2026-08-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Jag är inte nöjd, jag skriver hur jag tycker att det skulle vara för att få ett mer rättvist straffsystem.
Jag är dock nöjd att någonting händer istället för att dalta med alla kriminella hela tiden.

Jag menar att en person som t.ex hotar en person, misshandlar en annan för att sedan kasta en granat in i ett bostadsområde ska få varje brott inräknat utan någon som helst rabatt och ekonomiska brott i egen kategori eftersom att man ej bör dömma en person som snor 1 miljon samma som en som snor 10 miljoner.

1. Ok, jag förstår! Förstår jag dig också rätt i att du anser att gränsen mellan "daltande av kriminella" och "inte daltande av kriminella" går vid "en generös mängdrabatt" och "en inte lika generös mängdrabatt"?

2. Som följdfråga på detta: Hur ser du på att "det positiva" i "att någonting händer" och "att systemet blir mer rättvist" är någonting som "händer" och "är mer rättvist" - så länge det inte handlar om mindre allvarlig brottslighet eller så länge det inte anses "oproportionerligt"? Eller framförallt så länge man inte kommer upp i antalet brott/brottsoffer som gör att man överstiger maximistraffen sammanlagda med varandra...eller i yttersta fall så länge man inte kommer upp i antalet allvarliga brott/brottsoffer så att man tangerar gränsen för 18 års fängelse?
Läs länk för att förstå hur sällan sådana slags strafflängder kommer vara aktuella: (FB) Straffrabatten slopas efter omröstning i riksdagen 2026-08-13

3. Ditt exempel med; en person som t.ex hotar en person, misshandlar en annan för att sedan kasta en granat in i ett bostadsområde; inte är så bra eftersom att (bara) kastandet av handgranat, i ett bostadsområde, kan innebära livstids fängelse - och längre straff än livstid kan man ju inte få...
Citera
2026-08-14, 17:12
Medlem
Västkustskts avatar
Det kommer bli enorma kostnader för att hålla alla kriminellks inlåsta i framtiden.

De kanske skulle ta tag i grundproblemet(invandringen) istället
Citera
2026-08-14, 17:14
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Ok, jag förstår! Förstår jag dig också rätt i att du anser att gränsen mellan "daltande av kriminella" och "inte daltande av kriminella" går vid "en generös mängdrabatt" och "en inte lika generös mängdrabatt"?

2. Som följdfråga på detta: Hur ser du på att "det positiva" i "att någonting händer" och "att systemet blir mer rättvist" är någonting som "händer" och "är mer rättvist" - så länge det inte handlar om mindre allvarlig brottslighet eller så länge det inte anses "oproportionerligt"? Eller framförallt så länge man inte kommer upp i antalet brott/brottsoffer som gör att man överstiger maximistraffen sammanlagda med varandra...eller i yttersta fall så länge man inte kommer upp i antalet allvarliga brott/brottsoffer så att man tangerar gränsen för 18 års fängelse?
Läs länk för att förstå hur sällan sådana slags strafflängder kommer vara aktuella: (FB) Straffrabatten slopas efter omröstning i riksdagen 2026-08-13

3. Ditt exempel med; en person som t.ex hotar en person, misshandlar en annan för att sedan kasta en granat in i ett bostadsområde; inte är så bra eftersom att (bara) kastandet av handgranat, i ett bostadsområde, kan innebära livstids fängelse - och längre straff än livstid kan man ju inte få...

Falskt,

Värnamo, 2025: En 24-årig man kastade in en handgranat i en port. Han dömdes till 6 års fängelse, och hovrätten fastställde straffet

Limhamn, Malmö, 2025: Två män som utförde en handgranatsprängning dömdes först till 9 år, men hovrätten ändrade senare straffen till 7 år och 6 månader. En kvinna fick 5 år och 6 månader.

På sättet hur du vrider på sanning med andra ord och påstår att straff är högre än de är så låter det som att du försvarar kriminella och vill inte att de ska få några höga straff.

Sedan om du kommer tillbaka och skriver att man kan få livstid så är det ingen som får livstid och det är detta daltande folken vill få bort.
Senast redigerad av pepsi hax 2026-08-14 kl. 17:20.
Citera
2026-08-14, 17:16
Medlem
Citat:
Det är rabatt, hur du än vrider och vänder på det så är det en och samma sak.

"Ja, det kan räknas som rabatt, om priset per druva blir lägre när du köper fler.

Till exempel:

1 druva: 5 kr/st
2 druvor: 4,50 kr/st
4 druvor: 4 kr/st

Då får du ett rabatterat styckpris eftersom du betalar mindre per druva än grundpriset på 5 kr."

Bara för att du inte gillar ordet "rabatt" så är det fortfarande rabatt.

Jag ber dig läsa om inlägget. Syftet med detta var inte en diskussion om huruvida man skall använda order "rabatt" eller inte. Det får man göra som man vill. Syftet var att förklara vad det är som gör att detta inte är att anse som en rabatt.

I övrigt antar jag att när du i vardagligt tal pratar om någonting som minskar, sänks eller krymper (läs reduceras) så använder du inte ordet "rabatteras"...
Citera
2026-08-14, 17:19
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Jag ber dig läsa om inlägget. Syftet med detta var inte en diskussion om huruvida man skall använda order "rabatt" eller inte. Det får man göra som man vill. Syftet var att förklara vad det är som gör att detta inte är att anse som en rabatt.

I övrigt antar jag att när du i vardagligt tal pratar om någonting som minskar, sänks eller krymper (läs reduceras) så använder du inte ordet "rabatteras"...

