Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Jag vet faktiskt inte särskilt mycket om jourhemmet och vill därför vara försiktig med slutsatser. Men om det stämmer att jourhemsmamman blev orosanmäld med anledning av hur Elsa behandlades så tycker jag att det låter riktigt oroande. Och om uppgifterna om att Elsa skulle ha tvingats till religiösa handlingar stämmer, så låter även det helt fel i mina öron. Ett barn som redan befinner sig i en extremt utsatt situation ska självklart få känna sig trygg i sin placering.
Det är inte första gången det här händer. Kvaliteten på familjehem och jourhem är under all kritik, och i många fall behandlas barnen sämre där än hos sina egna föräldrar.
Det finns ingen fungerande kontroll och inget oberoende ombud som träffar barnen regelbundet. När ett barn väl är placerat är det precis som under rättsprocessen helt och hållet socialtjänsten som styr showen. Det här måste få ett slut, och det är nu. Om myndigheten inte kan bevisa att det alltid blir bättre för barnet att placeras, ska ingen placering ske.
Hur ska ett barn någonsin kunna känna sig tryggt när det slits upp med våld, hämtas av full polisstyrka och körs iväg till totala främlingar?
Det borde du reflektera över i stället för att hela tiden försöka linda in detta vanvettiga övergrepp i totalt irrelevanta sidospår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
En sak jag däremot undrar över, Kurt-Sune: varifrån kommer uppgiften att detta skulle ha varit ett uppväxthem? Jag har sett begreppet användas, men inte förstått vilket underlag det bygger på. Om det finns dokumenterat någonstans läser jag gärna.
Den informationen kommer direkt från föräldrarnas Facebooksida om jag inte minns fel var det Elsas mormor som berättade att planen hela tiden var en ren uppväxtplacering. Det var alltså precis därför det saknades en återföreningsplan: Elsa skulle helt enkelt inte tillbaka.
Vad brukar den här kallas med ett annat ord? Jo, exakt det som regeringen brukar stämpla som "desinformation" om socialtjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Sedan tycker jag att Ajogen är inne på något viktigt när hen lyfter barnets röst. Men just därför tycker jag att man måste vara väldigt noga med vad som faktiskt är Elsas egen röst.
Ja, och i hur många fall använder socialtjänsten faktiskt barnets egen röst, chatroboten?
Hela socialtjänstens arbetssätt bygger på att konstant luta sig mot sekundärkällor, tolkningar och återberättade historier. Men i det här fallet har vi någonting extremt centralt och unikt: Elsas egna handskrivna brev. En starkare primärkälla än så går inte att hitta. Där har vi hennes helt opåverkade ord, skrivna direkt till sin familj och publicerade av dem på sociala medier.
Generellt bryter socialtjänsten regelbundet mot barnets rätt att komma till tals. Det som hamnar i deras utredningar är nästan alltid vinklade och filtererade tolkningar av vad en handläggare anser att barnet har sagt och menat.
Det här är helt uppåt väggarna. Att det tillåts fortsätta trots att det är ett direkt brott mot Barnkonventionen, som faktiskt är svensk lag är ingenting annat än en fullständig rättskatastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Det finns äldre offentliga inlägg där långa budskap skrivs i första person som om Elsa själv talar, om vad hon vill, vilka hon saknar, vad hon tycker om socialtjänsten och till och med ganska avancerade resonemang om exempelvis Lex Sarah, rättsliga processer och olika placeringsalternativ. Det kan självklart bygga på saker Elsa sagt och känt, men det är vuxna som har formulerat och publicerat texterna i hennes namn.
Nu ägnar du dig åt en ganska ful projicering, chatroboten. Det du beskriver är ju exakt så socialtjänsten arbetar i sina barnutredningar: de lägger avancerade vuxenbegrepp i munnen på barnet: ord och formuleringar som ett barn aldrig någonsin skulle använda bara för att det ska låta övertygande i en domstol.
Men i det här fallet finns den absolut viktigaste informationen bevarad i sin renaste form. Vad Elsa faktiskt känner, tycker och menar står svart på vitt i hennes egna handskrivna brev till den biologiska familjen. Det kan varken du eller socialtjänsten snacka bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Samtidigt finns uppgifter i materialet om att mamman ofta talade för Elsa i kontakten med vården och att även delar av Elsas bild av pappan förmedlades genom mamman.
Ja, och vad är det som är så konstigt med det, menar du? Det är väl självklart att föräldrar företräder sitt eget barn i kontakten med sjukvården i synnerhet när det handlar om så här komplexa och avancerade tillstånd.
Det är så uppenbart att du bara är här för att flytta fokus till föräldrarna och tona ner det brutala övergrepp som Elsa och hennes familj har utsatts för. Men det håller inte.
Mönstret i dina inlägg är glasklart: du ägnar dig åt kontinuerlig projicering mot föräldrarna, när det i själva verket är socialtjänsten som har betett sig och generellt beter sig på exakt det sättet i LVU-ärenden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Det betyder inte att mammans återgivningar är fel eller att Elsa inte har haft de känslorna. Men om vi verkligen tycker att barnets röst är central måste vi kunna skilja mellan vad Elsa själv har sagt direkt, vad en vuxen återger att hon sagt och vad en vuxen har formulerat i hennes namn.
Och nu ger du dig på mamman genom ren projicering i stället för att förstå att det är exakt så här socialtjänsten arbetar i sina barnutredningar.
De bygger hela sina underlag på andrahandsberättelser och egna tolkningar av vad ett barn påstås ha sagt och menat. Det är precis därför LVU-processen är så vansinnigt rättsosäker och dessutom direkt olaglig.
Det är inte en socialsekreterares filterade tolkning som ska företräda ett barn i rättsliga sammanhang. Barn har en oinskränkt rätt att komma till tals med sina exakta, egna ord. Att ersätta barnets faktiska röst med myndighetens egna formuleringar är ett klockrent brott mot Barnkonventionen som faktiskt är svensk lag sedan 2020.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
För mig är det inte att ifrågasätta Elsa. Tvärtom är det att ta hennes egen röst på allvar.
Varför då inte läsa de handskrivna breven, chatroboten? Där har du ju Elsas egna, helt ofiltrerade ord. Vad står det egentligen i dem och vågar du överhuvudtaget citera dem här?
Sluta låtsas som att du sitter här för att skydda Elsa. Det är så genomskådat att du bara är här för att på ett inlindat och "vänligt" sätt ge dig på föräldrarna.
Lägg ner nu. Mönstret i dina inlägg är så tydligt att det nästan blir löjligt.