2026-08-14, 22:24
Medlem
Citat:
Under helgen häktades en gotländsk kvinna i 30-årsåldern på sannolika skäl misstänkt för två fall av grov fridskränkning samt två fall av barnfridsbrott. Misstankarna gäller brott som enligt åklagaren ska ha begåtts mellan augusti 2024 och augusti 2026, och ägt rum både på Gotland och i en annan del av Sverige.

(…)

Tingsrätten bedömer att det finns risk att kvinnan försvårar utredningen samt fortsätter brottslig verksamhet och beslutade därför att häkta henne med restriktioner
https://www.helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/kvinna-haktas-for-grov-fridskrankning-och-barnfrid/r9mnzx5l

Otippat att de bestämde sig för att häkta henne eller..?
Känns som att de har rätt mycket på fötterna och att det nog är en rätt allvarlig variant av brotten?

Vad tror vi detta kan handla om?
Och vem är kvinnan?
Citera
2026-08-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Känns som att de har rätt mycket på fötterna och att det nog är en rätt allvarlig variant av brotten?

Vad tror vi detta kan handla om?
Och vem är kvinnan?

Det känns som att de har mycket trams och småskit om det låtit saker och ting pågå i 2 år om nu anmälan/anmälningar kommit in sent.

Att hon blivit häktad säger tyvärr inte ett skit om situationens allvar då man i Sverige kan häktas otroligt lätt. Vore kul att veta hur åklagare och tingsrätt menar att någon utredning riskerar att försvåras, min gissning är att all "bevisning" redan finns samt att de flesta inblandade redan är hörda.

Jag kan givetvis ha fel och det hoppas jag att jag har då hon sitter frihetsberövad men tyvärr har jag på väldigt goda skäl noll förtroende för svenskt rättsväsende.

Det kan vara något så pass bagatellartat som att hon skickat oönskade sms till barnens far vid några enstaka tillfällen saken handlar om.

Skulle inte förvåna mig om kvinnan dessutom har någon diagnos och att någon kontakt med öppenpsykiatrin vore lämpligare än straffrättsliga åtgärder.

Men återigen, jag vet inte utan spekulerar enbart om än utifrån egen erfarenhet.
Senast redigerad av Mechila 2026-08-14 kl. 23:09.
Citera
2026-08-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det känns som att de har mycket trams och småskit om det låtit saker och ting pågå i 2 år om nu anmälan/anmälningar kommit in sent.

Att hon blivit häktad säger tyvärr inte ett skit om situationens allvar då man i Sverige kan häktas otroligt lätt. Vore kul att veta hur åklagare och tingsrätt menar att någon utredning riskerar att försvåras, min gissning är att all "bevisning" redan finns samt att de flesta inblandade redan är hörda.

Jag kan givetvis ha fel och det hoppas jag att jag har då hon sitter frihetsberövad men tyvärr har jag på väldigt goda skäl noll förtroende för svenskt rättsväsende.

Det kan vara något så pass bagatellartat som att hon skickat oönskade sms till barnens far vid några enstaka tillfällen saken handlar om.

Skulle inte förvåna mig om kvinnan dessutom har någon diagnos och att någon kontakt med öppenpsykiatrin vore lämpligare än straffrättsliga åtgärder.

Men återigen, jag vet inte utan spekulerar enbart om än utifrån egen erfarenhet.

Du kan absolut ha rätt.

Men det kan också vara så att det inte uppdagats förrens två år in för att barnen berättat för någon lärare tex vad som pågår hemma som gör att de sover dåligt eller har svårt att koncentrera sig i skolan
Citera
2026-08-15, 13:00
Medlem
WallabeJoys avatar
Att det pågått i två år och hon häktas nu är väl inte konstigt om ingen anmält.

Och nej man häktar inte hur som helst. Vet det finns män på ön domregelbundit misshandlade slag sin partner och inte blivit häktad. Senast i år blev en kvinna nästan ihjälslagen och mannen går fri i väntan på rättegång och nu har kvinnan gått tillbaks.
Fruktansvärt sorgligt! Inte första gången han blivit tagen heller.

Så detta kan ha kommit till kännedom först nu, och man häktar antigen om straffet är högt vid en fällande dom eller om personen kan försvåra eller påverka utredningen.

Avskyr människor som skadar barn..
Citera
2026-08-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Att det pågått i två år och hon häktas nu är väl inte konstigt om ingen anmält.

Och nej man häktar inte hur som helst. Vet det finns män på ön domregelbundit misshandlade slag sin partner och inte blivit häktad. Senast i år blev en kvinna nästan ihjälslagen och mannen går fri i väntan på rättegång och nu har kvinnan gått tillbaks.
Fruktansvärt sorgligt! Inte första gången han blivit tagen heller.

Så detta kan ha kommit till kännedom först nu, och man häktar antigen om straffet är högt vid en fällande dom eller om personen kan försvåra eller påverka utredningen.

Avskyr människor som skadar barn..

Det är så jag uppfattar det med.
Visst händer det att folk blir oskyldigt häktade eller t.o.m. dömda - men de är försvinnande få om man jämför med alla skyldiga som går fria eller aldrig ens blir anmälda.

Oavsett hur minimalt hoten är som personen ovan så att de kunde va så är det aldrig någonsin ok att göra inför barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in