2026-08-14, 22:33
Medlem
Tyvärr så blir SD:s Ludvig Aspling ägd i debatten i Aktuellt mot en centerpartist. Först säger Ludvig att det är ingen idé att satsa på utbildning för att motverka homofobi bland invandrare för det går inte påverka någons värderingar. Men det är just vad som har hänt i Sverige. Det var inte länge sen vi svenskar var betydligt mer homofobiska än vi är idag, t ex blev äktenskapen tillåtet för homosexuella först 2009, invänder centerpartisten. Sen blir det riktigt pinsamt när centerpartisten påpekar att undersökningar har visat att det är lika många bland SD:s väljare, 50%, som är homofober som det är bland invandrarna.
Citera
2026-08-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalerna
Skitkonstigt att kalla det för "svenska" värderingar. Finns ju många svenskar som inte gillar eller accepterar homosexualitet.
Detta nämns i utredningen och bland infödda svenskar är det 7% som har uppfattningen att det är oacceptabelt. Merparten av dessa består sannolikt av Sverigedemokrater.
I TV4 nämndes att efter några år i Sverige så minskar andelen bland invandrare betydligt. Det är en överdriven beskrivning - sanningen är att den minskar
något.
I debatten i Aktuellt gjorde som vanligt Ludvig Aspling (SD) ett okunnigt och enfaldigt intryck.
Citera
2026-08-14, 22:53
Medlem
Weitzmanns avatar
Kanske en mer ärlig siffra. Till Migrationsverket uppger samma personer att dem är homosexuella och förföljda i sina hemländer.
Citera
2026-08-14, 22:54
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varför är det oacceptabelt att inte gilla något, inte synas något är bra, etc?

Och varför vill Mohamsson (och andra) tvinga på deras värderingar på andra?
Och vad ger henne (och andra) rätten att bestämma vad ”svenska värderingar” är?

Nu skiter jag i om folk är homosexuella. De får vara vad de vill. Jag bara opponerar mig emot att folk ska tvinga på andra sina värderingar, åsikter, m.m.
Så du tycker att våldtäkt är ok? Det är ok att ha den värderingen?
Citera
2026-08-14, 22:57
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man kunde även frågat kring negativ inställning till judar, kristna eller västerländska normer men det är ju inget som väcker uppmärksamhet i Sverige.

Dessa människor är fina för att dom kommer från en kultur som hatar oss och vårat sätt att leva och det är vi ok med, när dom inte gillar Pride-parader, psykiskt sjuka transor och liknande däremot, där går liksom gränsen för det flummiga klägget men samtidigt dyrkar dom ofta själva en pedofil så det är ju ändå ingen katastrof.. eller?

Visst, men har man bestämt att samhället ska vara mångkulturellt så får man leva med att det även blir det, på gott och ont. Någon borde kanske ha upplyst våra politiker från 70-talet framåt att kulturer består av annat än bara danser och maträtter, men men...
Citera
2026-08-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, men har man bestämt att samhället ska vara mångkulturellt så får man leva med att det även blir det, på gott och ont. Någon borde kanske ha upplyst våra politiker från 70-talet framåt att kulturer består av annat än bara danser och maträtter, men men...

Var det bestämt av folket eller överheten?
Citera
2026-08-14, 23:08
Medlem
Ser att detta delas i många politiska flöden just nu. Framförallt kommuniceras det i SDs lokala kanaler. Tillsammans med länken till artikeln som publiceras är det någon lokal fritidspolitiker från SD i diverse mindre tätortssamhällen, som ofta skriver något i stil med: ”Ja, det kunde man väl räknat ut! Vi vill inte ha såna åsikter i Sverige!”

Då undrar jag stilla där jag sitter under min kökslampa och läser: ”Men du gillar ju heller inte bögar?”

Det här blir ju en väldigt märklig fråga att ta upp för ett parti som är mycket tydlig i sin hållning till pridetåget, hissandet av regnbågsflaggor, hbtq-inkluderanden i samhället etc

Det här är ju en fråga som snarare förenar SD och eleverna på SFI. Här tycker dom ju lika? Jag tror att det kan få lite bakslag för SD om de kritiserar SFI-elevernas åsikter, eftersom det utifrån kan ses som att SD helt plötsligt är för bögkramande.

