2026-08-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Nej, varför anhålla en svensk medborgare, boendes i Sverige, liggandes på sjukhus, du tillhör helt klart inte vår begåvningreserv ivf.

Senast sön släpps Kaptenen och fartyget lämnar landet!!!

Var det nån speciell söndag du tänkte dig?
Citera
2026-08-14, 17:18
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyran1
Snipan syntes på radarn enligt SR
Inte konstigt att kaptenen är fortsatt häktad.
Var är alla snyftare för kapten ruski nu då?
Citera
2026-08-14, 17:22
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Aftonbladet:

Åklagaren:
”Båda har erkänt att man i god tid kan se tydliga radar-ekon från båda fritidsbåtarna, både den som påkördes och förliste och följebåten som låg lite före.
Vad mer behöver man veta? Eller ska alla nättroll som slickat läpparna i denna tråd nu börja insinuera att snipan rammat lastfartyget med vilje?
Citera
2026-08-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Snipan syntes på radarn i god tid före olyckan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fortsatt-haktning-for-befalhavare-pa-misje-verde
Ja, det var ju mer tydligt än man kunde önska. Två snipor väl synliga i god tid.

Måste ha varit en oklar situation runt befälet på den bryggan.
Citera
2026-08-14, 17:31
Medlem
Citat:
Aftonbladet:

Åklagaren:
” – För närvarande är brottsmisstankarna lika starka mot befälhavaren och lotsen. Båda har nu konfronterats med bl. a. radarsekvenserna från händelsen som sparats i lastfartygets VDR (”svarta låda”)”, säger han och fortsätter:
”Båda har erkänt att man i god tid kan se tydliga radar-ekon från båda fritidsbåtarna, både den som påkördes och förliste och följebåten som låg lite före. Men att de inte har uppmärksammat detta i realtid. Om de bara hade gjort så skulle åtgärder ha vidtagits på Misje Verde för att undvika kollision. Varför både lotsen och befälhavaren nekar till brott kan jag inte gå in på med hänsyn till förundersökningssekretessen”.

Som jag och många andra har vetat hela tiden!

Radarn var obemannad och ingen tittade på havet... återigen skeppet framfördes i total blindo för inte hade de medvet haft ihjäl de.

Låg besättningsmännen och sov?
Citera
2026-08-14, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Som jag och många andra har vetat hela tiden!

Radarn var obemannad och ingen tittade på havet... återigen skeppet framfördes i total blindo för inte hade de medvet haft ihjäl de.

Låg besättningsmännen och sov?

Ryssarna sov och lotsen hade fullt upp med TikTok på sin mobiltelefon……
Citera
2026-08-14, 17:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1486808&utm_source=androidapp&u tm_medium=share

Nekar? Men nåns fel är det ju, vad hålller de på med ?
Det var ingens fel att den andre inte tittade på radarn.

Då var det här klart då.
Citera
2026-08-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var ingens fel att den andre inte tittade på radarn.

Då var det här klart då.

Ja den blir knivig att ta sig ur 😊
Citera
2026-08-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Vad mer behöver man veta? Eller ska alla nättroll som slickat läpparna i denna tråd nu börja insinuera att snipan rammat lastfartyget med vilje?
Enda frågan nu är ju vad åklagaren avser med lotsens ev ansvar. Vill han driva frågan om att en lots inte kan vara helt ansvarsbefriad?
Nånstans tror jag att jag såg att han skulle återkomma i åtalsfrågan inom 2 veckor.
Citera
2026-08-14, 17:49
Medlem
Citat:
Enda frågan nu är ju vad åklagaren avser med lotsens ev ansvar. Vill han driva frågan om att en lots inte kan vara helt ansvarsbefriad?
Nånstans tror jag att jag såg att han skulle återkomma i åtalsfrågan inom 2 veckor.
Absolut en stor fråga. Antingen en dåligt påläst åklagare eller så har lotsen tagit en roll som går långt bortom det han borde göra.

Man undrar om befälhavaren lämnat bryggan under ett längre tag?
Citera
2026-08-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Absolut en stor fråga. Antingen en dåligt påläst åklagare eller så har lotsen tagit en roll som går långt bortom det han borde göra.

Man undrar om befälhavaren lämnat bryggan under ett längre tag?
Det är ju en tänkbar anledning. Varför kallade han i så fall inte på nån annan i besättningen?
Citera
2026-08-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Snipan syntes på radarn i god tid före olyckan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fortsatt-haktning-for-befalhavare-pa-misje-verde

De är rökta som böcklingar.
Befälhavare som lots.
Senast redigerad av KattenSpike 2026-08-14 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in