Du säger åt folk att det inte är rabatt utan "reduktion" men det är rabatt på ren svenska, du gillar bara inte att ha en rak sanning.
Citera
2026-08-14, 17:19
Avstängd
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Dom har ju ett liknade förslag så det handlar nog bara om att dom vill klubba igenom sitt eget. Tiden med straffrabatt är nog över oavsett.
För grövre brott som våldtäkt ja men inte för "mindre" saker som inbrott och stölder med sossarnas politik.
Citera
2026-08-14, 17:28
Medlem
Citat:
Falskt,

Värnamo, 2025: En 24-årig man kastade in en handgranat i en port. Han dömdes till 6 års fängelse, och hovrätten fastställde straffet

Limhamn, Malmö, 2025: Två män som utförde en handgranatsprängning dömdes först till 9 år, men hovrätten ändrade senare straffen till 7 år och 6 månader. En kvinna fick 5 år och 6 månader.

På sättet hur du vrider på sanning med andra ord och påstår att straff är högre än de är så låter det som att du försvarar kriminella och vill inte att de ska få några höga straff.

Nej, försök inte....svara på punkten 1-2 nu!

Först och främst ber jag dig observera skrivningen "kan innebära livstids fängelse". Jag vrider inte på någon sanning. Att kasta handgranater (eller andra bomber/sprängämnen) i bostadsområden kan innebära allt ifrån mord och mordförsök, till grov mordbrand eller grov allmänfarlig ödeläggelse, vilket alla dessa brott kan leda till livstids fängelse. Jag vill också tillägga att DU som fick "en rektor som dömdes till 4,5 års fängelse för att ha förskingrat pengar till Somalia" - till att "rektorn dömdes till 1 års fängelse för att ha skickat pengar till terroristorganisationer" SAMT påstod att personer på 80-90-talet som begick bedrägeri eller ekonomisk brottslighet åkte i fängelse livet ut, när sanningen var att 4 års fängelse var maxstraffet på denna tiden för sådana brott...skall väl KNAPPAST uttala sig om att någon annan "vrider på sanningen"
Citera
2026-08-14, 17:31
Medlem
Citat:
Du säger åt folk att det inte är rabatt utan "reduktion" men det är rabatt på ren svenska, du gillar bara inte att ha en rak sanning.

Jag tycker mina senaste två svar har varit tydliga...och eftersom du faktiskt inte ens bemödat dig att svara/argumentera kring det jag faktiskt skriver skrev, samt att ursprungsinlägget inte ens var riktat till dig, så tror jag vi är klara här!
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Många inser nog att det här ökar behovet för fängelseplatser väldigt snabbt på en nivå som inte är genomförbart. Men dessutom blir det ju ett enormt tryck på polisen nu. Om en knarkare misstänks för 6 inbrott måste polisen lägga lika mycket resurser på att utreda brott 5 och 6 i ordningen som brott nr 1. I nuläget kanske man nöjer sig med att utreda 1-2 sådana brott snarare än 5-6 brott. Som vanligt tänker väl Tidölaget "finansiera" allt detta med sänkta skatter.
Med fler brottslingar i fängelse kommer det på lite sikt avlasta polis och domstolar.
Kostnaden för fler fängelseplatser skall ses i relation över vad det kostar att låta brottslingar härja ute i samhället.
Citera
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Nej, försök inte....svara på punkten 1-2 nu!

Först och främst ber jag dig observera skrivningen "kan innebära livstids fängelse". Jag vrider inte på någon sanning. Att kasta handgranater (eller andra bomber/sprängämnen) i bostadsområden kan innebära allt ifrån mord och mordförsök, till grov mordbrand eller grov allmänfarlig ödeläggelse, vilket alla dessa brott kan leda till livstids fängelse. Jag vill också tillägga att DU som fick "en rektor som dömdes till 4,5 års fängelse för att ha förskingrat pengar till Somalia" - till att "rektorn dömdes till 1 års fängelse för att ha skickat pengar till terroristorganisationer" SAMT påstod att personer på 80-90-talet som begick bedrägeri eller ekonomisk brottslighet åkte i fängelse livet ut, när sanningen var att 4 års fängelse var maxstraffet på denna tiden för sådana brott...skall väl KNAPPAST uttala sig om att någon annan "vrider på sanningen"

Jag skrev att jag misstog mig och erkände att mitt minne svek mig, men du vrider på alla ord och sanningar, du är 100% ett sossetroll.

Du skev att du är emot straffrabatten men allt du skriver visar att du VILL ha rabatt och låga straff för kriminella.

Dessutom så skrev jag att du kommer att påstå "kan innebära livstid" och att det är detta daltande svenska folket vill ha bort.
Tänk att jag utan att känna dig och bara sett dig skriva lite idag redan gör att jag vet exakt vad du kommer skriva....

Du är en landsförrädare.
Senast redigerad av pepsi hax 2026-08-14 kl. 17:40.
Citera
2026-08-14, 17:33
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Jag tycker mina senaste två svar har varit tydliga...och eftersom du faktiskt inte ens bemödat dig att svara/argumentera kring det jag faktiskt skriver skrev, samt att ursprungsinlägget inte ens var riktat till dig, så tror jag vi är klara här!

Varje gång någon påpekar lögner så sticker sossepacket.. typiskt
Citera
2026-08-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Läs hela inlägget...

Jag har läst ditt inlägg och man har inte ens nämnt bl a fotboja mm i sitt förslag. Sen finns det ingen information om var gränsen går för fängelse. Fortkörning 1000 gånger? Röka braj två gånger?

Som sagt, det saknas för mycket och man vet inte hur detta ska finansieras.

Låt mig vara tydlig dock: jag har inget emot att man tar bort rabatten. Tvärtom men det måste ju kunna genomföras adekvat och inom rimlighetens gränser. Nu lovar man bara en massa i ett taffligt försök att skylla på S sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in