2026-08-12, 15:01
Medlem
Ja jag håller med i mycket, men kan ändå tycks att resonemanget blir för svart eller vitt. Det hade varit bättre med någon typ av reglering för vissa brott, tidsgränser eller strafftyper.

Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Poängen är att de flesta som dömts för brottslighet inte bedriver organiserad brottslighet. Det gapas alltid om att vi måste skydda oss från gängkriminalitet, pedofiler, våldtäktsmän och mördare, men de flesta som förekommer i dessa register är ingenting av detta. Merparten är snarare fråga om folk som rökt lite hasch eller kört med 0,4 promille dagen efter en fylla, och de får inte en anställning i en livsmedelsaffär eller inom kundtjänst för att arbetsgivaren enkelt kan söka fram att de hade 2 gram hasch i fickan för 8 år sedan. Trots att det är irrelevant för tjänsten.

Det är klart att det finns positiva saker med dessa offentliga register. Men det väger inte upp för det uthängningssamhälle som uppstår med dem. Jag tror även att det ligger en falsk trygghet i att samhället blir säkrare bara för att det enkelt går att kolla upp folks brottsliga historik med ett knapptryck. Verksamheter som är känsliga har redan dessa system på plats, och det finns länder utan offentlighetsprincipen som fungerar lika bra eller bättre än Sverige utan dessa databaser.

Du skyddar dig inte från kriminella genom att kunna snoka i allas bakgrund. Du tvingar folk som en gång varit kriminella djupare in i den identiteten, där de inte jobbar och tillåts ingå i positiva sammanhang, utan istället missbrukar och stjäl dina ägodelar så du får lägga pengar på dyra larmsystem och lås.

I slutändan har Sverige inget säg i den här frågan. Det grundar sig i en förordning som EU tagit fram och som vi accepterat. Att propagera för det här systemet som du gör är lönlöst. Du borde propagera för ett Swexit om du brinner så mycket för dessa frågor istället.
Citera
2026-08-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Ja jag håller med i mycket, men kan ändå tycks att resonemanget blir för svart eller vitt. Det hade varit bättre med någon typ av reglering för vissa brott, tidsgränser eller strafftyper.
Regeringen har varit väldigt ovillig att ändra status quo genom att just införa någon form av system som skulle kunna vara förenlig med unionsrätten, sannolikt just för att gynna sin partikamrat Gunnar Axéns lilla UF-företag. Och förra månaden beslutade EU-domstolen att status quo är oförenlig med unionsrätten, så nu ryker det i vilket fall.
Citera
2026-08-12, 15:21
Avslutad
Rent juridiskt kan man ju undra varför domstolarna väljer att uttala sig om dömdas mentala status utifrån deras journaler eller ibland bara taget ur luften, så att detta sen hamnar som öppen information. Varför räcker det inte att publicera själva domarna?
Citera
2026-08-12, 16:11
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Regeringen har varit väldigt ovillig att ändra status quo genom att just införa någon form av system som skulle kunna vara förenlig med unionsrätten, sannolikt just för att gynna sin partikamrat Gunnar Axéns lilla UF-företag. Och förra månaden beslutade EU-domstolen att status quo är oförenlig med unionsrätten, så nu ryker det i vilket fall.
Men när? Nu har det gått över 1 månad, och det är inte en tillstymmelse av handlingskraft någonstans. Speciellt från IMY.
Citera
2026-08-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Team8888
Någon som vet hur det har gått? Eller så har Gdprwarrior fått betalt och skrivit överkommelse om att inte yttra sig mer 🤣🤣🤣🤣
Ok, tydligen så begärde Legal Newsdesks advokat anstånd till den 31:e Augusti att inkomma med svar.
Citat:
Hej Av semesterskäl har jag inte fått svarandebolagets inställning till om målet kan avgöras på handlingarna, och nu åker jag till Frankrike. För svarandebolaget begär jag därför anstånd att inkomma med svar i planeringsfrågan till och med den 31 augusti.
Detta beviljades också den 10:e Augusti, bara en dag innan det ursprungligen skulle inkomma.
Citat:
Ni har begärt ytterligare tid (anstånd) för att svara. Domstolen beviljar förlängning till den tid som framgår nedan. Sista dag är senast den 31 augusti 2026.
Senast redigerad av Roctane 2026-08-12 kl. 17:11.
Citera
2026-08-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Men när? Nu har det gått över 1 månad, och det är inte en tillstymmelse av handlingskraft någonstans. Speciellt från IMY.

