2026-08-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Så hur lågt är d3 för genomsnittssvensken i mars?

Vet att många har det men vet ej nån siffra. Jag har det själv och går ändå aldrig i hood, burka el heltäckande. Å är ute o rör på mig lika mycket som jag hänger inne
Citera
2026-08-13, 09:38
Medlem
Den här enkelspårigheten och en diagnos ligger ofta hand i hand. Jag har exempel på både carnivores / herbivore livsstilare som är otroligt hälsosama och ser 20år yngre ut men vad de alla delar är inte vad de äter utan hur och var, dvs äter det de producerat själva, direkt från källan så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Han är så jävla efterbliven
Citera
2026-08-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Så hur lågt är d3 för genomsnittssvensken i mars?

30-60nmol/L
Citera
2026-08-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vet att många har det men vet ej nån siffra. Jag har det själv och går ändå aldrig i hood, burka el heltäckande. Å är ute o rör på mig lika mycket som jag hänger inne

Fick denna info av perplexity:
Under 50 nmol/L 25(OH)D kallas ofta otillräcklig eller suboptimal D-vitaminstatus; då har ca 50% av befolkningen D vitamin brist.
Nu är ju mörkhyade med i den statestiken och står för en snedfördelning i statestiken.
Gamla sannolikt oftare drabbade om inga kosttillskot ges på ålderdomshem? görs det?

Sannolikt behöver yngre/medelålders medelsvensson enbart ett litet till inget tillskott av D vitamin. Beroende på kosthållning.
Fet fisk några gånger i veckan torde helt eliminera behovet att äta tillskott. Men jag gissar många inte äter fet fisk tillräckligt ofta. Då kan det nog vara bra med tillskott.
Citera
2026-08-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nej, det stämmer inte. Det handlar inte om tillskott av testosteron här, utan om att prohormonet vitamin D3 gör så att kroppen själv producerar mera testosteron.
Vet inte riktigt vad du tänker att du kommenterade? De olika feedback-mekanismer som styr reagerar ju på variationer i nivåerna av dessa hormon oavsett om en höjning beror på kosttillskott eller andra mekanismer. Har inte med just kalciferol att göra.

(Sen verkar ju samband mellan lite låga D-vitaminnivåer o testosteronnivån inte vara sådär överväldigande starkt, enligt t ex https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10518189/
Citera
2026-08-15, 00:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej, det är inte mitt påhitt. Studie av mycket hög kvalitet från 1939 har lagts in i trådstarten. Den studien har man försökt begrava totalt. Du måste vakna upp och inse att du är förd bakom ljuset.

1939? Lol.
Citera
2026-08-15, 00:47
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
1939? Lol.

De spelar ingen roll. Det är en väl utförd studie. Jag förväntar mig mer från dig.
Citera
2026-08-15, 00:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Nej, du har flera olika syntes vägar och metoder att binda ihop atomer och vilken väg du väljer påverkar också hur stabila de är. Molekylen må se likadan ut på pappret men är inte lika stabil med vissa bindningar (billigare).

Samma sak med läkemedel, det finns många sätt att mäta hur mer eller mindre effektiv "samma" ämne är från olika leverantörer/producenter.

Totalt felaktigt. En verksam substans har på molekylnivå en exakt sammansättning. Du vet med andra ord inte vad du talar om.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-15 kl. 00:53.
Citera
2026-08-15, 00:52
Medlem
WordWarriors avatar
Lite intressant att många kritiserar mina slusatser, det är okay, men det sker helt utan substans. Det är ju bara att prova själv - effektivt eller inte.
Citera
2026-08-15, 01:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Vet inte riktigt vad du tänker att du kommenterade? De olika feedback-mekanismer som styr reagerar ju på variationer i nivåerna av dessa hormon oavsett om en höjning beror på kosttillskott eller andra mekanismer. Har inte med just kalciferol att göra.

(Sen verkar ju samband mellan lite låga D-vitaminnivåer o testosteronnivån inte vara sådär överväldigande starkt, enligt t ex https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10518189/
Problemet är att du är lurad. BigPharma är livrädda för vitamin D3, och det hotar deras intäkter. Faktum är att jag börjar tröttna på att förse er ignoranta med information. Jag har förstått att ni vill att ni själva och era anhöriga ska leva i misär på ålderdomens höst. och dö i förrtid med svåra smärtor..Varsågoda, inga problem för mig, jag bryr mig inte.
Citera
2026-08-15, 01:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
De spelar ingen roll. Det är en väl utförd studie. Jag förväntar mig mer från dig.

Nej från 1939 finns det ingen väl utförd eller vettig studie att ta på allvar. Skärp dig.
Citera
2026-08-15, 01:22
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Den här enkelspårigheten och en diagnos ligger ofta hand i hand. Jag har exempel på både carnivores / herbivore livsstilare som är otroligt hälsosama och ser 20år yngre ut men vad de alla delar är inte vad de äter utan hur och var, dvs äter det de producerat själva, direkt från källan så att säga.

Sovjetunionen ägnade sig just åt att tillskriva meningsmotståndare psykiska diagnoser. Det är således det sista argumentet du lutar dig emot när du förlorar en diskussion. Det är ynkligt, och det visar tydligt att du är en totalitär person som vill tysta allt motstånd. Du är anti-demokrat, och då fåŕ vi bekämpa dig som just en sådan.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-15 kl. 01:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in