Citat:
Ursprungligen postat av
NobelPrizeWinner
Boeing och övriga inblandade tillverkare av missilen vill inte att Ukraina ska ges en licence.
De vill inte riskera att licensen hamnar hos konkurrenter. (läs: hos Ryssland)
Affärsmän eller kapitalister/globalister har i regel bättre koll på omvärlden än vad politikerna har.
För övrigt har både Tyskland och Japan denna licens så de kan ju skala upp produktionen så att Ukraina får. Det är ju ändå inte Zelensky som finansierar detta utan det är skattebetalare dvs arbetare och tjänstemän inom EU.
USA har i dagsläget ca 900 Patriotmissiler i sitt lager och det motsvarar hälften av det normala innehavet.
Zelensky vill ha 300 av dessa här och nu vilket faller på sin orimlighet.
Inom Nato i Europa är läget också kritiskt.
Jag läste något om att ett konsortium av natoländer har licens för 1000 robotar. Sedan har jag inte läst något mer om detta, trots att det var mer än ett år sedan.
Man kan spekulera i att licensen är utfärdad av tillverkaren medan de amerikanska exportreglerna hindrade tillverkningen från att dra igång.
Edit: Men det har jag gjort nu, kollat alltså. Den europeiska licensen gäller PAC-2 GEM-T som är en enklare robot avsedd för aerodynamiska mål såsom flygplan men med begränsad förmåga mot ballistiska robotar. Den svenska beteckningen är Rb103A.
Det som Ukraina vill ha är PAC-3 MSE som är en mer komplex, och svindyr, robot avsedd för ballistiska robotar. Den svenska beteckningen är Rb103B.
Robotarna är alltså helt olika med olika användning.