Ja det är verkligen ett skämt att IMY inte agerar när HDs dom borde ha varit tillräckligt klar för att sänka Krimfup och Lexbase (innan AI artiklarna)

Men speciellt nu efter domen från EUD och att det har gått ännu 1 månad utan någon information måste ju ses som ett enormt misslyckande för den verksamhet IMY ska bedriva då domen var tydligen.

IMY ska inte behöva invänta attunda tingsrätt för att börja agera.
Citera
2026-08-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Ok, tydligen så begärde Legal Newsdesks advokat anstånd till den 31:e Augusti att inkomma med svar.

Detta beviljades också den 10:e Augusti, bara en dag innan det ursprungligen skulle inkomma.

Sådär har de alltid hållit på. De försöker dra ut på det så mycket som de bara kan. Att det är kört är jag säker att de redan förstått, de vill bara suga ut de sista kronorna så gott de kan.
De kallas parasiter av en anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Ja det är verkligen ett skämt att IMY inte agerar när HDs dom borde ha varit tillräckligt klar för att sänka Krimfup och Lexbase (innan AI artiklarna)

Men speciellt nu efter domen från EUD och att det har gått ännu 1 månad utan någon information måste ju ses som ett enormt misslyckande för den verksamhet IMY ska bedriva då domen var tydligen.

IMY ska inte behöva invänta attunda tingsrätt för att börja agera.

Hade inte förvånat mig om IMY bestämt sig att vänta på domen från Attunda.
Citera
2026-08-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Hittade denna tabell från Förvaltningsrätten i Stockholm med ungefärliga handläggningstider för olika typer av mål. Finns flera förvaltningsrätter men gissar att IMY skickar vidare överklagan till Stockholms då de själva har kontor i Stockholm.

https://www.domstol.se/forvaltningsratten-i-stockholm/om-forvaltningsratten/handlaggningstider/

Vilken kategori tror ni ett sådant här beslut från IMY skulle gå in under?

Noterar att Förvaltningsrätten i Stockholm är snabbare än t.ex Malmös, men långsammare på vissa grejer än Göteborgs (om man nu tar dessa ungefärliga mått som fakta).

Om målet läggs ned i Förvaltningsrätten kan de sedan söka om prövningstillstånd i Kammarrätten. Avslås förmodligen, men även det tar sina månader.

Efter att IMY kommer med ett beslut väntar väl alltså 8-14 månader av handläggning. Eller tror ni att Krimfup etc lägger ned så fort beslutet kommer? Man måste väl få överklaga innan man tvingas lägga ned sitt företag?

Svarar på mitt egna inlägg efter ytterligare googlingar kring vad som gäller vid IMY-beslut. Googles AI-sammafattning, som jag tycker stämmer utifrån angivna källor (Skatteverket, Lagen.nu), säger såhär:

___

Ett företag kan inte fortsätta som vanligt om Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har bestämt att ett beslut ska gälla omedelbart. Om beslutet har så kallad omedelbar verkställighet måste företaget följa det direkt. För att få fortsätta måste företaget be domstolen om ett stopp, vilket kallas inhibition.

Omedelbar verkställighet: Om IMY skriver i sitt beslut att det gäller med en gång, så räcker det inte med att bara lämna in ett överklagande till förvaltningsrätten för att få fortsätta.

Krav på inhibition: Företaget måste be förvaltningsrätten om så kallad inhibition. Det betyder att domstolen tillfälligt pausar myndighetens krav.

Domstolens beslut: Om domstolen säger nej till inhibition, eller inte har hunnit besluta ännu, måste företaget stoppa verksamheten eller rätta sig efter kraven medan målet prövas.

___

Så då är det bara att hoppas på att de stämplar sitt beslut med omedelbar verkställighet, så slipper vi ett år av handläggningar av överklagan.
Citera
2026-08-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Svarar på mitt egna inlägg efter ytterligare googlingar kring vad som gäller vid IMY-beslut. Googles AI-sammafattning, som jag tycker stämmer utifrån angivna källor (Skatteverket, Lagen.nu), säger såhär:

___

Ett företag kan inte fortsätta som vanligt om Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har bestämt att ett beslut ska gälla omedelbart. Om beslutet har så kallad omedelbar verkställighet måste företaget följa det direkt. För att få fortsätta måste företaget be domstolen om ett stopp, vilket kallas inhibition.

