidandet hos många som annars kommer få behöva vänta ganska länge tills beslutet vinner laga kraft.
Citera
2026-08-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
De verkar inte IMY veta om 🤷‍♂️
jag tror som jag skrivit tidigare de väntar på fallet är klart i svensk domstol med innan de vågar göra någonting.

Ganska lätt jobba där behöver inte ha några kunskaper alls bara rätta sig efter andras beslut
Citera
2026-08-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh

Fast det är ju inte bara dömda som drabbats. Det är många som är i min situation där man blivit friad I tingsrätten och ändå hängs ut och lider av exakt samma konsekvenser när det kommer till att bli utpekad som kriminell och blir bortplockad på förhand när man söker jobb bara för att jag förekommer på dessa webbsidor.

Tingsrätten gjorde en bedömning att jag ska frias från brott och jag ska ses som oskyldig utan något belastningsregister men jag ska ändå straffas av samhället bara för att jag har varit i rätten.

Det kan knappast bli mer fel än så?
Citera
2026-08-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Fast det är ju inte bara dömda som drabbats. Det är många som är i min situation där man blivit friad I tingsrätten och ändå hängs ut och lider av exakt samma konsekvenser när det kommer till att bli utpekad som kriminell och blir bortplockad på förhand när man söker jobb bara för att jag förekommer på dessa webbsidor.

Tingsrätten gjorde en bedömning att jag ska frias från brott och jag ska ses som oskyldig utan något belastningsregister men jag ska ändå straffas av samhället bara för att jag har varit i rätten.

Det kan knappast bli mer fel än så?
Går ej att säga emot, det blir inte mer fel än så.
Citera
2026-08-13, 23:54
Medlem
Tranquility Bass avatar
Lär väl bli ännu svårare för personer utan kontakter att få jobb då arbetsgivarna med största säkerhet kommer dra sig för att söka personer externt i större utsträckning. Lär väl vara samma personer som klagar i denna tråd som om något år klagar i andra trådar om hur svårt de har att få jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell

Privatpersoner och arbetsgivare som vill snoka får däremot lite svårare. Vilket är på tiden.

[quote=Tragic315|95672496
[/QUOTE]
Citera
2026-08-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Lär väl bli ännu svårare för personer utan kontakter att få jobb då arbetsgivarna med största säkerhet kommer dra sig för att söka personer externt i större utsträckning. Lär väl vara samma personer som klagar i denna tråd som om något år klagar i andra trådar om hur svårt de har att få jobb.
Det blir alltså ingen skillnad för dem, bortsett från att politiker får det svårare att bortförklara den kroniskt dåliga arbetsmarknaden när antalet öppna annonseringar om jobb sjunker i botten?
Och företagen ifråga sporras att anpassa sig efter övriga Europa där det verkar gå alldeles utmärkt att anställa en massa kriminella brottslingar. Detta är något jag förutsätter att alla företag större än Bosses VVS i Markaryd för vilken det aldrig funnits på kartan att expandera utanför Sverige redan har koll på.
Citera
2026-08-14, 23:04
Medlem
Citat:

Fast neoptism har och kommer alltid att existera och det liknar inte alls problemet som uppstår när rekryteringsansvariga sollar bort de som förkommer på någon av dessa sidor enbart baserat på att man förekommer där.

Sen är det oförsvarligt i mina ögon att parasiter med privata bolag ska göra vinst på andras misstag, speciellt när det gäller såna som jag som har blivit frikänd och har ett fläckfritt register. Belastningsregistret finns av en anledning och de jobb som faktiskt behöver utnyttja detta har tillgång .

Som sagt. . Trots frikänande dom och ett rent register så straffas jag fortfarande av samhället bara för att jag har varit i rätten och parasiterna väljer att publicera detta för det är tydligen vad offentlighetsprincipen är till för.
Citera
2026-08-15, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizofrenansikte
Rent juridiskt kan man ju undra varför domstolarna väljer att uttala sig om dömdas mentala status utifrån deras journaler eller ibland bara taget ur luften, så att detta sen hamnar som öppen information. Varför räcker det inte att publicera själva domarna?

Synd att du avslutat kontot. Men vad menar du?
Skaffa ett nytt.

Står det i domen att t.ex. du inte dömdes till rättspsykiatrisk vård för din schizofreni är för mild och inte psykotisk? Omaskat?

Polisanmäl då för tjänstefel. Inte för att någon fitta på kommunen eller i staten blir straffad för det i laglösa Sverige. Men historikerna kommer väl kunna se att trots 20 miljoner anmälningar så straffades bara 4.

Stämma staten borde du kunna göra.

Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Men när? Nu har det gått över 1 månad, och det är inte en tillstymmelse av handlingskraft någonstans. Speciellt från IMY.

Samma sak där. Anmäl GD:n för grovt tjänstefel. Vid tveksamhet om det är lagligt som ska dom skydda dom eventuellt utsatta medborgarna och inte ett fåtal giriga onda jävlar.
Nu kommer inte dom här företagen överleva, men i så fall. Så får väl IMY då bara tillåta att dom startar sin brottsliga verksamhet igen.

Skyddet av svenska medborgare och den lilla människan går alltid före några jävla företag.
Slappa fega jävla idiot Sverige.

Skjut politikerna, skjut poliserna, skjut GD:arna. Varför ska man vara del av stat som inte skyddar en?

Citat:

Funkar i resten av EU... Jävla idioter.
Senast redigerad av Snuskburk 2026-08-15 kl. 07:45.
Citera
2026-08-15, 08:30
Medlem
Jag blev sugen på att få lite pengar med minimal ansträngning

Är det företaget eller utgivaren som ska stå som svaranden, eller kan dom få var sin?

29 600 kr?

Vad ska jag skriva i 4, 5, 6, 7?

Finns hur många sådana här företag som helst ju, rena rama guldgruvan.
Hittat 10 stycken än så länge. Det är över en kvarts miljon kronor...

Edit: 12 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in