Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag förstår att din uppfattning präglas av nåt srm hänt lokalt där du bor, men jag ser ingen risk för nedläggning. Coop stärkte sitt resultat 2025, de är starka i grannländerna, de har köpt upp alla Netto-butiker i södra Sverige och gjort till Coop X:-tra och har en ekonomisk plan som sträcker sig till 2028.
Sen är det förstås tufft när Ica missbrukar sin position och skattefifflar, men det håller ju Konkurrensverket på och utreder som brott. Hoppas du som kund inte bedöms som medskyldig!

Där jag bor köpte COOP de två Nettobutikerna. Den ena av dem blev till ett litet COOP (inte X:tra) som nu är nerlagt. Den andra gamla Nettobutiken står fortfarande tom. Den ligger bara 250 meter från den återstående COOP-butiken. Jag tror inte att de törs sälja den, eftersom ett nytt Lidl där hade drivit COOP-butiken i konkurs på ett halvår. Faktum är att stadens Lidl idag har lika stor omsättning som stadens COOP.
Visst har COOP förbättrat resultatet, en förlust på 1,2 miljarder är givetvis bättre än en förlust på 2,8 miljarder året innan. Men Axfood har en vinst på 3,5 miljarder och fortsätter att växa. De senaste 10 åren har Axfood gått från 16,1% till 24,9% av marknaden. Under samma tid har COOP gått från 19,8% till 16,7% av marknaden. COOP:s marknadsandel sjunker sakta men säkert, och den nedgången har pågått i årtionden.
Eftersom min far gjorde karriär på KF från tidigt 1960-tal till sent 1970-tal, har jag fått en inblick i hur illa koncernen har skötts under lång tid. Och det har inte blivit bättre sedan 1970-talet. Att sälja av de verksamheter som faktiskt gick med vinst har varit ett utdraget kissande i byxorna för att hålla sig varm. Nu finns det inget mer kvar att sälja, Medmera Bank såldes som sagt nyligen.
Trevligt att COOP (återigen) har en ekonomisk plan. Den här gången kanske det fungerar? Men jag är skeptisk. Den senaste VD:n för COOP Syd fick sitta 5 år och ackumulera en förlust på mer än en miljard. COOP klarar helt enkelt inte av att rekrytera kompetent folk, det blir så när styrelsen bemannas av trotjänare från sossarna istället för folk från näringslivet.
Det är inte mycket bättre när det gäller att rekrytera butikspersonal. Jag törs påstå att hälften av personalen på COOP inte bör ha kundkontakter, eftersom de inte klarar av sådana enkla saker som att se kunden i ögonen, hälsa och vara normaltrevlig. (Den andra hälften är OK.)