2026-08-02, 15:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Boeing och övriga inblandade tillverkare av missilen vill inte att Ukraina ska ges en licence.
De vill inte riskera att licensen hamnar hos konkurrenter. (läs: hos Ryssland)
Affärsmän eller kapitalister/globalister har i regel bättre koll på omvärlden än vad politikerna har.
För övrigt har både Tyskland och Japan denna licens så de kan ju skala upp produktionen så att Ukraina får. Det är ju ändå inte Zelensky som finansierar detta utan det är skattebetalare dvs arbetare och tjänstemän inom EU.
USA har i dagsläget ca 900 Patriotmissiler i sitt lager och det motsvarar hälften av det normala innehavet.
Zelensky vill ha 300 av dessa här och nu vilket faller på sin orimlighet.
Inom Nato i Europa är läget också kritiskt.

Jag läste något om att ett konsortium av natoländer har licens för 1000 robotar. Sedan har jag inte läst något mer om detta, trots att det var mer än ett år sedan.

Man kan spekulera i att licensen är utfärdad av tillverkaren medan de amerikanska exportreglerna hindrade tillverkningen från att dra igång.

Edit: Men det har jag gjort nu, kollat alltså. Den europeiska licensen gäller PAC-2 GEM-T som är en enklare robot avsedd för aerodynamiska mål såsom flygplan men med begränsad förmåga mot ballistiska robotar. Den svenska beteckningen är Rb103A.

Det som Ukraina vill ha är PAC-3 MSE som är en mer komplex, och svindyr, robot avsedd för ballistiska robotar. Den svenska beteckningen är Rb103B.

Robotarna är alltså helt olika med olika användning.
Senast redigerad av Eerieye 2026-08-02 kl. 16:09.
Citera
2026-08-02, 16:05
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
hahaha är hans inlägg tragiskt och desperat?

Ja, undra hur du hade känt om Sverige blev attackerat av en främmande makt?.. hm.. troligen ingenting vid närmare eftertanke, men men. Hans inlägg handlar inte om den egna produktionen av Patriot om du läser inlägget utan om att han önskar fler missiler från världen för att kunna motstå Rysslands fega angrepp med ballistiska missiler. Något som du med all säkerhet bejublar.

Han berättar om att Ryssland angrep dem igen inatt... och att fler ukrainska civila dog. Jublar du?

Du gillar att feltolka?
Det är ett tragiskt/sorgligt/desperat inlägg av Zelensky därför att han ber om något hans "allierade" har i lager men av någon anledning inte ger honom trots att han öppet skriver att missilerna är slut.
Jag tycker det är tragiskt att Zelensky går ut på X och ber Kristersson & co att skänka/sälja mer vapen.
Jag jublar inte alls, har aldrig gjort åt detta helt onödiga och utdragna krig
Glöm inte bort att påminna mig om när fabriken i Ukraina öppnar och den första Patriotmissilen levereras.
Citera
2026-08-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag läste något om att ett konsortium av natoländer har licens för 1000 robotar. Sedan har jag inte läst något mer om detta, trots att det var mer än ett år sedan.

Man kan spekulera i att licensen är utfärdad av tillverkaren medan de amerikanska exportreglerna hindrade tillverkningen från att dra igång.
Orsakerna till bristen på Patriot missiler i Nato eller Väst är att förbrukningen har varit högre än produktionen de senaste åren.
Det är inte heller lätt att bara skala upp hursomhelst.
Dessutom har inte Nato haft stora lager från början.
Ingen i Washington räknade med att Ryssland skulle kunna hålla på i flera år och skjuta iväg missiler i den omfattning de gjort
Dessutom räknade de inte med att Iran hade stora lager av missiler heller.
Underskottet bottnar i inkompetent strategisk planering och logistik.
USA lade märke till detta förhållande redan 2024 men istället för att söka en fredlig uppgörelse så valde man helt cyniskt att rulla över krisen på nästa president och på det ukrainska folket som får ta smällen av bristen på resurser.
Citera
2026-08-02, 16:20
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du gillar att feltolka?
Det är ett tragiskt/sorgligt/desperat inlägg av Zelensky därför att han ber om något hans "allierade" har i lager men av någon anledning inte ger honom trots att han öppet skriver att missilerna är slut.
Jag tycker det är tragiskt att Zelensky går ut på X och ber Kristersson & co att skänka/sälja mer vapen.
Glöm inte bort att påminna mig om när fabriken i Ukraina öppnar och den första Patriotmissilen levereras.

Men då är du väl inte ledsen om de får tillverka egna Patriotrobotar, som är ett renodlat försvarsvapen?
Som fredsälskande neutral skribent, menar jag? 🙄
Citera
2026-08-02, 16:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men då är du väl inte ledsen om de får tillverka egna Patriotrobotar, som är ett renodlat försvarsvapen?
Som fredsälskande neutral skribent, menar jag? 🙄

För min del får dom tillverka vad dom vill. Varför skulle jag bli ledsen? Det är helt OT.
Jag tror bara inte det blir någon fabrik de närmaste åren iaf.
Vad vill du med ditt insinuanta inlägg?
Har jag fel? Bemöt då det.
Citera
2026-08-02, 16:36
Medlem
MossadNewss avatar
Vad är egentligen sannolikheten att Raytheon skulle tillåta licenstillverkning av PAC-3 innan 2030? Hur ska de då kunna fortsätta motivera prislappen på 79 miljoner SEK per missil (Tyskland betalade ca 50 miljarder för 600 PAC-3)? Om Ukraina visar att marginalen per missil är bizarr...
Citera
2026-08-02, 17:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Vad är egentligen sannolikheten att Raytheon skulle tillåta licenstillverkning av PAC-3 innan 2030? Hur ska de då kunna fortsätta motivera prislappen på 79 miljoner SEK per missil (Tyskland betalade ca 50 miljarder för 600 PAC-3)? Om Ukraina visar att marginalen per missil är bizarr...

Jag tror det är bättre att satsa på den ukrainska/europeiska Freyja. Provskott är där inplanerade till hösten.

Mycket hänger där på tyska företag, jag vet inte om det är Diehl eller Hensoldt som står för målsökaren för denna robot. Utöver själva målsökaren så finns förstås kritiska komponenter lite här och var i systemet. T ex radarn.
Citera
2026-08-03, 08:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du gillar att feltolka?
Vad gör hans inlägg tragiskt menar du?

Citat:
Jag tror knappast att inlägget är riktat till regeringar och regeringschefer. Det finns andra kanaler för det. Det är snarare riktat till allmänheten för att visa hur Ryssland fortsätter sina fega angrepp och att EU/USA inte gör tillräckligt.

Citat:
Men ändå angriper du Zelensky i var och vartannat inlägg och då rimligen önskar att Ryssland går segrande ur konflikten.
Citera
2026-08-14, 17:23
Medlem
Om nu Ukraina får licens. Hur lång tid tar det att tillverka 1 styck?
Citera
2026-08-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren

Med tanke på att den träffar en gång av 28 är det inte särskilt relevant.
Citera
2026-08-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Jag skulle gissa på två veckor minst
Citera
2026-08-14, 22:17
Medlem
Citat:
Du gillar att feltolka?
Ja det gör han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in