Ibland undrar man hur tåtarna är kopplade i SDs mediestrategers hjärnor. Nån glappfunktion är det ju uppenbarligen stundtals. Det är mycket ”agera på studs, komma till (viss) insikt sen”.

Är hittills inte så imponerad av valrörelsen från något parti. För att vara ärlig är den smått bedrövlig från alla håll. Detta till trots, att det finns öppna mål att spela bollen i. Men det är som att man (gäller samtliga riksdagspartier) helt manisk i att fokusera på vad andra partier gör, och har noll koll på sitt egna parti.

Det behövs en radikal förändring på alla fronter. Ovärdigt, är nog ordet jag söker.
Citera
2026-08-14, 23:10
Medlem
Något för muslimvurmarna att fundera på, men dom begriper inte så det ska skrikas rasist åt alla som har åsikter om för stor invandring i Sverige.
Citera
2026-08-14, 23:31
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Undersökningen hackar ju rejält.

Frågar du en Thai tjej som går på SFI om hon har problem med homosexualitet så kommer hon
så klart svara nej.

Medans Araber , Muslimer från Afrika kommer 80-90 % svara att det är haram.

Dom hade inte behövt göra en studie eller undersökning, dom kunde fråga mej. Gratis.
I mina enklare undersökningar av vad Koranens text uttrycker om homosexualitet så har jag ännu inte funnit något där den är tydlig om vad som gäller.

Du menar att homosexualitet skulle vara haram enligt islam, vilken är din källa till detta?
Citera
2026-08-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
I mina enklare undersökningar av vad Koranens text uttrycker om homosexualitet så har jag ännu inte funnit något där den är tydlig om vad som gäller.

Du menar att homosexualitet skulle vara haram enligt islam, vilken är din källa till detta?

Säkert inget, berätta för alla hur Islam är tolerant mot homosexualitet.
Citera
2026-08-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
En undersökning beställd av Tidö-regeringen visar föga förvånande att nästan hälften av eleverna på SFI anser att homosexualitet är oacceptabelt.

https://www.tv4.se/artikel/7DfqKuDNxRlAsvqid20Iml/ny-rapport-varannan-deltagare-pa-sfi-emot-homosexualitet

Själv har jag missat det, men tydligen fick regeringen kritik för att man låtit undersöka vad en grupp i samhället tycker om en annan, men vi får väl anta att denna kritik kommer vänsterifrån. Samma vänster har ju i decennier varit noga med att verka för så stor invandring som möjligt från värdekonservativa länder, företrädelsevis muslimska sådana.

Var man från invandringsvänsterns sida redan från början medveten om den här typen av attityder bland nysvenskarna, och är det därför man blev så upprörd över att saken ens skulle undersökas?

Finns det fler attityder som vi kan misstänka att invandringsförespråkarna egentligen föraktar, men samtidigt är fullständigt medvetna om att migranterna som de vill ha hit hyser?

Är det en god idé som nu föreslås, att SFI skall göras om och fokusera mer på att utbilda i "svenska värderingar"?
Går det ens att utbilda folk i "värderingar"?
Det är väl ungefär som snittet på FB?
Citera
2026-08-14, 23:43
Medlem
Vad undersökningen egentligen visar är att svenska politiker och rätt mycket folk i allmänhet är korkade eftersom de tror att folk plötsligt helt byter värderingar bara för att de flyttar. Hela Sveriges invandringspolitik är i så fall baserad på en felaktig hypotes. Antingen det eller så har man visst förstått, men struntat i konsekvenserna. Bara att välja vilket av de alternativen man helst vill bli förknippad med.

Dessutom är kunskapen om världen för dålig. Folk lever i sin lilla värld och tror att Sverige är världens mittpunkt, och att alla vill bli som oss. Homofobi och kvinnoförtryck är normen i hela tredje världen, miljarder människor har de värderingarna. De har lärt sig så sen vaggan, de kommer inte ändra sig för att de kommer till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in