2026-08-14, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Propaganda vet jag inte. Sanningen är ju att det erövrade territoriet har legat på 20% sedan 2023. Visst, de gör framsteg, men med enorma förluster, och Ukraina plockar tillbaka mark.

Det har varit problem med luftförsvaret på senaste tiden, men det är typiskt ryskt att tänka att "saken därmed är löst".

Får se hur länge denna framryckning varar innan nästa bakslag. Det är nog tur för Putin att han håller dolt hur många ryssar som faktiskt stupar varje dag för en kvadratmeter här och där.
Jag tror nog att dessa 20% du refererar till är felaktiga och framförallt det går sakta så det syns inte i dina % eftersom man slåss där Ukraina har grävt ned sig sedan över 10 år sedan med väst hjälp men i takt med att dessa fortifikationer faller och antalet kvarvarande starka fortifikationer minskar då inga nya rejäla hinner byggas blir det mer och mer desperat och det kommer nog att bli en ketchup effekt inom ett år.

Du verkar gilla Ukraina så du bör nog vara mer orolig över dess soldater än ryssens.
Citera
2026-08-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag tror nog att dessa 20% du refererar till är felaktiga och framförallt det går sakta så det syns inte i dina % eftersom man slåss där Ukraina har grävt ned sig sedan över 10 år sedan med väst hjälp men i takt med att dessa fortifikationer faller och antalet kvarvarande starka fortifikationer minskar då inga nya rejäla hinner byggas blir det mer och mer desperat och det kommer nog att bli en ketchup effekt inom ett år.

Du verkar gilla Ukraina så du bör nog vara mer orolig över dess soldater än ryssens.
Hur var det med att hålla sig till fakta och inte propaganda?
Fronten har i princip stått stilla i 4 år nu, och det rör sig om 20%.

Ja, men då var det ju bestämt kamrat!
Citera
2026-08-14, 22:51
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
det vi ska vara oroliga för att om ryssen till slut får nog och verkligen växlar upp... samt tänk om han anfaller de platser i sverige där vi utbildar ukrainska soldater, dom och vi är legitima mål nämligen.
Jag håller tummarna att de tar Donbass snabbt nu så kanske saker kyls ner lite efter det. I december eller januari ska Ukraina få Gripen-plan som kan bära Meteor-missilen. Detta ska som jag förstår det vara effektivt emot glidbomberna. Om nu detta stämmer och detta kommer störa övertagandet av Kramatorsk och Sloviansk så kan Karlskoga/Linköping bli legitima mål också då det kritiska delsystemen tillverkas där.
Citera
2026-08-14, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Jag håller tummarna att de tar Donbass snabbt nu så kanske saker kyls ner lite efter det. I december eller januari ska Ukraina få Gripen-plan som kan bära Meteor-missilen. Detta ska som jag förstår det vara effektivt emot glidbomberna. Om nu detta stämmer och detta kommer störa övertagandet av Kramatorsk och Sloviansk så kan Karlskoga/Linköping bli legitima mål också då det kritiska delsystemen tillverkas där.
Hmm, är det verkligen så, jag menar om vi har ukrainska soldater på utbildning så får ryssland bomba dessa ställen tex i Sverige men gäller samma sak om vi producerar vapen och säljer till dom?
Citera
2026-08-14, 23:37
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Hmm, är det verkligen så, jag menar om vi har ukrainska soldater på utbildning så får ryssland bomba dessa ställen tex i Sverige men gäller samma sak om vi producerar vapen och säljer till dom?
Grejen är att vi inte säljer. Vi skänker både pengar så stat, välfärd osv inte ska kollapsa och vapen. Man har i princip tagit in Zelenskyj i EU och NATO med hållning om att det är en allierad. Så gränserna mellan vem som krigar med vem håller på att suddas ut.
Men vad vet jag, Meteor kanske har noll impact, bara vad jag läst mig till.
Citera
2026-08-14, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Grejen är att vi inte säljer. Vi skänker både pengar så stat, välfärd osv inte ska kollapsa och vapen. Man har i princip tagit in Zelenskyj i EU och NATO med hållning om att det är en allierad. Så gränserna mellan vem som krigar med vem håller på att suddas ut.
Men vad vet jag, Meteor kanske har noll impact, bara vad jag läst mig till.
Jo men jag tror inte försäljning av vapen gör oss till ett legitimt mål men utbildning här gör det.
Citera
2026-08-14, 23:42
Bannlyst
Citat:
Hur var det med att hålla sig till fakta och inte propaganda?
Fronten har i princip stått stilla i 4 år nu, och det rör sig om 20%.

Ja, men då var det ju bestämt kamrat!
Detta kommer att synas på deepstate om en ca vecka

https://www.youtube.com/watch?v=Hr19FxW4pHs
Citera
2026-08-14, 23:43
Medlem
Citat:
Du förstår tydligen inte vad man skriver. I princip

Jag tror du ska hålla dig till huvudtråden, denna är för de som inte tror på MSM propaganda.
Jodå jag förstår att "ketchupeffekt inom ett år" har utlovats sedan februari 2022. Kiev på 3 dagar, Bachmut skulle fälla avgörandet, sen Pokrovsk med mera med mera. Varje gång är det nästa stad som ska få korthuset att rasa, varje gång fortsätter fronten krypa i samma snigelfart.

Man kan vara skeptisk mot media, men att slippa förhålla sig till kartan var ju något nytt.
Om tråden bara tål ett enda narrativ är det inte alternativa nyheter, då är det en åsiktskorridor med lite andra färger bara.
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-14 kl. 23:57.
Citera
2026-08-14, 23:55
Bannlyst
Citat:
Jodå jag förstår att "ketchupeffekt inom ett år" har utlovats sedan februari 2022. Kiev på 3 dagar, Bachmut skulle fälla avgörandet, sen Pokrovsk med mera med mera. Varje gång är det nästa stad som ska få korthuset att rasa, varje gång fortsätter fronten krypa i samma snigelfart.

Man kan vara skeptisk mot media, men att slippa förhålla sig till kartan var ju något nytt.
Om tråden bara tål ett enda narrativ är det ju inte alternativa nyheter, då är det ju en åsiktskorridor med lite andra färger bara.
Ovan enormt djupt fortifierade städer har fallit och nu faller andra, hur många försvarslinjer tror du det finns, tror du dom hinner bygga nya i samma takt?
Citera
2026-08-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ovan enormt djupt fortifierade städer har fallit och nu faller andra, hur många försvarslinjer tror du det finns, tror du dom hinner bygga nya i samma takt?
Drönare finns det nog gott om ska du se.

Öppen mark bakom en fallen fästning är farligare att röra sig över, inte lättare.

Läskiga dom där ukrainska drönarna.
Citera
2026-08-15, 03:38
Medlem
Intressant att se vad som händer inne i Ryssland bland civilbefolkningen.
https://youtu.be/p-1mIgbdblU?si=Pr6CgGx13Phvs0IG

Dåliga vibbar från den politiska ryssen.
Värre alkoholiserade krigshökar än amerikanerna, vilket deprimerat land.
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-15 kl. 04:05.
Citera
2026-08-15, 06:22
Medlem
Intressant att se hur dom har det i Odessa. Livet verkar hårt i det krigsdrabbade landet.

https://youtu.be/jkOVOhP3XxI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in