2026-08-14, 15:47
Medlem
Brukar läsa mc-annonser ibland, bara på kul. Som gammal f d hojåkare. Många annonser innehåller 80-talare som Yamaha XJ900, Honda CB750, Suzuki GS850, allihop från 80-talet. Men man ser aldrig såna på vägen eller parkerade nånstans, så vart tar de vägen? Vem köper dem? Är det gamla gubbar som ställer hojen i garaget, sitter och dricker öl och drömmer om svunna tider? Duger dessa hojar nånting till fortfarande?
Citera
2026-08-14, 15:54
Medlem
Du ser annonser, men vet du att de blir sålda? Ofta är gamla mc dyra om de är i fint skick. De som inte är lika fina tror att de ska få mer än de är värda. Vissa modeller går till samlare. Ofta så körs de nog inte så ofta utan mer på veteranträffar och liknande. Vet folk som har det som hobby att renovera gamla mc. En del har mängder av mc i sin ägo.
Citera
2026-08-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Brukar läsa mc-annonser ibland, bara på kul. Som gammal f d hojåkare. Många annonser innehåller 80-talare som Yamaha XJ900, Honda CB750, Suzuki GS850, allihop från 80-talet. Men man ser aldrig såna på vägen eller parkerade nånstans, så vart tar de vägen? Vem köper dem? Är det gamla gubbar som ställer hojen i garaget, sitter och dricker öl och drömmer om svunna tider? Duger dessa hojar nånting till fortfarande?

Jag körde på bana en gång under nån ”testa bankörning”-kväll, där bilar körde först och sen mc. Vi var två hojar. Det här var inte min 1a kväll på en racerbana utan jag hade nog kört bana typ 10ggr innan detta.

Jag hade min Kawa Zx10R (det snabbaste man kunde äga då) med nyligen inkörda Metzler Sporttec-däck och den andra killen, en gubbe på 55bast, körde en gammal FZR 750 från 80-talet, med däck som hade en gråsliten nyans, han hade inte bytt däck på många år, medans jag bytte varje säsong typ, ibland oftare.

Ja, han var snabbare än mig runt banan, drog ifrån i varenda jävla kurva och jag fick knappa in på de få rakorna på banan.

Så visst funkar gamla hojar fortfarande.
Citera
2026-08-14, 16:05
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är många som har gamla hojar som hobby och det finns många föreningar runt om i Sverige!
Citera
2026-08-14, 16:22
Medlem
killawifes avatar
De är rätt svårsålda men egentligen så kan man likväl köpa en sån äldre hoj om man bara vill puttra runt lite. De är rätt trevliga att köra som regel. Och otroligt mycket billigare än en nyare hoj. Inte så bra väghållning och motorkraften är ju inte som moderna hojar men detta är ju faktiskt inte prio för alla som kör mc. Jämför man exempelvis en gammal kawasaki z750 med en modern variant av samma modell så kan du ha precis lika kul med den gamla.
Citera
2026-08-14, 16:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Oftast äldre som drömde om dessa som ung. Många har flera hojar och kanske tar en sväng runt byn en gång varje sommar som mest. Många renoverar också så klart.

Jag hade en 25 år gammal hoj när jag tog kort men det var ju för jag inte hade råd med nåt annat.
Citera
2026-08-14, 18:08
Medlem
De fungerar aldeles utmärkt och många har nog en som andrahoj när man vill komma ut och köra lite nostalgiskt men som huvudåk vill man ha en säker mc, med abs och alla moderna tillbehör. Det är otroligt stor skillnad på säkerhet idag och tror de flesta hellre kommer hem helskinnade än dräller runt på sina gamla till vardags.
Citera
2026-08-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag körde på bana en gång under nån ”testa bankörning”-kväll, där bilar körde först och sen mc. Vi var två hojar. Det här var inte min 1a kväll på en racerbana utan jag hade nog kört bana typ 10ggr innan detta.

Jag hade min Kawa Zx10R (det snabbaste man kunde äga då) med nyligen inkörda Metzler Sporttec-däck och den andra killen, en gubbe på 55bast, körde en gammal FZR 750 från 80-talet, med däck som hade en gråsliten nyans, han hade inte bytt däck på många år, medans jag bytte varje säsong typ, ibland oftare.

Ja, han var snabbare än mig runt banan, drog ifrån i varenda jävla kurva och jag fick knappa in på de få rakorna på banan.

Så visst funkar gamla hojar fortfarande.
Yamaha FZR750 är en kompetent motorcykel som vann en massa segrar i slutet av 80-talet.

1985 FZR750 (0W74)
This was an endurance race spec TT-F1 factory machine based on the FZ750 production sports model. The DOHC 5-valve, in-line 4-cylinder engine featured a modified forward inclination of the cylinders from 45° to 35° to accommodate the shortening of the wheelbase and the adoption of the Fresh Air Intake (F.A.I.) system. It was mounted in a specially designed aluminum Deltabox frame.
Senast redigerad av Alibabbla 2026-08-14 kl. 19:20.
Citera
2026-08-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Kawasaki FZR750 är en kompetent motorcykel som vann en massa segrar i slutet av 80-talet.

1985 FZR750 (0W74)
This was an endurance race spec TT-F1 factory machine based on the FZ750 production sports model. The DOHC 5-valve, in-line 4-cylinder engine featured a modified forward inclination of the cylinders from 45° to 35° to accommodate the shortening of the wheelbase and the adoption of the Fresh Air Intake (F.A.I.) system. It was mounted in a specially designed aluminum Deltabox frame.

På 80-talet ja.
Den vann inget alls på 2000-talet, och definitivt inte mot 1000kubikarna. Och hans däck kändes som torkade snorkråkor.

Skillnaden här var ju såklart att en utav oss kunde köra hoj på bana, och den andra (jag) kunde inte det.
Citera
2026-08-14, 19:48
Medlem
Jag har en suzuki gp 125 och kör den lite då och då.
Inget fel på den men ltie oskön att köra för att styret är för långt fråm.
Citera
2026-08-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har en suzuki gp 125 och kör den lite då och då.
Inget fel på den men ltie oskön att köra för att styret är för långt fråm.
Kul, en sån har jag faktiskt också haft. Lite mer av trimmad moped. Skönt lättmekad jämfört med fyrcylindriga fyrtaktare var den i alla fall. Väldigt högljudd i högre hastigheter, jag tror knappt jag kom över 100 km/t med min. Definitivt inget för långfärder.
Citera
2026-08-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
De fungerar aldeles utmärkt och många har nog en som andrahoj när man vill komma ut och köra lite nostalgiskt men som huvudåk vill man ha en säker mc, med abs och alla moderna tillbehör. Det är otroligt stor skillnad på säkerhet idag och tror de flesta hellre kommer hem helskinnade än dräller runt på sina gamla till vardags.
Men när det börja krångla blir det dyrt och komplicerat, de är ju ändå över 40 år gamla. 4 cylindrar, kanske 16 ventiler och fyra förgasare. Mycket som kan krångla.
Men man blir lite sugen, priserna verkar börja på 15000 kr och uppåt. Kan man bara hitta ett välskött exemplar så är det mycket hoj för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in