Omedelbar verkställighet: Om IMY skriver i sitt beslut att det gäller med en gång, så räcker det inte med att bara lämna in ett överklagande till förvaltningsrätten för att få fortsätta.

Krav på inhibition: Företaget måste be förvaltningsrätten om så kallad inhibition. Det betyder att domstolen tillfälligt pausar myndighetens krav.

Domstolens beslut: Om domstolen säger nej till inhibition, eller inte har hunnit besluta ännu, måste företaget stoppa verksamheten eller rätta sig efter kraven medan målet prövas.

___

Så då är det bara att hoppas på att de stämplar sitt beslut med omedelbar verkställighet, så slipper vi ett år av handläggningar av överklagan.
Dessvärre verkar det vara allt vanligare att man inväntar att beslutet vinner laga kraft vilket kräver att det ska kunna överklagas upp till HD.
Citera
2026-08-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Sådär har de alltid hållit på. De försöker dra ut på det så mycket som de bara kan. Att det är kört är jag säker att de redan förstått, de vill bara suga ut de sista kronorna så gott de kan.
De kallas parasiter av en anledning.

Hade inte förvånat mig om IMY bestämt sig att vänta på domen från Attunda.

Eller så tar det faktiskt ordentligt med tid för IMY att göra ett gediget arbete, de förutsätter antagligen att besluten överklagas och då är det bättre att ha gjort ett grundligt arbete från början. Håller tummarna för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Dessvärre verkar det vara allt vanligare att man inväntar att beslutet vinner laga kraft vilket kräver att det ska kunna överklagas upp till HD.

Givetvis behöver man agera innan något vunnit laga kraft. Däremot är det vanligt att man inkommer med överklagan så sent som möjligt.
Citera
2026-08-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Eller så tar det faktiskt ordentligt med tid för IMY att göra ett gediget arbete, de förutsätter antagligen att besluten överklagas och då är det bättre att ha gjort ett grundligt arbete från början. Håller tummarna för det.

Man får hoppas att så är fallet att de lägger ordentligt med tid på det för att få det att hålla.

Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
IMY, likaså många svenska myndigheter, är rentav kommunistiska verk. Det är bara att kolla på deras LinkedIn-sida under ”Personer”, en stor majoritet av de som jobbar där är kvinnor, och då förstår man varför svenska myndigheter är ett skämt. Man kan bara konstatera hur det ser ut på sådana arbetsplatser i Sverige, där ingen egentligen jobbar eller fullföljer sina arbetsuppgifter, utan i stället låtsas jobba genom att springa runt med sin dator och kaffekopp mellan rum på kontoret för att få det att se ut som att de är upptagna, men i verkligheten aldrig lyckas åstadkomma något vettigt. Detta är hur det ser ut på 90 % av svenska kontorsarbetsplatser.

Jag har svårt och se dessa sidor fösvinner före 2030.

Ja, man förstår knappt varför det ska ta så långt tid med allt. Just IMY har jag tappat min respekt och tillit för länge sedan.
Jag minns när gdpr bärjade gälla i Sverige och det var massa skriverier hur den personliga integriteten skulle stärkas och alla företag som hade ens personuppgifter skickade mejl till en så hela inkorgen började nästan sprängas.
Jag ringde då till IMY och förklarade att jag förekom på lexbase och andra personsöktjänster och påtalade även hur folk kan hängas ut hejvilt på olika forum utan konsekvenser. Jag påtalade att detta inte kan vara förenligt med den då nya lagen GDPR.
Svaret jag fick?

"Det är offentliga uppgifter. De uppgifterna går ändå att komma åt även om de skulle tas bort från sidorna du uppger. GDPR gäller inte här. Vill du fortsättningsvis inte pånytt hamna där, så får du väl sluta begå brott, mer kan vi inte hjälpa dig med"

Detta är vår integritetsskyddsmyndighet i Sverige. Det är alltså de som ska se till att våra personuppgifter ska skyddas och förordningar som gdpr ska implementeras i Sverige. Där och då tänkte jag att dessa kommer aldrig göra något åt detta, iallafall inte på eget bevåg.
Citera
2026-08-13, 12:40
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
EUD slog ju precis fast att utgivningsbevisen inte är ett skydd emot GDPR
De verkar inte IMY veta om 🤷‍♂️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto